ptcmatt
Hej på er,

Jag vet inte riktigt vart jag skall lägga denna fråga men kör på denna avdelning.
Vi håller på att dränera vårat hus och hade en 2 meters buxbom växande nära väggen på huset. Denna (samt ett antal andra buskar, rosor, cypresser) ville vi flytta och jag var med när de grävde upp den. Vi kom överrens om att de skulle lägga buxbomen på gräsmattan (jag täckte med dynor och filtar över natten) och att de sedan skulle sätta den i jordmassorna från uppgrävningen dagen efter. Vi vill nämligen flytta tillbaka den till ungefär samma plats, fast lite längre ut från huset, när dränering är klar. Buxbom skall ju vara lite känslig för förflyttningar och ändrade väderförhållanden, därför tänkte vi att detta kanske är det bästa alternativet.
Nu har de skyfflat jordmassorna över hela busken och mina dynor m.m och inte brytt sig om att plantera den. Tycker ni man kan yrka avdrag på arbetet för detta eller är det svårt ? Kan man värdera en 2 meters buxbom ? Eller klarar den sig om man är försiktig vid återfyllnad om man planterar den igen, under förutsättning att den ej krossats av jord/sten?
Jag kan inte så mycket om buxbom men de som ägde huset innan oss hade blomsteraffär och bra koll på det mesta i trädgården. Så den kan vara upp till 42 år, så lång tid de bodde där.

Suck, lite besviken just nu.

Mvh
Matt
KURT
Jag tror att den mycket väl kan ha klarat sig om det inte är flera meter schaktmassor över den.
Bassam
Tack för fråga.
Ja visst den kan klara sig om ni gör försiktig med klen rötter o vattna bra efter flyttningen.
H:Bassam

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon