Digger
Jag planterade precis nyss en mangokärna efter att ha ätit upp frukten och sen försiktigt avlägsnat allt fruktkött. Mango är dock inte så jättegott att äta sådär direkt, det smakar lite för mycket blomma tycker jag sick.gif . Att rengöra kärnan från köttet var lite pilligt men med en vass kniv gick det att skrapa bort. Kommer den att gro måntro? Det här ska bli spännande! Har någon annan här planterat mango? confused.gif
CillaM
Jag vet inte hur man egentligen ska plantera mango men jag fick visat för mig i Florida att inuti det ser som ser ut som kärna så finns den riktiga kärnan och han som visade mig planterade den, efter att 'överdraget' torkat och spruckit så att han lätt kunde ta ut kärnan.
blomkronan
Jag planterade en mango för ett par månader sedan... med det hårda skalet. Skalet drog jag isär lite för att vattnet skulle komma in. Jag tittade till den i veckan (grävde upp den) och fröet i skalet hade ruttnat!!!
Jag köpte ny mango 3 st och planterade på tre nya sätt, En med skal i såjord, en utan skal i såjord, och en la jag utan skall i vitmossa. Nu är det bara en vecka sedan så jag vet inte hur det ska gå, men vi får se...

Så... Digger jag vet inte heller svaret på din fråga, men jag får återkomma hit, och berätta hur det gick... yes.gif
MariaS
CITAT (Digger @ 02-11-2008, 20:50) *
Jag planterade precis nyss en mangokärna efter att ha ätit upp frukten och sen försiktigt avlägsnat allt fruktkött. Mango är dock inte så jättegott att äta sådär direkt, det smakar lite för mycket blomma tycker jag sick.gif . Att rengöra kärnan från köttet var lite pilligt men med en vass kniv gick det att skrapa bort. Kommer den att gro måntro? Det här ska bli spännande! Har någon annan här planterat mango? confused.gif

Du behöver ta bort det hårda skalet från kärnan. Det gör du enklast genom att ta en sax och klippa runt kanten (den är mjukare än man tror)Nu är kärnan fri och du kan sätta den i jord för att gro.
Tänk bara på att använda en hög kruka. Mango får fort en pålrot, som behöver utrymme på djupet.

Ställ den gärna med undervärme.
Det tar mellan 2veckor och en månad innan den gror.
jonatan
CITAT (Digger @ 02-11-2008, 20:50) *
Jag planterade precis nyss en mangokärna efter att ha ätit upp frukten och sen försiktigt avlägsnat allt fruktkött. Mango är dock inte så jättegott att äta sådär direkt, det smakar lite för mycket blomma tycker jag sick.gif . Att rengöra kärnan från köttet var lite pilligt men med en vass kniv gick det att skrapa bort. Kommer den att gro måntro? Det här ska bli spännande! Har någon annan här planterat mango? confused.gif


tjena...

jag har planterat mango för ca 3 veckor sen... jag har precis lagt upp en bild på den hur den har vuxit hittils...
kolla denna tråden så får du se...

Tropiska växter, bär och frukter.

//jonatan
Rosmarin
I den här tråden finns en bra beskrivning på hur man planterar en mangokärna: http://www.odla.nu/forums/index.php?showforum=10
och om du söker på "mango" i avdelningen "förkultivering" t.ex så finns där jättemånga bra erfarenheter att ta del av.

Mvh Rosmarin
Digger
Tack för alla tips, det här var ju kul! Jag hade ingen tanke på att man måste stoppa ner kärnan på något speciellt sätt, jag bara tryckte ner den och då föll det sig naturligast att köra ner den med ena lågsidan nedåt på högkant liksom så att den blev lätt att trycka ner. Inte heller tänkte jag på att man kanske måste öppna skalet! Nåja, vi få väl se hur det går!

Jag lyckades med Avokado förra året och den är nu 1m hög och växter som bara den. Nu står den i växthuset där det ska vara frostfritt i vinter har jag tänkt. Den växer nästan lika bra nu verkar det som fastän det är kallare.

Rosmarin
Det finns ju ofta en väldigt stark växtkraft i kärnor och fröer hur man än planterar dem. Lycka till, och hoppas det går bra! Du kan väl visa bilder när det börjar "hända något"?
Anna!
De brukar gro oavsett om man tar bort skalet eller inte. Lite snabbare om man tar bort skalet, men det är större risk att man skadar själva kärnan om man gör det. Jag brukar lägga kärnan i vattenglas några dagar innan jag stoppar dem i jorden.


4 juli 007.jpg mangogrodd



mango 2 sept.JPG mangoplanta

Lycka till!
blomkronan
CITAT (Anna! @ 05-11-2008, 21:04) *
De brukar gro oavsett om man tar bort skalet eller inte. Lite snabbare om man tar bort skalet, men det är större risk att man skadar själva kärnan om man gör det. Jag brukar lägga kärnan i vattenglas några dagar innan jag stoppar dem i jorden.


4 juli 007.jpg mangogrodd

mango 2 sept.JPG mangoplanta

Lycka till!


Vad härligt att se.. vilken fin planta det blev tummenupp.gif
Kommer du håg hur lång tid sedan du plantera den? och efter hur lång tid började den vissa sig?
//Mari
Digger
Titta, något börjar hända med min mangokärna som jag planterade precis för en vecka sedan!
blomkronan
Grattis Digger. Visst är det kul när det kommer. Kul att du lyckades i jord, jag har provat alla sätt... men för mig gick det äntligen i mossa.

CITAT (blomkronan @ 02-11-2008, 23:34) *
Jag köpte ny mango 3 st och planterade på tre nya sätt, En med skal i såjord, en utan skal i såjord, och en la jag utan skall i vitmossa. Nu är det bara en vecka sedan så jag vet inte hur det ska gå, men vi får se...
Så... Digger jag vet inte heller svaret på din fråga, men jag får återkomma hit, och berätta hur det gick... yes.gif


Fröet jag satte i mossa var en ynklig sak... så jag köpte en ny frukt, som jag satte den 11/11, den 14/11 tittade det upp en liten topp som på din. tummenupp.gif

Du får återkomma med bilder, det är alltid kul att se hur det växer.//Mari
Hasse_h
Har bara sett mango där de växer naturligt (Brasilien) och det är ju gigantiskt stora träd med en enorm hängande trädkrona översållad med frukter. Hur stora kan de bli inomhus? Klarar de vårt torra inomhusklimat?

:H
Digger
Tänkte bara meddela att min mangoknopp inte rört sig ett dugg sen den stack upp nosen. Nu är den en halv centimeter hög och det är nästan två månader sen jag planterade den. Jag vattnar den lite då och då, den ser ju lite smågrön ut. Antar att avstannandet beror på ljusbrist, kanske kommer den igång framåt våren?
Tjaa
Ska i dagarna plantera en mangokärna men måste jorden torka ut mellan vattningarna eller kan en mangokärna spira om jorden alltid är fuktig?
johan1983
vilken tid på året är bäst att sätta den?
Mr.Tomat
CITAT (johan1983 @ 15-06-2013, 22:54) *
vilken tid på året är bäst att sätta den?


närsom smile.gif satte min i december och den mår bra smile.gif mycket ljus och värme bara
Mr.Tomat
CITAT (Tjaa @ 13-06-2013, 02:41) *
Ska i dagarna plantera en mangokärna men måste jorden torka ut mellan vattningarna eller kan en mangokärna spira om jorden alltid är fuktig?


För bästa resultat så ska jorden vara fuktig, spraya gärna mangons blad och speciellt de nya bladen som kommer. Den lever ju i varma områden där fuktigheten är lite högre än här i Sverige smile.gif
EvaKlemming
Hej
Dessa två kärnor tog jag med hem i december från Thailand. En lade vi i blöt först och en planterade vi torr. Den torra kom upp först - i februari. Men den blöta tog sig också. Från varje kärna kommer det två små träd/stjälkar. Nu i juni planterades de om i lite större krukor. Ja, de har sprutats lite. Men de torkar upp ordentligt mellan, ibland har jag glömt. Perfekt i söderläge, klarar hur mkt sol som helst.
mangokärna2.jpg


mangokärna.jpg



Glömde, planterades helt täckt av jorden ingen del synlig, liggandes på tvären, ganska undermåligt nedstoppade, ej skalade.
johan1983
Fina bilder men har någon mangoplantor som är odlade på samma sätt som har blivit några år? kanske till och med gett frukt?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon