Husihelvete
Till våren/sommaren kommer vi vilja fylla rabatterna på vår nyanlagda tomt med växtlighet och blommor. Vi inser att man måste börja i tid så vi kommer börja fundera på vad vi vill plantera, hur vi vill plantera och börja lusläsa frökataloger. Det blir alldeles för dyrt att köpa alla växter så vi har insett att vi måste driva upp mycket själva. Det blir trolgtvis både perenner och ett-åringar.

När är det dags att börja driva upp fröerna för att ha så bra plantor som möjligt när det är dags att börja plantera ut? När är det dags att börja plantera? Har ni några tips för oss som för första gången skall driva upp fröer i stor skala?
Gåsis
Japp, så här gör man inte. Köper alla fröer man vill ha och sår allt i januari crazy.gif

Man tänker efter vilka perenner man vill ha och sen beställer man från tex jelitto eller gardens north. Dom sår man enligt anvisning och därför är det klokt att beställa redan i december eftersom somligt vill ha en kylperiod. Dom flesta perenner vinner inget på tidig sådd eftersom dom inte blommar första året. Jo, ett fåtal men dom är inget att stödja sig på. Hur tidigt/om man tar in dom för att gro beror på om man har tillgång till extrabelysning. Bor man i kall zon är det nästan ett måste att ta in sådderna för att få utplanteringsbara plantor, bor man i gynnsam zon kan det gro ute.

Sen tänker man på hur man vill att rabatterna ska se ut till sommaren eftersom det enda som kommer att blomma är ettåringar. Dom kan man beställa senare och dom flesta kan man förså i april så där. Det beror lite på om man har extrabelysning eller inte. Om dom behöver gro inomhus beror lite på vilken zon man bor i. Fråga om dom sorter ni vill ha kan ni få goda råd. Det finns en hel del man kan direktså och ändå få blomning på.

Om man perennplanerar rabatten sätter man ut sina plantor där man vill ha dom och fyller sen upp med ettåringar runt ikring. Fint år ett med ettåringar och fint år två med perenner som blommar.

/Åsa
Åsa, mälardalen zon 2
Om det är lite större ytor man ska fylla med blommor och man vill ha blom första året+ man inte vill krångla till det, så finns det ettåriga sommarblommor som funkar utmärkt att direktså ute på våren där man vill ha dem ex.

Ringblommor
Solrosor
Vallmo
Krasse
Gurkört
Rosenböna/blomsterböna (OBS! jorden måste vara varm vid sådd minst +15C)
Lejongap
Jungfrun i det gröna



Dessa funkar också att direktså fast blomningen blir lite sen

Rosenskära
Tagetes
renate
Rabatterna kan du planera och tom gräver nu om du bor i södra delen av landet.Det är nu på vintern du väljar vilka plantor du vill ha,kollar frökatalogerna osv.Efter nyår kommer fröbyten här på odla eller AOT igång.Hur du sår har gåsis beskrivit på ett så bra sätt att jag inte går in på det.
Lycka till och frågar om det behövs.
Husihelvete
Rabatterna gräver vi nu. Som vi inledningsvis skrev så är nästa steg i planen att fundera ut vad vi vill så och var i rabatterna. Att perennerna kanske inte kommer vara så stora, eller ens blomma första året är vi medvetna om, det är snarast som så att vi inte vet hur vi ska bete oss för att de blommor vi ska plantera ut ska vara så stora och fina som möjligt. När är det dags att börja så? Hur skall vi driva upp dem? När ska vi plantera ut?
Gåsis
När man ska så beror helt på om man har extrabelysning eller inte. Det gäller både perenner och ettåringar. Det brukar gå att hitta hur lång tid det är mellan blomning och sådd på ettåringar och sen får man räkna bakåt från utplanteringsdax till sådax. Har man inte belysning tycker inte jag man ska så inne så värst mycket före utplantering. Utplanteringdax är när det är frostfritt dygnet runt, när det är hos er vet jag inte men hos mig brukar det vara runt den tionde juni. Före det ska plantorna ha stått ute, skyddat, frostfritt och skuggigt för att avhärdas.

Perenner är lite annorlunda. Dom kan behöva kyla för att gro, när man sår dom spelar inte så stor roll men en kylperiod på sex veckor brukar räcka för dom flesta. Jag brukar så mina runt nyår och sen ta in dom under lysrör i mars-april. Framåt mitt i sommaren brukar dom sen kunna planteras i rabatt men dom har stått ute från frostfritt. Låter man dom gro ute tar det lite längre tid innan dom är stora nog för rabatten men då slipper man avhärdningen.

Dom sorter som går att direktså, ettåringar alltså, kan man så när jorden reder sig.

/Åsa
Maggan H
CITAT (Husihelvete @ 15-11-2008, 16:45) *
Rabatterna gräver vi nu. Som vi inledningsvis skrev så är nästa steg i planen att fundera ut vad vi vill så och var i rabatterna. Att perennerna kanske inte kommer vara så stora, eller ens blomma första året är vi medvetna om, det är snarast som så att vi inte vet hur vi ska bete oss för att de blommor vi ska plantera ut ska vara så stora och fina som möjligt. När är det dags att börja så? Hur skall vi driva upp dem? När ska vi plantera ut?

Börja med att fundera ut VAD som ska sås. Perenner sås enklast så här:
Så i krukor eller andra byttor med hål i botten. Krukorna ställer du ut efter 1 dygn i rumstemperatur, täcker sådden med snö, löv eller fiberduk till skydd mot fåglarna och låter antingen våren gro fröna till dig, eller så tar du in sådden under lysrör efter 5-6 veckors utevistelse. Så här gör man med de flesta perenner, en del behöver en kylperiod, och så här slipper man att hålla reda på vilka som måste ha det. De som inte behöver, tar heller ingen skada av att ställas ut. Omskolning bör göras när plantorna börjar trängas, efter ca 2-3 bladpar. Jag sår alla frö i samma kruka och omskolar/delar dem senare. Utplantering sker när frostrisken är över, om du inte har låtit dem gro ute.

Anueller = ettåringar, ska ibland förkultiveras, andra sås direkt på växtplatsen efter att man luckrat upp och genomvattnat jorden. Om du sår direkt, gör det redan i april-maj beroende på var du bor, man brukar säga 'så fort jorden reder sig'(betyder att jorden inte hänger fast på spaden när man gräver.)

Om ni har rabatt som kan ses från två håll och är tillräckligt bred, kan man plantera de högsta perennerna i mitten och sen plantera de lägre på ömse sidor om dem och de lägsta plantorna allra närmast båda kanterna. Man kan göra likadant om man har en stor rundel som ska planteras.

Om ni inte tänker ha så många perenner av samma sort finns köpsajter som Tradera, där man kan köpa mindre mängd frö för en billig peng. Ta dock reda på antingen via säljaren eller på nätet om fröna är fröäkta, annars kan man riskera att få andra färger och storlekar på sina plantor. Synd när man har lagt ner så mycket möda på sådderna! Enklast är att fråga ev säljare.
Thé
Jag kan ju berätta hur jag gjorde i fjol när jag frösådde för första gången, och hur det gick. Jag införskaffade några sådana där minidrivhus, avlånga gröna som man ställer krukor i och med plasttak. Jag sådde två frön i varje kruka, i såjord, i februari, tror jag (eller mars?), för det stod på påsen att det skulle dröja länge innan fröna grodde, så jag tyckte att jag skulle vara ute i god tid. Efter fem dagar var nästan alla fröna uppe och jag har ingen stödbelysning, så det var alldeles för tidigt.

De växte lite, men inte särskilt fort. Fröna måste passas varje dag! Vi hade besök två dagar i april, så jag gick inte in i rummet där det ena växthuset stod på två dagar. När gästerna åkte var alla plantorna döda utom en. De hade fått det för varmt just de dagarna.

Den klena växtkraften verkade bero på att jag inte orkade plantera om dem. Jag hade ju sått i såjord, men fick till sist plantera om dem för att det skulle hända något. Det kändes ganska trassligt att plantera om, de var så små och bräckliga, men det redde sig ganska bra, även om det kändes negativt att störa rötterna. Det var det nog inte (har senare läst att det stimulerar rotbildning).

Sedan skulle de avhärdas och bäras ut och in, få lite sol en stund, men inte så att de brände bladen (de har inget skydd när de växt upp inne bakom glas). Ett par veckor fick det bäras ut och in, eller flyttas runt så att de stod i mest skugga.

Till sist var det dags att plantera ut. Det var inte så svårt. Mina lövkojor blev dock väldigt skrangliga, vet inte om det berodde på den för tidiga sådden eller för dåligt med näring efter att jag planterat ut dem. De blev väldigt magra och ingen fröjd för ögat. Men de blommar fortfarande.

Höstvädden var det jag lyckades bäst med. Jag lyckades skrapa ihop (få att överleva) kanske 25 plantor, och de har kanske betalat mina fröäventyr. De har tagit sig fint och har knopp i sig nu, men de kommer inte hinna blomma, vilket inte var troligt heller, men det vet de inte.

På det hela taget tyckte jag att det var trassligt och besvärligt att så inomhus. Det måste passas hela tiden och sedan ska blommorna vänjas vid utelivet.

Men jag har inte gett upp mina såplaner. Jag har skaffat nya frön. Dem tänker jag så nu i veckan och sedan ställa ut med markväv över, så får de klara sig ute och gro till våren. Markväven skyddar mot ogräsfrön, för jag provade även att så utomhus i somras. Fyra av åtta sorter kom upp, och sedan blev det ogräs för resten, men det var lite svårt att veta vad som var ogräs och vad som inte var det. Det är nackdelen med att så utomhus.

jag sådde även ettåringar direkt i rabatten. Det blev den torraste maj månad jag kan minnas. Den ena rabatten gav jag ganska snart upp att vattna, och där kom bara en planta (men det var jag medveten om när jag insåg att jag inte skulle klara av at vattna allt). Den andra rabatten (som jag vattnade varje dag) kom det upp brokbladssalvia i, och den växte sig snabbt fin och stor, så stor att den i princip kvävde min nyplanterade ros.

Det är väldig skillnad på perenner och ettåringar. Perennerna blir inte så stora första året, medan vissa ettåringar växer en över huvudet. Andra ettåringar, som mina magra lövkojor, blir det inte mycket med.

Jag tror att erfarenhet är a och o. Man får pröva sig fram och räkna med att misslyckas. Perenner som inte behöver en kylperiod skulle jag nog så ute till sommaren, för att slippa passningen. De blommar ändå inte första året.

Vet inte om detta är till någon hjälp, men hoppas på det. Funderar på att bara lägga ett tunt lager såjord överst i krukan för att slippa plantera om så många gånger, men vet inte om det funkar. Vet inte om det finns några genvägar som hjälper mer än de stjälper.
Anki V
Tänk så olika vi är……

Jag älskar mina innesådder och vet inte hur fort jag ska få komma hem från jobbet för att ”glutta” i pyttor och pytsar för att se om något grott.

Att pilla isär småplant och skola om är ren och skär terapi. Så fort jag får lite jord under naglarna känner jag hur stresshormonerna sjunker och jag blir nöjd och glad till sinnet.

Minst en timme varje kväll ägnar jag åt att vattna och pyssla om mina plantor på allehanda sätt. I fjol så drog jag upp dryga 70 olika sorter vilket blev ungefär 400-450 plantor. Alla drivs upp i mitt kök och avhärdning sker på balkongen.
Senaste investeringen är två nya (bättre begagnade) 58W lysrörsarmaturer som ska ersätta två 36:or vilket innebär att jag kommer få plats med minst 40 plantor till.

Plantorna blir välväxta och knubbiga trots att jag inte riktigt klarar av att få ner temperaturen optimalt, svalare är 17-18 grader blir det sällan.

Drömmen är ett litet växthus men bostadsrättsföreningen ställer sig ganska så kallsinnig till mina önskemål laugh.gif .

/Anki
Thé
Anki, det låter underbart! Jag hade varit överlycklig om jag lyckades så bra. Men jag har även en tendens att glömma vattna krukväxterna, och trivs inte med att vara så bunden att jag måste passa fröna så noga.

Men visst är det härligt när man ser att de gror smile.gif

Vad gör du med alla plantor när de är klara, förresten?
Anki V
Jag har del i en sommarstuga med en jättestor tomt där jag har nästa fria händer att gräva och plantera precis hur jag vill. Sedan så har jag en massa vänner som mer än gärna tar emot plantor + att sorken varje år hjälper till att skapa utrymme för nytt .

Jag sår alltså inte för att fylla mina rabatter…jag gräver rabatter för att få plats med alla plantor laugh.gif .
Husihelvete
Tack för alla bra tips. Vi kommer skriva om våra framsteg med odlingen på vår hemsida när det nu blir av. Tack.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon