Roseana
Undrar om det finns några generella regler vid plantering
av träd, buskar och för den delen även perenner?
T.ex hur stor plats de ska ha?
Har för mig att perenner skall planteras efter hur höga del blir,
blir det 40 cm höga skall de också planteras minst 40 cm från andra växter.
Stämmer det? Och vad gäller när man planterar buskar och träd,
de kan ju bli jättehöga så "perennregeln" kan väl inte gälla då?!?
Går man kanske efter hur vid trädkronan förväntas bli?

Tacksam för svar!


/Roseana
MariaS
CITAT (Roseana @ 02-11-2008, 14:18) *
Undrar om det finns några generella regler vid plantering
av träd, buskar och för den delen även perenner?
T.ex hur stor plats de ska ha?
Har för mig att perenner skall planteras efter hur höga del blir,
blir det 40 cm höga skall de också planteras minst 40 cm från andra växter.
Stämmer det? Och vad gäller när man planterar buskar och träd,
de kan ju bli jättehöga så "perennregeln" kan väl inte gälla då?!?
Går man kanske efter hur vid trädkronan förväntas bli?

Tacksam för svar!
/Roseana

GEnerell och generell.
Planteringsavstånd beror på växtens utbredning. En perenn kan ha allt mellan 15cm-1m, buskar från 3/m till 6m. Samma gäller för träd. Man är nog tvungen att ta reda på detta växt för växt.
En bra handelsträdgård/plantskola ska kunna upplysa dig om detta oavsett vilken växt du funderar på.
Cilla
Menar du avståndet till andra växer eller menar du hur växtbädden ska se ut?

Avståndet mellan träd och buskar beror på hur man vill att de ska växa. Alla buskar och träd behöver inte växa som solitärer, dvs ensamma utan kontakt med andra träd. Man kan sätta buskar bustätt så att de väller in och genom varandra och "slåss" med varandra som i en häck t ex, man kan sätta träd mitt i ett häckbuskage, man kan sätta täta trädrader, man kan plantera tät eller gles skog eller glest som i en park...

Jag tycker inte att den perenntumregel du beskriver stämmer så särskilt bra. Det finns perenner med stora, kraftiga blad som inte är så höga men ändå behöver stort avstånd om man vill att de ska utvecklas maximalt. Och det finns smala, höga perenner som t ex stormhattar som man kan sätta tätt intill andra växter. Vissa perenner klarar sig bra i konkurrens, medan andra måste ha utrymme för att komma upp. Vissa vill man inte ska sprida sig och då kan man sätta annat tätt intill, medan man får ta bort lite för andra som man vill ska sprida sig eller bli större. Det varierar alltså och man lär sig så småningom. Ofta genom att spana in andras planteringar, och alltid genom att man misslyckas själv...

För växtbäddarna finns tumregler både för buskar och träd.
Roseana
Tack för era svar! Jag håller som bäst på med ett arbete där vi ska ge växtförslag till planteringslägen med olika förhållanden,- allt från blåsigt till lerigt och skuggigt till torrt. Undrade just därför om det fanns några regler för plantering!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon