Monarda
Själv ska jag definitivt satsa på fler vita blomsorter, dom lyser så vackert i skymningen. Kolla här på Royal Wedding.

P6210243a.jpg

skogstroll
bra fråga, jag ska satsa mer på chili eftersom jag älskar chili och har börjat göra eget chilipulver och vill göra lite kul såser också smile.gif ska även köra mer på att fixa ett grönsaksland där jag kan ha majs och annat, tomater mer ute än i växthuset och så grönkål som får bo i växthuset på vintern eftersom nån sugen typ äter upp dem ute. Inte så många sorters tomater i vår. Har just gjort några burkar soltorkade tomater som blev jättegott men gick åt fort whistling.gif Pumpa blir det också, de är så härliga
MariaS
Mitt löfte till mig själv: whistling.gif
Inte köpa nya blommor
Inte köpa nya buskar
Inte köpa nya träd...
Här hemma altså. Hinner ju inte med det jag har... nono.gif

Men jag kommer absolut inte ge detta som ett nyårslöfte rolleyes.gif innocent.gif
Pjater
Jag ska odla chili och physalis biggrin.gif längtar tills nästa år biggrin.gif
blomkronan
CITAT
Har just gjort några burkar soltorkade tomater som blev jättegott men gick åt fort

Skogstrollet, får man be om receptet???
Felicia
Rosor.. wub.gif Köpte en sort som hette Europeana och planterade där vi har vår fjällstuga (minst zon 8) och den blev så himla fin. Till sommaren ska plantera en vit och en rosa, hade jag tänkt mig.
Plus att jag ska fortsätta med det stenparti som jag började med i somras däruppe också. Har det intill bäcken som strömmar några meter förbi stugan. Har använt kritvita stenar och det blev så bra tongue.gif
Här hemma vill jag ha mera rosor och dagliljor och så är det nog dags att gräva om några av rabatterna då det börjar vara fullt med rötter och ingen jord i dom.
Plus lite mera träd för vindskydd, hade jag tänkt sweatingbullets.gif
HelenN
Nästa säsong börjar ju snart...hihi.

Jag ska iallafall så mer perenner i år än förra året, och sen ska jag satsa på många av samma blommor....så det blir fylligare i rabatterna...jag ska osså plantera dem tätare, så inte ogräset trivs. Sen ska jag nog försöka att inte köpa nåra nya blommor, men jag vet ju hur svårt det blir....kanske helt omöjligt t.o.m.
Husihelvete
Oj, planerna är många.

Plantera rabatterna vi slitit med att förbereda idag. Plantera två träd. Plantera massor av buskar, den nedsänkta uteplatsen skall omringas av Syrénbuskar av allehanda slag och alla färger. Det vore kul att sätta grunden till en örtagård också.

En bonus blir det om vi hinner med att ordna med ett litet vattenfall vid vår uteplats.
Wilmer
Få en relativt snigelskonad trädgård, så att det som planteras växer upp.´Sedan börja på ruta ett igen med växtligheten.
HelenJ
Nästa sommar ska jag inte (försöka iaf whistling.gif ) köpa så många nya växter, istället möblera om och dela de jag redan har. Även om det fanns en plan från början har jag avvikit ganska mycket från den. När ha-behovet gjort sig gällande har jag bara petat ner plantorna lite här och var.
Men entrén ska fixas till, ev med en ny trappa, och så en gång i röd singel med lämpliga växter. Är jättesugen på ett miskantusgräs, men de vill tyvärr ha mer sol än de kan få vid entrén. Ska försöka hitta nåt annat motsvarande. Kanske en idegranshäck också.
Wilmer
HM onödigt med dubbla planer.

Jag ska också göra en lista med perenner jag absolut vill ha, sedan ska jag inte (hm) frångå den listan och köpa massa annat......Tror jag.
Tullia
Jag ska anlägga en "bärlund". Där ska det muras, läggas marktegel, bättra på jorden, planteras o s v. (Oj, vad jobbigt det låter nu när jag skriver ner det...)

Sedan får vi se om vi planterar någon sträcka häck också.

Sedan får jag se om jag provar att så några fröer som jag köpte förra året.
skogstroll
CITAT (blomkronan @ 08-11-2008, 17:35) *
Skogstrollet, får man be om receptet???


jag torkade dem i varmluftsugn på 90 grader i lagom stora bitar tills de var lagom "mjuktorra". Sen fick de marinera med olja och vitlök slurrp
Eva i Höga
Jag ska göra fler rabatter för perenner och köpa MASSOR av växter.
Så pumpor.
Göra klart min örtagård.
Plantera minst 3 nya rosor (har inte bestämt riktigt vilka det blir än).
Och så hoppas jag att år 2009 blir året då jag får ett växthus! 000.gif
Thé
Svårt att säga med tanke på att allt är så tungt som ska göras, så det är svårt att veta hur långt man hinner. Men fulhörnan kanske ska röjas ur. Så skulle jag åtminstone kunna lägga grunden till det paradis den har potential att bli.

Jag ska även fortsätta att försöka lista ut vilka växter jag tycker mest om. Se om det går att få någon fason på rabatten jag anlade i våras. Det fattas något riktigt bra, eller så är det att växterna är för ynkliga än. Där står ändå fyra pioner som bara kom upp med en stängel var, måste bli väldig skillnad när de har växt sig stora.

Ska även försöka så och lyckas med det. Kanske odla vaxbönor och klättersquash och olika slingerväxter eftersom de nysatta klätterrosorna nog inte svingar sig i höjden redan nästa år.

Det finns även planer på att förvandla vedskjulet till en mysig uteplats, samt lägga om altanen och anlägga en rabatt framför. Det hade vi tänkt göra i somras, men vi hann inte.

Så nog finns det massor att göra... Jag får väl börja med att försöka få lökarna i jorden innan det blir alldeles för kallt.
Eva i Höga
Thé, det tar alltid ett tag innan perennerna blir stora och fina i en ny rabatt. Först ska de växa till sig med rötterna innan de växer uppåt. Sommarblommorna (ettåringarna) växer uppåt med en gång för de har bara en sommar på sig. Din rabatt blir säkert fin nästa år!
Thé
Tack, Eva! Jag kanske ska så lite sommarblommor också, för omedelbar fägring smile.gif
Ciczi
CITAT (Wilmer @ 09-11-2008, 22:47) *
Få en relativt snigelskonad trädgård, så att det som planteras växer upp.´Sedan börja på ruta ett igen med växtligheten.



Då är det nu du ska agera. Lyft på varenda blad och sten och andra skojiga gömställen. (glöm inte krukor)

Samla in odågorna och avlägsna dem på det sätt du finner lämpligt. Glöm inte alla små ägg som ligger i samma ovan nämnda ställen.

Så gjorde jag för ett årsedan och denna sommaren var betydligt trevligare i trädgården då den inte hyste en massa snyltgäster.

Ciczi
Irene_L
Nästa år ska jag gräva.......nej, nej fel,fel giggle.gif ........nästa år ska gubben gräva en maaassa rabatter så jag får rum med alla perenner som jag sått och kommer att så tummenupp.gif
HelenJ
CITAT (Irene_L @ 10-11-2008, 18:16) *
nästa år ska gubben gräva en maaassa rabatter så jag får rum med alla perenner som jag sått och kommer att så

Helt rätt tänkt! tummenupp.gif
Monaxe
Har ett berg bakom huset som MÅSTE fixas till, förslag mottages tacksamt!!! rolleyes.gif


berg1.JPG



berg 2.JPG


bild 4.JPG

Maggan H
CITAT (Monaxe @ 10-11-2008, 19:27) *
Har ett berg bakom huset som MÅSTE fixas till, förslag mottages tacksamt!!! rolleyes.gif


berg1.JPG

berg 2.JPG


bild 4.JPG

Fixas till?? Tycker det ser helt underbart med blandningen av halvvilt och fina planteringar! thumbdown.gif
EKLO
Vad tror du om några kaprifoler som kan slingra sig på marken bredvid funkiorna (heter de så, de med grön-vita blad i murkanten) - de skulle kunna vara både "vilda" och "planerade" på samma gång, såsom resten av ditt fina berg verkar vara?
Österläge
Vi har ju precis flyttat till hus med bara en gräsmatta på baksidan så nästa år ska jag (eller mannen snarare... wink.gif) gräva rabatter o plantera. Jag vill gärna ha ett träd och lite bärbuskar oxå, får se om det blir nästa år eller senare. Känns spännande med en helt ny trädgård som man kan göra vad man vill med! På en begränsad yta förstås... smile.gif
Frideborg
Hej!
Lavendel!
Kommer att satsa ännu mere på denna härliga växt.
Men nu blir jag brydd. Vad är Royal Wedding för blomma? confused.gif
Fin är den på bilden.
mvh Birgitta W
Monarda
CITAT (Birgitta W @ 13-11-2008, 21:43) *
Hej!
Lavendel!
Kommer att satsa ännu mere på denna härliga växt.
Men nu blir jag brydd. Vad är Royal Wedding för blomma? confused.gif
Fin är den på bilden.
mvh Birgitta W


Royal Wedding är en perenn vallmo. Den är lika läcker i dagsljus.

P6210235a.jpg

Frideborg
Hej Monarda!
Tack för svaret. Den är verkligen vacker.
Jag sådde rosa malvor tillsammans med vita i år.
Det var toppenfint.Härligt att så lite ettåringar i de perenna luckorna.
mvh Birgitta W thanks.gif
Pjater
CITAT (Monarda @ 14-11-2008, 20:02) *
Royal Wedding är en perenn vallmo. Den är lika läcker i dagsljus.

P6210235a.jpg



Den var jätte mysig ^^ fin som fan....
Gunilla T
Hej Monaxe...vilket underbart berg och vilka fantastiska möjligheter du har att göra något utöver det vanliga!!! Woww!!

Dessutom har du fått ett bra mikroklimat och kan säkert plantera mindre härdiga växter om du så vill!

Jag vet iaf vad jag skulle göra...

Jag skulle rensa hela berget, visst ..gediget arbete men det skulle ge något alldeles extra i trädgårdsväg. Sedan skulle jag fylla i alla skrevor och gropar med surjord och plantera Rhododendron i mängder, både större men framförallt små dvärgrhododendron. Många små japanska lönnar och olika sorters ljung som blommar både vår och höst.

Lite sippor på våren i skrevorna skulle vara helt underbart och om det finna plats småvuxna barrväxter!

Vatten som kommer ur berget någonstans skulle vara pricken över i, en liten bäck kanske som porlar och ett vattenfall.
Christina i Småland
Åh, vad jag önskar att jag hade ett berg i min trädgård! Har bara en platt tomt med sandjord.
Vet inte om jag vågar tala om mina planer för nästa säsong. Oftast blir det inte så mycket gjort som man tänkt. Jag ska i alla fall skaffa torvblock och börja bygga upp ett woodland, vi får väl se hur långt vi kommer, jag behöver nog lite hjälp av mannen i huset också. Sedan har jag planer på ett litet stenparti, men här på den gamla sjöbotten finns inte ens småsten. Så först måste jag (läs gubben min) forsla hit sten.
Jag hoppas på en lååång fin säsong, så mycket blir gjort!
/Christina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon