Lasse Lucidor
Hej,,har 1.5hk tomt. På baksidan av huset har vi kanske 3-400m2 gräsmatta där jag bad dem lägga jordvärmen. Tanden var att jag inte skall ha några värmekrävande växter där utan endast gräsmatta.
Svårt att se när det ligger jord över det mesta men de la ju slingrande gångar 1m breda och djupa i slingrande mönster tätt över gräsmattan så kanske 50 % av gräsmattan kvarstår mellan gångarna. De har återställt det bra men nu efter 2 månader så har det ju blivit ganska knöligt när det sjunkit ihop.

Nu vill jag ha ordning gräsmattan igen. Det skall inte vara någon lyxgräsmatta men någorlunda jämn så den är lätt att klippa och att man förstås inte snavar i gropar när man spelar badminton..

Jag har några jordhögar på tomten med iförsig sandig jord som nog skulle räcka till att jämna ut ojämnhetern, jorden behöver dock siktas från sten så det blir jobb varje helg långt långt fram antar jag.

Dessutom har jag tänkt att om jag köper gräsblandning så blir det ju inte helt samma grästyp, så det blir ju slingrande mönster av gräs i annan nyans..

Hjälp, måste jag ordna någon som skrapar av all gräs och så allt på nytt...då är det bara mycket mager moränjord kvar,,, behöver jag då tilsätta dyr matjord, och kanske få in mördarsniglar på köpet...

Nu börjar jag inse vilket jobb och kanske en hel del pengar som jag kan tvingas lägga ned på detta......jag som skulle börja förbereda en ny höst-perennrabatt i höst..

Kanske fräckt med ett slingermönster i gräsmattan,,ingen annan som har i alla fall whistling.gif

/LASSe
Lady Hamilton
Om jag vore du så skulle jag med gott samvete fylla igen gropar och andra ojämnheter med den "sandiga jorden" Köpa gräsfrön och så nytt i alla "gropar" Det kommer inte att synas att det är olika sorter nästa år tummenupp.gif
Överbölingen
Nu, snart fyra år efter jordvärmegrävningen så har vi fått till grönområde ovanpå. Men först i våras och denna sommar så satte sig marken efter grävningen och återfyllning så att på flera sträckor har vi nu ett par dm djupa diken som vi skall fylla i vår och så igen. Dikena uppkom inte förrän sent i höstas. Förmodligen var det den blöta hösten som fick leran att ramla på plats.Att sättningen kommer först nu beror på att det på flera stallen var lera och väldigt torrt vid återfyllningen så det har tagit tid att lösa upp lerblocken. Så var beredd på lite sättnigar. Sandjorden går bra och plocka bara bort större stenar. Singelstorlek gör inte någon större skada. Bredså rejält när du sår så syns det mindre. Vi har vår värme på ett tunnland lägda och sådde med vallfrö. Gräsfrö var alldeles för dyrt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon