Full version: Klä in Ginkgo
Xelma
Jag bor i zon 1 och har sen flera år en Ginkgo. Den står i sandjord, häckar på 2 sidor och i sol från lunch. Den är ca 1,5 m hög och kommer fint varje år med en ny topp 60-70 cm. Men jag ser att den inte hinner förvedas, den är fortfarande grön de övre 20 cm nu i november. Och varje år har den förfrusit.

Kan jag göra något på plats? Jag kan ju lägga sten runtomkring. Ger det något att klä in den? Den är ju lite spretig, men toppen kanske går.

Jag har läst att det är lättare att övervintra större exemplar, men det hade varit trevligt att få denna att komma längre.

Hälsningar
Jenny
Alexander-VG-zon3
du kan nog inte hjälpa den på nåt vis , det hjälper inte att täcka . täcker du den så får den det varmare och då blir den ändå chockad när väl vintern kommer .

och det är rätt vanligt att topparna fryser in när den odlas är , dock så blir den tåligare med åldern .
klipp veck det döda till våren och vänta på nya skott .
Xelma
Ja, jag tänkte att det nog inte är riktigt bra att klä in. Men lite mer stenar kan jag ju lägga ut så det nästa år kanske blir bra.
jegi
Inget svar, men lite förvånande att den inte klarar sig bättre hos dig i zon 1, i som det låter ett ganska bra läge. Tillväxten låter ju helt ok, men då mognar den väl inte av som den ska. Opassande proviniens?
Man kan ju faktiskt råka ut för sånt. Ett exempel från min egen trädgård är en rönnsumak som aldrig mognade av och inte fick sina röda höstfärger. Då bytte jag till en som ser egentligen likadan ut men som mognar av bra.
Alexander-VG-zon3
CITAT (jegi @ 11-11-2008, 21:24) *
Inget svar, men lite förvånande att den inte klarar sig bättre hos dig i zon 1, i som det låter ett ganska bra läge. Tillväxten låter ju helt ok, men då mognar den väl inte av som den ska. Opassande proviniens?
Man kan ju faktiskt råka ut för sånt. Ett exempel från min egen trädgård är en rönnsumak som aldrig mognade av och inte fick sina röda höstfärger. Då bytte jag till en som ser egentligen likadan ut men som mognar av bra.


det är rätt så vanligt vart man än är i sverige ( i dom zonerna den klarar sig ) . att topparna fryser in på den . åtminstone unga plantor . min egen Gingko ( som inte lever mer ) men vintern efter sommaren 05 så klarade den vintern stående i kruka -18c , med toppskador . sedan vintern efter sommaren 06 så klarade den också sig i kruka dock mindre skador . sedan vintern efter sommaren 07 var den planterad i marken lägsta natten -10c och den dog .

jag tror att sommaren har till stor inverkan på den hur den klarar vintern och invintrar . både sommaren 05 och 06 var bra och 06 var det extremt varmt och varm lång höst . medan sommaren 07 var kall och regnig .

Rafael
CITAT (flaxss @ 11-11-2008, 21:40) *
[...] jag tror att sommaren har till stor inverkan på den hur den klarar vintern och invintrar . både sommaren 05 och 06 var bra och 06 var det extremt varmt och varm lång höst . medan sommaren 07 var kall och regnig .


Tänkvärt! Det ligger nog en hel del i det.
Men sen igen: vad gör man åt det då, om det nu är där problemet ligger?
Alexander-VG-zon3
min var ju en liten planta med en tunn stam , det bästa är att köpa en rejäla planta som klarar att topparna fryser . och hoppas att klimatet är passande dom första åren .
Big Gardener
Kul flaxss att du äntligen tagit åt dig av våra diskussioner om sommartemperaturers inverkan på vinterhärdigheten. smile.gif

Gingko är en värmekrävande art som absolut blir bättre och klarar vintern bättre ju varmare den står. Infrusna toppar förekommer men då uteslutande på ståndorter där den optimala temperatursumman för växtsäsongen inte blir tillräckligt hög. Det finns ett examensarbete skrivet om just detta där gingkoträd i Malmö undersöktes. Det visade sig att de träd som stod lite mer vindutsatt, i kallare mark och med färre stenlagda ytor omkring sig hade förhållandevis mycket vinterskador (infrysta toppar). Gingkoträd som stod mer skyddat, i väldränerad mark med mycket stenlagda ytor omkring sig i stort sett saknade vinterskador.

Större träd är mindre känsliga, ja, men ett träd planterat på en ståndort som ändå inte uppnår den höga temperatursumma som behövs för att lagra den energi som behövs inför vintern kommer förr eller senare ändå att få vinterskador, oavsett storlek.

Således är går det absolut att förbättra det mikroklimat du har kring plantan för att, så att säga, "höja" värmen och därmed zontalet. Om plantan är liten kanske det vore värt att flytta den till en varmare och mer skyddad plats. Är det inte möjligt kanske bättre dränering kring plantan går att fixa. Stenläggning eller stenar runt trädet ackumulerar värme under sommardagarna och avger värme under kvällar och nätter. Vindskydd går också att skapa kring plantan.

Dessa åtgärder görs dock bäst under sommaren och nu på hösten är det lite väl sent. Nu är det bästa du kan göra att lägga ett tjockt lager löv/granris eller liknande kring marken ovanför rötterna så att rötterna skyddas. Det är de som är känsligast. Se också till att vatten inte riskerar bli stående kring rötterna.

Samtidigt tror jag absolut du kan skydda plantan med att täcka den. Det är daglängden, alltså frånvaron av ljus som styr gingkons invintring, så även om vinterskydd skulle höja temperaturen något har det ingen eller väldigt liten betydelse för växtens härdighet. Däremot bör man inte täcka så att det blir för fuktigt. Ett enkelt lager säckväv eller annat andningsbart naturmaterial runt stammen kan räcka. Säckväven är endast till för att skydda stammen mot de hastiga svängningarna i temperaturen och de enstaka kraftiga frostnätterna som oftast orsakar vinterskadorna.

Men vintertäckning har inte mycket betydelse om vintertemperaturen är konstant låg. Då antar stammen samma temperatur som omgivande luft om det bara går tillräckligt lång tid eftersom stammen i sig inte producerar någon värme.

Lycka till!
Malus
Det skulle vara intressant att veta hur högt trädet är i förhållande till den omkringliggande häcken - ofta kan träden få det tufft när de så att säga "sticker upp näsan" ovanför ett vindskydd. Infrusna toppar är ju ofta en form av intorkning av topparna och denna intorkning påverkas starkt negativt om det är dragit och blåsigt. Om toppen torkar in i höjd med häckens överkant så skulle det ju hjälpa Ginkon om häcken fick växa till sig. Då skulle den kunna växa sig lite äldre och härdigare i bra skydd.
Big Gardener
Nja, viss betydelse har det men inte riktigt på det sättet. Vad man bör komma ihåg är att vinterskador hos träd och buskar inom den tempererade zonen uppkommer när växtens celler inte har hunnit bygga upp den energi som behövs för att "härdas". Det innebär en omställning av växtcellerna så att de bättre klarar kyla. Är denna energinivå tillräcklig och växtens celler omställda fullt ur har vintertemperaturen, vindutsattheten samt "uttorkningseffekten" ingen eller ringa betydelse.

Infrusna toppar är i första hand ett resultat av ej härdade växtceller, inte av uttorkande vind eller låga vintertemperaturer.

De ovanjordiska delarna av växter, som är ordentligt invintrade med härdade växtceller klarar oftast enormt låga temperaturer. I Kina, där gingkon växer naturligt är vintertemperaturer ner mot 20-30 minusgrader inte ovanligt under vinterhalvåret. Vintern kan dessutom vara både blåsig och ofta extremt torr. Ändå uppkommer inga vinterskador på dessa träd. Varför? En enormt varm sommar i ett typiskt inlandsklimat.
und
Jag har en Ginkgo i kruka som jag övervintrar frostfritt i uterummet. Nästa år kanske det är för högt att förvara där. Jag hade tänkt plantera ut trädet, men det är väl ingen idé att försöka nu när jag har läst denna tråd. Jag bor i zon 3-4. Jag får väl ha trädet liggande ner på golvet istället......
Huggorm
Jag har en lite ginkgo i kruka, som jag fortfarande inte vet hur jag skall placera ut på bästa sätt. Tänkte om man gräver en halvmeterdjup grop, tre eller fyra meter i diameter, och fyller denna med stora stenbumlingar, och sedan täcker över allting med jord med stor inblandning av sand kanske det vore en början? Då får man en upphöjd, väldränerad markbädd, samt att hela högen ligger i södersluttning. Sedan kan man plantera några andra träd eller stora buskar i halvcirkel bakom som vindskydd. Skulle detta vara en bra idé?

Jag funderar också på om man skulle plantera intill söderväggen på huset kanske, men det är lite dåligt med sol där på grund av andra träd som jag inte gärna vill ta ner. Solig västvägg finns ju dock.

Alla ginkgo jag sett till salu har varit klassade zon I-II eller I -(II) och jag ligger nog på gränsen mellan zon II och III här så det är ju lite känsligt. För det är väll ingen som hittat en härdigare ginkgo någonstans?

CITAT (und @ 12-11-2008, 21:58) *
Jag har en Ginkgo i kruka som jag övervintrar frostfritt i uterummet. Nästa år kanske det är för högt att förvara där. Jag hade tänkt plantera ut trädet, men det är väl ingen idé att försöka nu när jag har läst denna tråd. Jag bor i zon 3-4. Jag får väl ha trädet liggande ner på golvet istället......

Ginkgo skall ju funka bra som bonsai annars
Alexander-VG-zon3
CITAT (Huggorm @ 12-11-2008, 22:06) *
Jag har en lite ginkgo i kruka, som jag fortfarande inte vet hur jag skall placera ut på bästa sätt. Tänkte om man gräver en halvmeterdjup grop, tre eller fyra meter i diameter, och fyller denna med stora stenbumlingar, och sedan täcker över allting med jord med stor inblandning av sand kanske det vore en början? Då får man en upphöjd, väldränerad markbädd, samt att hela högen ligger i södersluttning. Sedan kan man plantera några andra träd eller stora buskar i halvcirkel bakom som vindskydd. Skulle detta vara en bra idé?

Jag funderar också på om man skulle plantera intill söderväggen på huset kanske, men det är lite dåligt med sol där på grund av andra träd som jag inte gärna vill ta ner. Solig västvägg finns ju dock.

Alla ginkgo jag sett till salu har varit klassade zon I-II eller I -(II) och jag ligger nog på gränsen mellan zon II och III här så det är ju lite känsligt. För det är väll ingen som hittat en härdigare ginkgo någonstans?
Ginkgo skall ju funka bra som bonsai annars


även om det är en fördel att den står torrt på hösten och vintern , så vill den inte ha torka på sommaren .

och den vill ha lite näring och fukt under vår-sommar . dock ingen näring efter juli . gräv ut ordentligt och lägg i botten grus blandand jord sedan ny jord . när du kommit halvvägs så fyller du upp med mer väldränerad jord och till att sluta dom sista 10cm med ren sand eller grus .

alla känsliga växter planterar jag soligt,varmt och samma jordbladning att jag första halvan har näringsrik och fuktighets hållande jord som ändå är dränerade och sista halvan ren grus eller sand .

om du ser en Gingko som tidigt får gula löv , så kommer den klara sig bättre . plus det finns olika namn sorter av gingko .

Västsidan är ju blåsigare så då försvinner lite av Temperaturen . det bästa är ju syd eller syd/öst .

CITAT (Big Gardener @ 12-11-2008, 21:18) *
Kul flaxss att du äntligen tagit åt dig av våra diskussioner om sommartemperaturers inverkan på vinterhärdigheten. smile.gif


det har jag nog gjort innan också , bara att det inte kommit fram . dels att jag formulerar mig konstigt och att folk inte läser allt . och alla våra diskussioner är så mycket så dom har jag glömt helt och hållet .
Huggorm
Tack för tipset Flaxss smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Big Gardener @ 12-11-2008, 21:18) *
Ett enkelt lager säckväv eller annat andningsbart naturmaterial runt stammen kan räcka. Säckväven är endast till för att skydda stammen mot de hastiga svängningarna i temperaturen och de enstaka kraftiga frostnätterna som


jag mätte det en gång för att se hur mycket säckväv skyddade . först placerade jag en mätare utanför säckväven och en innanför . efter den natten uppvisade bägge mätarna exakt samma temp .

däremot grön vinterväv eller tjockfiberduk så skilde det ca 5grader . alla 3skydden mätte jag samma natt vid samma ställe . tunn vit fiberduk gjorde också lite skillnad bara en 2-3grader .

bäst var bubbelplats , men det blir ju för fuktigt .
Big Gardener
CITAT (flaxss @ 12-11-2008, 23:50) *
det har jag nog gjort innan också , bara att det inte kommit fram . dels att jag formulerar mig konstigt och att folk inte läser allt . och alla våra diskussioner är så mycket så dom har jag glömt helt och hållet .


Hehe smile.gif Jag vet att du tar åt dig och att du gör det på ett bra sätt. Jag tycker du är duktig och det märks att du har lärt dig enormt mycket. Du formulerar dig betydligt bättre och tydligare nu. Fortsätt så! kram2.gif

Angående vinterskydd så tror jag att det absolut kan finnas bättre alternativ än säckväv. Så länge det andas och släpper ut fukt är det troligtvis inga problem. Intressant mätning av temperaturen på de olika materialen!
renate
Jag har 2 Gingko i kruka,den större köpte jag 2007 och de hade tidigt knallgula blad.I september ställde jag de i uterummet tills bladen trillat av,nu står de i förrådet.Den lilla köpte jag på 90talet och i våras trodde jag den var död.Den var planterat i trädgården i skyddat sydläge.Förra året åt rådjuren upp de nya späda bladen,i år såg jag inga nya blad och glömde bort den.Den stod nära en bambu men i augusti såg jag att den levde men fick inget ljus där den sod,jag grävde upp den och planterade den i kruka och ställde den mot en södervägg,senare i uterummet,den återhämtede sig bra,nu står den i förrådet nära fönstret.Jag tror min zon 4 är lite väl tuff för Gingkoträd så de får bor i kruka och ute under sommaren.
Eivor på Väddö
Jag har en Ginko (inköpt i Halland) som nu är ca 4 år. De två fösta åren stod den ganska stilla i växten. Efter ompplantering somaren -06 har den börjat växa till sig. På hösten tappar den bladen, klarar vintrar utan större frysskador, och vårsolen har inte heller gjor någon skada. Den har aldrig fått någon vintertäckening eller annan speciell omvårdnad. Den är nu planterad nära husväggen i välgödslad sandblandad jord med torv i. Öster till söderläge. Närmaste granne är en lagerhägg, som också anges till lägre växtzon. Jag bor i zon 3-4, på norra Väddö.
Alexander-VG-zon3
roligt att höra om din Ginkgo Eivor ! , syd-öst läge är det bästa läget för den ( varmt och blåser inte och får upp hög temp summa både vinter som sommar ) och jorden som du beskriver är också bra för den . hur är klimatet på Väddö ? , jag funderar på att skaffa en ny Gingko att ha här på min balkong får dock bli i kruka .
Anders zon 1
Jag har en ginkgo i zon 4 som oftast brukar frysa in under vinter. I princip hela årets tillväxt fryser tillbaka vilket gör att den på ett antal år inte blivit mycket högre än den var när den planterades ut (ca 1,5 m). Kan också bekräfta att sommartemperaturen och kanske ännu mer hösttemperaturen (sep-okt) har mycket stor betydelse för övervintringen. Efter den mycket varma sommaren och milda hösten 2006 fick ginkgon bara obetydliga skador under vintern trots att temperaturen föll till under -20 grader vid ett par tillfällen (-22 som lägst). Däremot under den senaste vintern frös årstillväxten helt redan under tidiga vintern vid en temperatur på bara ca -6 grader! Orsaken var helt säkert att sommaren 2007 inte alls var lika varm som 2006 och att den tidiga hösten (sep-okt) sedan blev relativt kall (perioden sep-okt blev lite kallare än normalt och i zon 4 kom första höstkylan mycket tidigt, redan i slutet av augusti). Värt att notera är att sommaren 2007 faktiskt var lite varmare än normalt och att det alltså var 2006 som var extrem. Har för mig att 2006 var en av de varmaste somrar som uppmätts i stora delar av Sverige.

Tror också att härdigheten kan varierar rätt mycket mellan olika ginkgoträd. Precis som flaxxss påpekar får en del träd gula blad tidigare än andra. Vissa träd får knappt någon höstfärg alls och bladen sitter kvar länge. Jag tycker att skillnaden mellan olika träd är särskilt tydlig i lite kyligare odlingszoner. De träd som tappar bladen tidigt avmognar snabbare och är sannolikt härdigare. Mitt träd i zon 4 tillhör kategorin som inte får gula blad och det fryser som sagt tillbaka kraftigt så gott som varje vinter.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon