Hasse_h
Hej

Har en liten del av trädgården, ca 6-7 meter mot en slänt, som jag tänkte sätta en mur vid. Bakom muren kommer det bli en plan remsa ca 40 cm meter bred mot slänten där jag fyller på med matjord. Matjordsrännan blir kanske 40 cm djup. Muren och matjorden blir dränerad, se bilden. Muren kommer vara vänd åt söder med full sol mer än halva dagen.

Så mina frågor:

Kommer häggmispel trivas i en sådan plantering?

Marken nedanför slänten är idag ganska blöt pga ytvatten som rinner från slänten, nu kommer detta istället hamna i häcken. Kommer det bli för blött? Borde jag dränera också mellan matjorden och muren?

Skjuter häggmispel sidoskott? Finns det risk att den skjuter upp i slänten ovanför?

:H
HelenJ
Häggmispel är ganska lättplacerad, den växer bra nästan överallt. Men jag tror inte den uppskattar att stå alltför blött, så på något vis måste du nog se till att vattnet dräneras bort och inte blir stående.

Min häck har aldrig skjutit några rotskott, så det tror jag inte ska vara något problem. Däremot blir det många sidoskott på stam och grenar när man beskär den, men det var väl inte det du menade?
Hasse_h
Nej just det, jag menade rotskott. Får se till att det blir riktigt dränerat, det ska inte vara något problem, det finns fler slänter att leda ut vattnet på yes.gif

:H
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon