Chicki
Hej
Är det bra att samla mängder med löv över rabatterna och täcka över med svart markduk?
Jag tänkte att de skulle vara lätt och billigt samt ge lite skydd mot stora vattenmängder, men ändå tillåta viss ventilation eller andning. Och även ta till vara viss värme från jord och sol.

Jag undrar om alltihop ruttnar. Kan det bli ett snigelbo?

Tacksam för era tankar och erfarenheter

Hälsning
Chicki
Åsa, mälardalen zon 2
De flesta växter man har i rabatten brukar inte behöva någon täckning. Vilken zon handlar det om och vilka växter är det?
Chicki
Tack för svar.
Sydvästra Göteborg, vet ej vilken zon det är.
Det är så många olika växter att listan skulle bli mycket lång, jag hade en blom-lycko-period i somras, kunde inte motstå alla dessa vackra, köpte varje vecka när jag promenerade förbi, härligt.

Hälsning
Chiki
HelenJ
Har du massor med löv är det bättre du lägger dem under buskar och träd. Då förmultnar de och blir fin mull (rhododendron m fl surjordsväxter föredrar ek- och boklöv om du har det). Eller kör över dem med gräsklipparen så blir de bra gräsmattegödsel.
Men rabatterna är det kanske inte riktigt lika lyckat att fylla med löv. Den enda täckning rabatterna generellt behöver är att du låter allt det vissna stå kvar över vintern. Särskilt gräs ska man absolut inte klippa ner.
Sen kanske du har vissa växter som behöver skyddas speciellt - då är granris luftigt och bra.
Alexander-VG-zon3
CITAT (HelenJ @ 02-11-2008, 20:12) *
Sen kanske du har vissa växter som behöver skyddas speciellt - då är granris luftigt och bra.


om du menar för kyla så hjälper inte granris alls ( eller ska det hjälpa måste du ha ett tjockt lager som dessutom ska vara tät ) . däremot hjälper det mot vårsolen .
HelenJ
CITAT (flaxss @ 03-11-2008, 14:53) *
om du menar för kyla så hjälper inte granris alls ( eller ska det hjälpa måste du ha ett tjockt lager som dessutom ska vara tät ) . däremot hjälper det mot vårsolen .

Japp, precis det menar jag! tummenupp.gif
CillaM
Jag fyller alltid mina rabatter med löv och det är perfekt för dom (rabatterna alltså), det är bara 10% kvar av löv på våren, resten har våra vänner maskarna tagit hand om. Men jag skulle aldrig lägga över en marktäckduk. Även buskar och småträd får sin dos av löv.
ängsvädd
Löv är naturens guld. Perfekt jordförbättrare - förutom eklöv som pga höga halter av någon syra förmultnar väldigt långsamt - men eklöv är perfekta att lägga under rododendron.

Du kan lägga löv i rabatter också - kanske inte lika tjockt lager som under buskar o träd.
Chicki
Så fina svar, jag blir så glad, tack så mycket.
Hälsningar Chicki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon