Full version: Test
Eva i Höga
ska försöka få in en bild men det går säkert inte

Nej! Det står Du valde ingen fil att ladda upp. Men det gjorde jag visst. Jag blir tokig, nu ger jag upp.
Sussie F-Flower
Ha,ha.... Jag tror nog att det är Odla som driver med oss idag!!!!!!!! rotfl.gif

Jag ser ingen bild i Chamomilles tråd heller!!! a0a.gif ...ingen text heller för den delen... laugh.gif
Eva i Höga
Usch, att det ska vara så besvärligt! Min bild är nog för stor, hur gör jag för att få den mindre.
Sussie F-Flower
CITAT (Eva i Höga @ 13-11-2008, 13:48) *
Usch, att det ska vara så besvärligt! Min bild är nog för stor, hur gör jag för att få den mindre.



Jag har lärt mig att förminska i programmet "Paint". Har du det programmet?
Eva i Höga
Nej det programmet har jag nog inte. Ska söka här i forumet om hur man gör, det står säkert nånstans. Tror jag har läst det för längesen men då var det inte aktuellt för mig att lägga in bilder. Har just lärt mig att få in bilderna i datorn från kameran. Teknik är inte lätt för mig, har svårt att lista ut hur jag ska göra men när jag väl har gjort det en gång förstår jag precis vad som händer.
Sussie F-Flower
Fast jag visste inte heller att jag hade det programmet Eva!
Gå in på Start och välj Tillbehör. Se efter om det står Paint där. Det är en målarburk med penslar som symbol.
Eva i Höga
Jo, det fanns visst! Hur gör jag nu då? För att få bilden dit? Usch, så jobbigt detta är!
Pjater
I paint går du till Bild och Ändra storlek sen testa med typ 50%

ska se om jag oxå får in en bild ...
Eva i Höga
Nu har jag gjort det, ska försöka få in bilden här då hur nu det går till

Nej, det gick inte, jag blir galen!
Sussie F-Flower
CITAT (Eva i Höga @ 13-11-2008, 14:59) *
Jo, det fanns visst! Hur gör jag nu då? För att få bilden dit? Usch, så jobbigt detta är!



Börja med att öppna paint, så att du har det över hela datorn.
Gå in på Arkiv och klicka på öppna.

Sedan går du in på "mina bilder" eller vad mappen heter som DU har dina bilder i. Klicka på den bild du vill förminska. Därefter när du ser bilden i paint, så går du in på "Bild", däruppe, och klickar på "ändra storlek/snedställ". Då kommer det fram ett fönster där du ska ange i % hur mycket förminskning du vill ha. Jag brukar ta ung 75% + 75%. Efter att du valt detta går du in på Arkiv igen, och klickar på "spara som". Där kan du ange ett namn som du vill kalla bilden för.
Färdigt! Vill du förminska en bild till direkt efteråt så går du bara in på "Öppna" igen och tar fram en ny bild.

Jag lovar, klarade jag som är så dataokunnig så ska du se att du fixar det ochså. Bara man tar det steg för steg.
Hoppas det går bra. Du kan väl berätta!


edit: glömde att säga att du måste se till att spara bilden där du har dina andra bilder så att du hittar igen den. Når du vill lägga in den förminskade bilden tex på odla, så hittar du den bland dina egna bilder då. Annars kan den lätt hamna i "mina dokument" eller var som helst...
Eva i Höga
Nu försöker jag igen
Men herregud, nu fick jag in bilden men det blev ju för litet. Ja, nu fattar jag alltihop. Måste gå o jobba lite så får jag rätta till det här sen.

Tack snälla Sussie o Pjater för hjälpen! smiley_small_hug.gif rose.gif
Sussie F-Flower
CITAT (Eva i Höga @ 13-11-2008, 15:17) *
Nu försöker jag igen
Men herregud, nu fick jag in bilden men det blev ju för litet. Ja, nu fattar jag alltihop. Måste gå o jobba lite så får jag rätta till det här sen.



Ja, det var en liten rackare... giggle.gif men in kom den i alla fall! Bravo!

Den kanske var liten redan från början...?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon