Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Maggan H
Denna tråd är tänkt att diskutera frösådda ovanligare plantor, alltså inga köpta/fådda plantor utan just egensådda. Skriv hur du gjort/borde gjort för att få dem att gro och viktigast, bilder, bilder, bilder! wub.gif

Vi börjar med Fiesta Bomarea, en kanonsnygg klängväxt ur familjen Liljor, närstående till Alstromeria. En spännande, ovanlig sort från tropiska bergen i Ecuador/Sydamerika. Blomgrupperna är ovanligt stora och kan ha 60 eller fler blommor, som sägs likna en Flamencodansares kläder! Till skillnad från andra Bomarea, blommar denna året runt och går inte i vila om den står frostfritt.
En riktig fyrverkeriuppvisning i klustrade, tvåfärgade blommor som är bland de mest dramatiska i världen.

Fröna beställde jag från Tradewine Fruit ett företag från Californien. De kom inom en vecka. Fröna ligger i torv och hade långa groddar redan vid framkomsten, grotiden ska ligga mellan 3-9 månader enl bifogad instruktion.....

[attachment=27807:bomarea.jpg]

Så här ser den ena av mina Bomareafrögroddar ut:

[attachment=27808:PB300003.JPG]

Tänk att vi slapp vänta i många, långa månader! yaay.gif
pejori
Nu gäller det att hålla tungan rätt i munnen minsann.
Såde mina bomareor idag, och alla hade en grodd!!! bravo.gif bravo.gif
Skall bli spännande att se vad som händer.
Nu står dom på akvarierampen och gror i värmen underifrån. yahoo.gif
blomkronan
Här kommer min lilla stolthet...
Katalpa även kallad tulpanträd.
Exotisk vet jag inte om den är men jag är väldigt stålt över mitt träd...
[attachment=27833:DSC00723.JPG]
Den grodde på bara en vecka... sen har det gott sakta men säkert flirting.gif
Så här ska den bli...
[attachment=27834:Catalpa_...onioides.jpg]

Sen har jag mitt andra "skötebarn" wub.gif "Echium Pininana"
Den är exotisk...
[attachment=27835:DSC00722.JPG]
Den har oxå vuxit sakta... sådde 26/8-08
Så här ska den bli...
[attachment=27836:6227.jpg]

Maggan vilken fin växt du sått... Håller tummarna för att din blir lika stor och vacker tummenupp.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (blomkronan @ 30-11-2008, 23:42) *
Så här ska den bli...

vad är det du har sått ?

Katalpa heter inte Tulpanträd .

Tulpanträd på latin heter Liriodendron tulipifera och tillhör Magnoliaceae

Katalpa heter på latin Catalpa bignonioides och tillhör Bignoniaceae

blomkronan
Oj, jag skrev fel... Trumpetträd hette den på svenska.. inte tulpanträd kram1.gif
mogge92
Bra initiativ att starta denna tråd! Ska lägga ut lite bilder när alla mina frön grott... mango, avocado, papaya mm
Maggan H
CITAT (blomkronan @ 30-11-2008, 23:42) *
Så här ska den bli...

Sen har jag mitt andra "skötebarn" wub.gif "Echium Pininana"
Den är exotisk...
[attachment=27835:DSC00722.JPG]
Den har oxå vuxit sakta... sådde 26/8-08
Så här ska den bli...
[attachment=27836:6227.jpg]

Maggan vilken fin växt du sått... Håller tummarna för att din blir lika stor och vacker tummenupp.gif

Åh vad fin den kommer att bli, Pininana! tummenupp.gif Kan du skriva mer om den? Höjd, härdighet,grotid, osv. Den andra ser också ljuvlig ut.

CITAT (mogge92 @ 01-12-2008, 00:40) *
Bra initiativ att starta denna tråd! Ska lägga ut lite bilder när alla mina frön grott... mango, avocado, papaya mm

Vi väntar med spänning! crazy.gif Glöm inte info om växterna, om du har dokumenterat det.
Gillan
Oj vilka fina växter du sått Blomkronan tummenupp.gif , speciellt Pininanan bravo.gif

Men hur ska de där yttepyttegroddarna av Boromean kunna bli en så otroligt vacker växt ohmy.gif .........och jag säger som Maggan och Pejjan, vilken tur att de redan hade groddar, åtminstonde några av dem och så får vi hoppas att de växer fort yes.gif
igl
ja vilka växter det finns...
jag plockade frö från vit och blå thunbergia grandiflora på Filippinerna i januari. Sådde tre frö i april och två grodde. En blå blomma kom i höstas och jag hoppas förstås det andra fröet som grodde är av den vita. Det lär jag väl få se för den växer på bra och ser ok ut.
mvh
inger

thunbergia grandiflora

Solstorm
Vad roligt att få se din växt igl! Tror att det var sådan som jag såg i Indien men inte visste vad det var för växt. Roligt att få ett namn på den.
blomkronan
Lite mera info...

Fröna till min Pininana köpte jag på Willab garden, det var 10 frön i påsen. Den ska gro på 16-22 dagar men min första kom först på dag 30 dom andra två kom på dag 60!! men dom dog och jag har bara en kvar dom övriga 7 kom aldrig upp...

Sås mellan maj-augusti, när grodarna är tillräckligt stora skall den planteras om och ställas svalt...
(tur att du fråga jag hade glömt bort att den ska stå svalt, nu såg jag det)
Utplanteras följande vår i ful solsken Zon 8-10 USDA - vet inte vilken zon det gäller för i sverige...
Den kan bli 4-5 meter hög i sitt hemland, men här tror jag inte den blir så hög...

Nu måste jag plantera om den och sätta den svalt yes.gif
MariaS
CITAT (blomkronan @ 01-12-2008, 20:59) *
Sås mellan maj-augusti, när grodarna är tillräckligt stora skall den planteras om och ställas svalt...
(tur att du fråga jag hade glömt bort att den ska stå svalt, nu såg jag det)
Utplanteras följande vår i ful solsken Zon 8-10 USDA - vet inte vilken zon det gäller för i sverige...

Sverige är från USDA-zon 7 i skåne till USDA-zon 3 i norr, så med den zonangivelsen bör du nog förvara din planta svalt inomhus över vintern
blomkronan
CITAT (MariaS @ 02-12-2008, 16:06) *
Sverige är från USDA-zon 7 i skåne till USDA-zon 3 i norr, så med den zonangivelsen bör du nog förvara din planta svalt inomhus över vintern

Jaha... så deras zon är "tvärt om" hög siffra i söder och låg siffra i norr... Jag får ta in den i förådet till vintern.
Hoppas inte den växer till sig i sommar då... jag har bara 2 meter i takhöjd där inne giggle.gif
malin72
CITAT (Maggan H @ 30-11-2008, 19:38) *
Denna tråd är tänkt att diskutera frösådda ovanligare plantor, alltså inga köpta/fådda plantor utan just egensådda. Skriv hur du gjort/borde gjort för att få dem att gro och viktigast, bilder, bilder, bilder! wub.gif

Vi börjar med Fiesta Bomarea, en kanonsnygg klängväxt ur familjen Liljor, närstående till Alstromeria. En spännande, ovanlig sort från tropiska bergen i Ecuador/Sydamerika. Blomgrupperna är ovanligt stora och kan ha 60 eller fler blommor, som sägs likna en Flamencodansares kläder! Till skillnad från andra Bomarea, blommar denna året runt och går inte i vila om den står frostfritt.
En riktig fyrverkeriuppvisning i klustrade, tvåfärgade blommor som är bland de mest dramatiska i världen.

Fröna beställde jag från Tradewine Fruit ett företag från Californien. De kom inom en vecka. Fröna ligger i torv och hade långa groddar redan vid framkomsten, grotiden ska ligga mellan 3-9 månader enl bifogad instruktion.....

[attachment=27807:bomarea.jpg]

Så här ser den ena av mina Bomareafrögroddar ut:

[attachment=27808:PB300003.JPG]

Tänk att vi slapp vänta i många, långa månader! yaay.gif

käääääääääääääär wub.gif wub.gif vårda den ömt nu Maggan och tala om hur det går så hänger jag på i efterhand...den var den första jag blev helt såld på wub.gif
Lady Hamilton
I dag fick även jag mina mina Bomareafrön (3 st) var av en hade grodd yahoo.gif jag kommer att plantera den i en kruka och placera i kuvöset under belysningen
Maggan H
Jadå Malin, jag är SÅÅÅÅ rädd om dom! smiley_small_hug.gif Döhäftig tycker jag. tummenupp.gif

Och Ladyn, det ska vara 3 frön och en med grodd, santa.gif kolla så du inte slänger nån.... flirting.gif Bra dom kom fram i vettigt skick! (Hoppas jag??)
Lady Hamilton
CITAT (Maggan H @ 03-12-2008, 20:07) *
....Och Ladyn, det ska vara 3 frön och en med grodd, santa.gif kolla så du inte slänger nån....

no.gif Näe det var tre frön 2st utan grodd + 1st med grodd Men ALLT innehåll i påsen är planterat i krukor yes.gif så inget är kastat santa.gif
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 03-12-2008, 21:26) *
no.gif Näe det var tre frön 2st utan grodd + 1st med grodd Men ALLT innehåll i påsen är planterat i krukor yes.gif så inget är kastat santa.gif

Hm, jag var ganska säker på att det fanns 3 ogrodda frön, angel_not.gif men jag har förmodligen fel då.... coolgleam.gif Behöver nog glasögon jag med.. flirting.gif
Men det kommer kanske upp 4 plantor i alla fall! crazy.gif (Tvillingar??)
blomkronan
CITAT (Maggan H @ 03-12-2008, 22:13) *
Hm, jag var ganska säker på att det fanns 3 ogrodda frön, angel_not.gif men jag har förmodligen fel då.... coolgleam.gif Behöver nog glasögon jag med.. flirting.gif
Men det kommer kanske upp 4 plantor i alla fall! crazy.gif (Tvillingar??)

Vad är det för frön ni har satt ????
Lady Hamilton
Vi har satt frön av den här .....förhoppningsvis tummenupp.gif

Gillan
CITAT (Lady Hamilton @ 03-12-2008, 21:26) *

Va!!! Var det meningen att man skulle kasta de som inte hade groddar ohmy.gif ....................Det har då inte jag gjort, jag har precis som ladyn satt mina i "kuvös" ( jodå, jag veet att hon har riktig kuvös ), näst intill i alla fall...............står på lysrör med lock på + lysrör över sig..................kan det bli mer optimalt sleep.gif ....................men det har då inget hänt än wink.gif .....Hmm, undrar varför confused.gif ......................Det kan väl aldrig bero på att det är nån/några som har bråttom. giggle.gif ...................vi hörs igen
Lady Hamilton
CITAT (Gillan @ 04-12-2008, 13:18) *
....Va!!! Var det meningen att man skulle kasta de som inte hade groddar ohmy.gif ....................Det har då inte jag gjort....

Näe det är inte meningen att något skulle kastas, men Maggan blev lite "orolig" och trodde att jag kanske hade kastat....eftersom hon har skickat ett frö mer än vad jag "hittat" Men eftersom jag "planterat" allt som fanns i påsen så är det inget som blev kastat kompiskram.gif
Maggan H
CITAT (Gillan @ 04-12-2008, 13:18) *
Va!!! Var det meningen att man skulle kasta de som inte hade groddar ohmy.gif ....................Det har då inte jag gjort, jag har precis som ladyn satt mina i "kuvös" ( jodå, jag veet att hon har riktig kuvös ), näst intill i alla fall...............står på lysrör med lock på + lysrör över sig..................kan det bli mer optimalt sleep.gif ....................men det har då inget hänt än wink.gif .....Hmm, undrar varför confused.gif ......................Det kan väl aldrig bero på att det är nån/några som har bråttom. giggle.gif ...................vi hörs igen

Men stackars Gillan, skrämde jag hickan på dig nu?? fear.gif Det är väl klart du inte skulle kasta det andra i påsen! nono.gif

Hm, jag har ökat värmen ute i boden nu help.gif bara för att de små Bomareorna inte skall ruttna, det var inte mer än ca 10 grader där innan. Och bråttom har vi nog liiiite till mans ibland, eller snarare alltid när det gäller fröer och deras groningstid, jag springer och stirrar för jämt på dom, men inte hjälper det ett dugg! Då tror jag snarare på din halshuggningshotmetod, Gillan..... yaay.gif
Maggan H
Idag har jag sått Vildtobak (Acnistus arborescens), Röd Ixora coccinea och Vit fladdermusblomma( Tacca integrifolia). Hoppas att de gror, alla är långsamgroende så jag tänkte börja i tid.... flirting.gif Visst är dom läckra??

[attachment=28116:acnistus...orescens.jpg]

[attachment=28117:R_d_Ixora.jpg]

[attachment=28118:vit_fladdermus.JPG]
pejori
Den nedersta var helt enkelt utsökt vacker.
Lady Hamilton
Ja den nedersta är UNDERBAR blush.gif
Men hur går det för er med era groddar??? (av Fiesta Bomarea) Har du vuxit något ännu? bilder?........min har vuxit lite grann
Rosmarin
CITAT (Maggan H @ 08-12-2008, 16:33) *
Idag har jag sått Vildtobak (Acnistus arborescens), Röd Ixora coccinea och Vit fladdermusblomma( Tacca integrifolia). Hoppas att de gror, alla är långsamgroende så jag tänkte börja i tid.... flirting.gif Visst är dom läckra??

[attachment=28116:acnistus...orescens.jpg]

[attachment=28117:R_d_Ixora.jpg]

[attachment=28118:vit_fladdermus.JPG]

Fladdermusblomman är hur häftig som helst!!!
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 09-12-2008, 10:31) *
Ja den nedersta är UNDERBAR blush.gif
Men hur går det för er med era groddar??? (av Fiesta Bomarea) Har du vuxit något ännu? bilder?........min har vuxit lite grann

Nä, snarare tvärtom, de för en tynande tillvaro, det är nog för kallt därute. 8-9 gr på natten och 12-15 på dan? Ska jag ta in dom på fönterkarmen i stället? confused.gif

CITAT (Rosmarin @ 09-12-2008, 10:44) *
Fladdermusblomman är hur häftig som helst!!!

Ja, fast det dröjer ju 2-3 år innan den blommar, -cry-.gif om den nu ens gror, vilket kan ta upp till 9 månader! crying.gif
Rosmarin
CITAT (Maggan H @ 10-12-2008, 08:16) *
Nä, snarare tvärtom, de för en tynande tillvaro, det är nog för kallt därute. 8-9 gr på natten och 12-15 på dan? Ska jag ta in dom på fönterkarmen i stället? confused.gif

Ja, fast det dröjer ju 2-3 år innan den blommar, -cry-.gif om den nu ens gror, vilket kan ta upp till 9 månader! crying.gif

Ja men så bra! Då har du ju att göra ett tag fram över med att "titta upp" fröna naughty.gif !!!

... nej, men den som väntar på nå't gott... trostar.gif
Lady Hamilton
CITAT (Maggan H @ 10-12-2008, 08:16) *

Ja groddarna som har grott borde du nog ta in i värmen (eller förresten devil.gif gör inte det.....så får vi jämföra resultatet angel_not.gif )
Fladdermusen? där har jag inga råd att ge dunno.gif
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 10-12-2008, 09:53) *
Ja groddarna som har grott borde du nog ta in i värmen (eller förresten devil.gif gör inte det.....så får vi jämföra resultatet angel_not.gif )

Näehe, nono.gif jag ökade värmen lite istället i boden men en grodd är hoptorkad, sleep.gif den andra däremot sträcker på sig och börjar bli lite grönare i toppen smile.gif så den klarar sig nog. Återstår att se om/när fröna gror, som jag petade ner i samma kruka. g.gif Där är nu ca 16 grader under lysröret och 8-10 när det är släckt (9 h/dygn).
Gillan
CITAT (Maggan H @ 14-12-2008, 19:52) *
Näehe, nono.gif jag ökade värmen lite istället i boden men en grodd är hoptorkad, sleep.gif den andra däremot sträcker på sig och börjar bli lite grönare i toppen smile.gif så den klarar sig nog. Återstår att se om/när fröna gror, som jag petade ner i samma kruka. g.gif Där är nu ca 16 grader under lysröret och 8-10 när det är släckt (9 h/dygn).

Ha, först hade jag tre st som växte, helt plötsligt var tre....fyra yahoo.gif ! Jag gjorde naturligtvis vågen. Vad skulle jag annars ha gjort? Jag planterade om dem i var sin egen liten plastmugg.............och en skrumpnade ihop och finns inte mer -cry-.gif .

Men hur tycker ni att jag ska göra med de andra? När ska man börja "klippa"? Den som är längst är ca 12-13 cm nu och tre bladpar dunno.gif .......jag blir så himla osäker crying.gif ...........hjälp mig nu vänner smiley_small_hug.gif
Maggan H
CITAT (Gillan @ 18-12-2008, 21:58) *
Ha, först hade jag tre st som växte, helt plötsligt var tre....fyra yahoo.gif ! Jag gjorde naturligtvis vågen. Vad skulle jag annars ha gjort? Jag planterade om dem i var sin egen liten plastmugg.............och en skrumpnade ihop och finns inte mer -cry-.gif .

Men hur tycker ni att jag ska göra med de andra? När ska man börja "klippa"? Den som är längst är ca 12-13 cm nu och tre bladpar dunno.gif .......jag blir så himla osäker crying.gif ...........hjälp mig nu vänner smiley_small_hug.gif

12-13 cm?? fear.gif Jösses, min har bara vuxit max 1 cm! Grattis Gillan, vad kul! tummenupp.gif Jag hade nog låtit ett bladpar till kommit och sen klippt över det tredje, om den har rotat sig ordentligt i den nya 'krukan'. Det är ju en klätterväxt.

Kan du inte lägga in en bild?
pejori
JAHA... ranting.gif
Du får säga till dom, att ta det piano...
Mina syns inte ens över jordkanten ännu... crying.gif
Jag skulle nog inte begravt groddarna. -cry-.gif
Maggan H
CITAT (pejori @ 19-12-2008, 23:59) *
JAHA... ranting.gif
Du får säga till dom, att ta det piano...
Mina syns inte ens över jordkanten ännu... crying.gif
Jag skulle nog inte begravt groddarna. -cry-.gif

Har du hällt jord över alltihop, pejjan? fear.gif Toppen skulle fått sticka upp åtminstonde, tyvärr har dom nog ruttnat. sick.gif Men hade du grodd på alla?? Det hade inte jag, knappt hälften. shy.gif Kanske har du några frö som gror framöver. Vi som har fått fart, vad jag vet Ladyn, Gillan och jag, ska ju toppa våra och dom måste vi naturligtvis rota crazy.gif så vi kan dela med oss! kram1.gif Så det blir nog Bomareor till några till ändå.
flinga100
Hoho, även om jag inte är med groddandet är det roligt att följa era äventyr. giggle.gif

Vilken otroligt vacker falddermusblomma, jag har aldrig sett något liknande. Det är bara så frustrerande att många vackra blommor tar sån tid på sig att blomma!
Lady Hamilton
13,5 cm hög
[attachment=28529:DSCN1935.JPG]
MariaS
Nu har jag sått då...
Passiflora subpeltata
Passiflora quadrangularis
Passiflora racemosa
Blandade australiska 'ovanliga växter' (lotteri altså...)
Macademia ternifolia
Camelia sinensis
Kigelia africana
Annona squamosa

får nog skaffa nytt växthus snart om detta också ska få plats...
flinga100
Har macademia med nöten att göra? confused.gif
MariaS
CITAT (flinga100 @ 20-12-2008, 18:07) *
Har macademia med nöten att göra? confused.gif

Just precis! Det var två nötter med som frön. Hoppas att de tar sig nu bara...
Maggan H
Dina sådder ska bli intressanta att följa, Maria, hoppas de gror snabbt så du kan visa dom. tummenupp.gif
Min Bomarea har fått riktig fart, snart är den 10 cm. Jag ska ta kort när jag hinner, och jag ska snarast också så de olika sorter jag har nämnt ovan nånstans.
flinga100
CITAT (MariaS @ 21-12-2008, 10:44) *
Just precis! Det var två nötter med som frön. Hoppas att de tar sig nu bara...

Spännande! Tänk att få egna makadamnötter...
Lady Hamilton
Har du toppat din ännu Maggan? Hur ser den ut jämfört med min?
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 22-12-2008, 21:43) *
Har du toppat din ännu Maggan? Hur ser den ut jämfört med min?

Nej, jag har inte toppat den ännu, den är ju ganska klen så den får nog växa lite till först. Den liknar så klart din! biggrin.gif Fast mindre, givetvis! Ska försöka ta ett kort i morron.
Maggan H
Här är Bomarean av dags dato! Inga frö har grott men jag är tacksam för denna lilla rackaren!

[attachment=28774:bomarean_081226.jpg]
MariaS
CITAT (MariaS @ 20-12-2008, 16:25) *
Nu har jag sått då...
Passiflora subpeltata
Passiflora quadrangularis
Passiflora racemosa
Blandade australiska 'ovanliga växter' (lotteri altså...)
Macademia ternifolia
Camelia sinensis
Kigelia africana
Annona squamosa
får nog skaffa nytt växthus snart om detta också ska få plats...

En australiensare har tittat upp idag! Grotid 6 dagar altså...
Maggan H
CITAT (MariaS @ 26-12-2008, 12:21) *
En australiensare har tittat upp idag! Grotid 6 dagar altså...

Åh vad kul! Undrar vad det kommer att bli? naughty.gif
MariaS
CITAT (Maggan H @ 26-12-2008, 13:22) *
Åh vad kul! Undrar vad det kommer att bli? naughty.gif

Samma här confused.gif
MariaS
det har tittat upp en till australiensare idag. Den ser inte likadan ut som den andra blink.gif
Maggan H
CITAT (MariaS @ 27-12-2008, 17:40) *
det har tittat upp en till australiensare idag. Den ser inte likadan ut som den andra blink.gif

Har du köpt fröna hos Impecta? Jag hittade en sån påse bland mina inköpta frö, tydligen har jag också köpt såna ninja.gif Får vänta några dagar till innan jag sår dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon