Full version: Fläder
dwnld99
[attachment=27165:PICT0001.JPG]

Hej!

Går det att säga nåt om konditionen på en avverkad fläder genom att titta på snittytorna?

Se bild!


Thomas!
Huggorm
Min spontana tanke är att det ser ut att ha varit en både stor och frisk fläder
dwnld99
Ja, innan föreningen bredvid helt sonika tog bort den - dessutom på GA (gemensamhetsanläggningen)!

Suck!


Thomas!

[attachment=27166:PICT0002.JPG]
Piccante
täta och fina årsringar verkar ha vuxit bra. Veden ser frisk ut.
dwnld99
Tack för svar - tar väl en bild till då!


Thomas!

[attachment=27167:PICT0003.JPG]
Thomas Wahlqvist
Det låter som om du är ledsen för att de tagit bort flädern.
Jag kan förstå dig.
Det tycks som om urtypen för välskött trädgård i Sverige handlar om gräsmatta.
I gräsmattan skall det finnas ett par träd, och de får inte bli stora.
Längst kanterna en häck, sällan högre än 1,5 meter.
Ibland tror jag att man liksom vill att det skall se ut så som det gjorde när man flyttade in.
Att man har en bild klart i skallen att träd är små, för att de var det när man för första gången bekantade sig med trädgård, ofta vid husbyggande.
I min stad finns det villaområden där trädgårdarna ser nyanlagda ut fast de anlades på 50 talet, man tar bort fullvuxet och börjar om, konstigt!
KURT
Och ännu värre är ju när de dessutom slätar ut alla gräsmattor så att de blir helt platta, det blir ju helt dött och livlöst! Fast jag antar att det går lite fortare att köra över gräsmattan med den åkbara gräsklipparen då!
dwnld99
#6

Ja, jag tycker det är tråkigt - speciellt att den bedömdes vara i dålig kondition, men så kanske inte är fallet. Den lövas och ger fläderblom varje sommar!
dwnld99
Den lövades och gav fläderblom kanske passar bättre nu när den är borta!
KURT
Fläder kan ju bli lite kal nertill med tiden, den får mera trädform, men jag tror att den kommer att komma upp igen. Den brukar tåla att klippas och frysa ned.
Thomas Wahlqvist
Ja den kommer kanske att få en nystart, vi får hoppas på det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon