Chicki
Tacksam för tips om beskärning av ovanstående
Hälsning
Chicki
HelenJ
Underhållsbeskärning till våren, dvs ta bort döda och skadade grenar, ta bort en del av de äldsta grenarna 5 cm från marken. Några av de övriga grenarna kan tas in en bit, detta för att stimulera ny tillväxt på olika höjd i buskarna.

Eftersom forsythian blommar ganska tidigt kan du vänta med att klippa tills efter blomningen, annars klipper du bort alla knopparna. De övriga kan beskäras under vårvintern, dvs mars-april

En del av de här buskarna tål total nedskärning (också kallad "föryngring"), men det beror lite på vilken art det gäller. Det finns t ex många olika arter av Spiraea, och utan att veta vilken det är du har kan man inte ge exakt besked.

Det finns en bok som heter "Beskärningsboken" skriven av Klaus Vollbrecht. Jag rekommenderar att du läser den - jag klarar mig inte utan min. Där står precis allt man kan tänkas behöva veta om framför allt beskärning men även övrig vård av träd och buskar på ett enkelt och lättfattligt sätt. tummenupp.gif
Chicki
Tusen tack för svar, jag blir så jätteglad!
Hälsning
Chicki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon