Full version: Fläderbuske inomhus
Mickemicke
Köpte en fläderbuske i våras som jag har i en kruka i fönstret. Än så länge verkar den må jättebra och har fått många nya blad. Grenarna är ca 1 meter långe. Jag hoppas på att den ska växa till sig och bli riktigt stor.
Det enda jag undrar nu är hur jag ska få den att klara sig så länge som möjligt. Är lite orolig att den inte ska "förstå" årstiderna och hela tiden växa som om det vore vår och till slut få slut på energi. Har försökt att lugna den genom att ha öppet fönster och vattna mindre men den dricker och växer massor ändå.
Thé
Den märker väl snart att dagarna är korta. De flesta växter har det tungt på vintern eftersom det är dåligt med ljus.

Jag har ingen erfarenhet av fläder inne, det enda jag vet är att växter som är gjorda för att stå ute kan få det svårt inne. De får jämt alla möjliga sorters ohyra (spinn och vita flygare och allt möjligt). Hoppas att din fläder klarar sig från det.
Alexander-VG-zon3
din fläder kommer inte överleva så länge till . den måste ha frost och kyla för att invintra och vila . och ska vara ute i trädgården . placera den så kallt du kan ''NU'' i en temp på 0c +5c . i feb-mars planterar du ut den eller ger den till någon som har trädgård . och så köper du en krukväxt att ha inne .
Mickemicke
Okej tack. Det låter ju inte så bra detta. Kanske ställer upp den i fönstret på vinden ett par månader istället. Hur ofta ska jag i så fall vattna?

Förresten kanske ni har några tips. Tycker inte om blommor och krukväxter egentligen. Absolut ingenting som blommar iallafall. Helst vill jag odla grönsaker och sånt. Kan man odla sädeslagen i kruka tror ni? Vet ni några andra typ grönsaker som blir stora och grova som man kan ha i kruka inomhus? Potatis eller tobak? Vass eller gräs kanske? Vill helst ha växter som växer sig jättestora och som inte kräver specialbelysning.

Nu har jag monsteror som mår jättebra och växer massor som jag hoppas ska bli enorma och grova. Gillar inte palmer eller kaktusar eller frukträd. Kan man ha en liten ek eller något annat träd tror ni?

Tack för tips.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Mickemicke @ 17-11-2008, 18:32) *
Okej tack. Det låter ju inte så bra detta. Kanske ställer upp den i fönstret på vinden ett par månader istället. Hur ofta ska jag i så fall vattna?

Förresten kanske ni har några tips. Tycker inte om blommor och krukväxter egentligen. Absolut ingenting som blommar iallafall. Helst vill jag odla grönsaker och sånt. Kan man odla sädeslagen i kruka tror ni? Vet ni några andra typ grönsaker som blir stora och grova som man kan ha i kruka inomhus? Potatis eller tobak? Vass eller gräs kanske? Vill helst ha växter som växer sig jättestora och som inte kräver specialbelysning.

Nu har jag monsteror som mår jättebra och växer massor som jag hoppas ska bli enorma och grova. Gillar inte palmer eller kaktusar eller frukträd. Kan man ha en liten ek eller något annat träd tror ni?

Tack för tips.


vilken temp blir det på vinden ?

Potatis tror jag inte går så bra inne heller , Tobak vet jag inte antagligen bättre än potatis . sädesslag tror jag inte heller funkar . gräs och vass kan funka en tid men inte helt bra , såfall om du väljer mer tropiskagräs eller nåt som liknar gräs , exempel kan ju vara cyperus .

Ek kan du absolut inte ha inne , träd man kan ha inne är ficus eller rumsgran en del Aralior blir stora . du kan ju så avokado som med tiden blir står .

du kan inte ha uteväxter inne .
Mickemicke
På vinden blir det nog mellan 5 och 15 grader tror jag.

Araliorna eller avokado verkar ju också fina. Kanske ska prova. Men det är kanske inte i november man ska plantera kärnor eller det kanske inte spelar så stor roll inomhus.

Förresten apropå monstera? ska man sticka ner jordrötterna i jorden eller inte?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Mickemicke @ 17-11-2008, 20:13) *
På vinden blir det nog mellan 5 och 15 grader tror jag.

Araliorna eller avokado verkar ju också fina. Kanske ska prova. Men det är kanske inte i november man ska plantera kärnor eller det kanske inte spelar så stor roll inomhus.

Förresten apropå monstera? ska man sticka ner jordrötterna i jorden eller inte?


+5c och +15c är förvarmt för flädern på vintern . avokado går att så nu så ljust,varmt och fuktigt .
MariaS
Många exotiska frukter och träd, går att odla i vårt rumsklimat. Mango, Avokado, vissa passionsfrukter. Med hjälp av din vind, kan du säkert driva en Ginko inne i några år också.
Ätbara växter kan du också odla, som basilika, persilja och gräslök. Potatis fungerar, men då krävs det en riktigt stor kruka (minst 25liter) och extra belysning. Det finns även en tomatsort som heter Tiny Tim, som går att odla inne året runt.
Samtliga av dessa växter, kräver dock bra extra belysning om det ska bli ngt.

Lycka till
Mickemicke
Wow. Tack för alla tips. Hittade här i forumet ett skönt gammalt klipp från Hajk där han odlade massa frukt- och grönsaksfrön och blev lite sugen på att prova.

En Ginko har jag. Den verkar må fint men har inte växt så jättemycket. Behöver den vila på vinden också?

Ska nog prova potatis också. Någon särskild sort som är lättare? Hur stora blir persiljeplantor?
Tomater har jag också funderat på... och man kan ju alltid klippa bort om den skulle få för sig att börja blomma... =)
MariaS
CITAT (Mickemicke @ 18-11-2008, 13:19) *
Wow. Tack för alla tips. Hittade här i forumet ett skönt gammalt klipp från Hajk där han odlade massa frukt- och grönsaksfrön och blev lite sugen på att prova.

En Ginko har jag. Den verkar må fint men har inte växt så jättemycket. Behöver den vila på vinden också?

Ska nog prova potatis också. Någon särskild sort som är lättare? Hur stora blir persiljeplantor?
Tomater har jag också funderat på... och man kan ju alltid klippa bort om den skulle få för sig att börja blomma... =)

Ginkon behöver också en vintervila, för att få krafter att fortsätta växa. Ställ den på det kallaste stället på vinden. Kolla då och då, så att jorden inte är kruttorr. Jorden ska vara lätt fuktig.

Potatis kan du ta av de som du har hemma för matlagning. Det är inte helt lätt att hitta sättpotatis så här års giggle.gif

Persiljan växer i storlek med krukan. Skördar du ofta räcker en mindre kruka.

blink.gif Du tänker väl inte klippa bort tomatblommorna?! Det är ju det som är vitsen med en tomatplanta, att få blommor och därmed tomat! Från sått till blomning tar det ca8-10 veckor på en tomat. Inom tre månader kan du skörda dina första tomater! MUMS!
Bassam
---tack för fråga :
du ska inte glömma fuktighet, på grund att fuktighet inom hus låg.
TIPS: man kan hänga små krukor som fyller på vatten på element.
H:Bassam

Rosmarin
Rädisor och vissa morotssorter går att odla i krukor/hinkar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon