Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Maggan H
Fina i alla fall, blomkronan! Man får inte ha bråttom med exoter no.gif - skönhetena tar en väldans tid på sig! Mina Ioxoror är precis lika små som i början på sommaren, 4-5 cm bara! angry.gif
Andreas L
CITAT (blomkronan @ 17-10-2009, 09:55) *
Lian va häftigt smile.gif sälja säger du..... här har du en köpare naughty.gif hör av dig när det är dax smile.gif

26/8-08 satte jag mina väderkvarnspalmsfrön... och den växer såååå sakta men så här långt har den växt på ett år.
(Det var bara en som grodde av 10 frön)
[attachment=43298:DSC03187.JPG]
[attachment=43299:DSC03190.JPG]




Absolut Blomkronan tummenupp.gif

Den sorten av B.caapi som jag har heter Caupuri och är den ovanligaste sorten. Finns en del bilder på Google.

Jag skickar ett pm när dom är redo flirting.gif
blomkronan
CITAT (Andreas L @ 17-10-2009, 21:31) *
Absolut Blomkronan tummenupp.gif

Den sorten av B.caapi som jag har heter Caupuri och är den ovanligaste sorten. Finns en del bilder på Google.

Jag skickar ett pm när dom är redo flirting.gif

tummenupp.gif kul
russin
CITAT (Andreas L @ 16-10-2009, 16:05) *
Ja, det blir spännande! Dom är riktigt slingriga och fina... Kommer att sälja en del till våren när dom vuxit till sig lite. Dom är tydligen ganska lätta att vänja vid torrare luft så det kan nog bli en kul växt att ha i vardagsrummet rose.gif

Mycket ljus bara... yes.gif

yahoo.gif Lova sätta ut en bild här sedan, när du slänger dig i dina lianer och leker Tarzan giggle.gif
Fny
fear.gif Ett av mina två små judasträd har gått och tvärdött! Helt plötsligt, jag förstår inte varför! dunno.gif Så tråkigt... får verkligen ta god hand om den enda överlevaren nu! confused.gif
russin
Själv har jag lyckats sabba bladen på min Rambutan. Dammsög runt om för att få bort lite eländes blomflugor och råkade suga in halva skottet i dammsugarröret crying.gif

Fast den lever fortfarabde två veckor efter och jag tror det är på väk några nya små, små blad - som kompensation för de söndertrasade som sitter där nu.

Foton på min rambutan, longan mm kommer nog till våren istället - för det var väldans så sega de blev efter att dom kommit upp. Dom lever, men växer typ 1 mm per månad känns det som så dom är fortfarande bara runt 10 cm höga. Det är bara dom små pithayakaktusarna som verkar trivas och växer - i ena krukan. I den andra krukan är dom yttepytte. Mangon satte fart i början, men även den är långsam nu - men vädret har ju varit grått och trist och knappt någon sol. Så länge dom lever är jag nöjd och vill dom vänta mer tillväxt till våren är det okej rolleyes.gif
Maggan H
Attans, russin, dammsugaren är en rackare på att sabba blad, har gjort sådär själv flera gånger!

Jag ska göra ett nytt försök med att så Tacca, Fladdermusblomma. cool.gif Kanske lyckas jag denna gången.... Har inte köpt mer än dem och Papyrus ännu så länge inom denna kategorin, men det ramlar säkert in, vintern är lång... naughty.gif
strandskatan
CITAT (Fny @ 27-10-2009, 12:56) *
fear.gif Ett av mina två små judasträd har gått och tvärdött! Helt plötsligt, jag förstår inte varför! dunno.gif Så tråkigt... får verkligen ta god hand om den enda överlevaren nu! confused.gif

Tråkigt, Fny! Hoppas det andra klarar sig! Jag planterade ut ett av mina judasträd i trädgården i går, resten (3 tror jag) är planterade tillsammans i en stor trälåda som jag tagit in under tak. Får se hur det går.
Alexander-VG-zon3
idag kom ett roligt paket från England 5frön av aloe polyphylla

så här ska den bli som ''vuxen''


hoppas jag nu klarar av att få dom till att gro, enligt säljare var dom färska. och så skulle man ev ge dom en köldperiod om dom inte grodde och så skulle man tillsätta Chinosol för att skydda fröna mot svamp och mögel om jag fattade det rätt. jag fick med ett papper där det stod hur man skulle göra så jag får följa det.

tänkte jag skulle så några ute och några inne.
Maggan H
Vad häftig, Linus! Ser ut att kunna lyfta när som helst! Hoppas dom gror! tummenupp.gif
varghem
dom var ju häftiga flaxss lycka till biggrin.gif

jag har sått Delonix regia som efter två veckor har nått 14 cm och tamarindus indicus som är 4 cm hög nu.

ska försöka göra bonsai av dom, undras om det lyckas sad.gif
Fny
flaxss, den verkar ju urhäftig! Lycka till!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Maggan H @ 19-11-2009, 14:30) *
Vad häftig, Linus! Ser ut att kunna lyfta när som helst! Hoppas dom gror! tummenupp.gif


hoppas med att dom vill gro, är lite osäker inför sådden.

CITAT (varghem @ 19-11-2009, 14:31) *
dom var ju häftiga flaxss lycka till biggrin.gif


tack

CITAT (varghem @ 19-11-2009, 14:31) *
ska försöka göra bonsai av dom, undras om det lyckas sad.gif


häftigt att göra bonsai av dom, det tycker jag du ska testa.
http://images.bidorbuy.co.za/user_images/6...egia_Bonsai.jpg


CITAT (Fny @ 19-11-2009, 14:38) *
flaxss, den verkar ju urhäftig! Lycka till!



tack, lycka till kan behövas när det gäller mig.
varghem
CITAT (flaxss @ 19-11-2009, 15:03) *
häftigt att göra bonsai av dom, det tycker jag du ska testa.
http://images.bidorbuy.co.za/user_images/6...egia_Bonsai.jpg


wow sån vill jag min ska se ut NUUUUUUUUUUUUUUU whist.gif
Fny
ojojo vad häftig bonsai!
Fny
Har äntligen skaffat en ny kamera och måste ju fira med att fota lite! Så här är en bild på en av mina ametistrankor, en av de större. Fortfarande smala stjälkar men söt ändå tycker jag!
varghem
Min ametistranka växer så det knakar. Men visst är stjälkarna lite klena. Den kanske skulle må bra av att stå i växthuset (läs akvarium) ett tag??
Fny
jag gav bort tre ametistrankor till min kära mamma, och hennes har lyckats utveckla lite grövre stjälkar och ser väldigt fina ut. Har ingen aning om hur hon lyckats med det dock! Eller jo iofs, vet att hon använder nån form av ekologisk näring när hon vattnar, men i övrigt är det normal skötsel.
varghem
köpte ekologisk jord igår med hönsgödsel i... ska försöka och se om det funkar med omplantering... kanske lite för lite näring i vanlig jord för den har ju inte stått i den jorden så hemskt länge.
lovwal
jag satte en avokadokärna i jord för drygt två månader sedan som grodde efter knappt en månad. sedan dess har den växt så det knakar! för närvarande 24 cm hög. crazy.gif

[attachment=44647:avokado.jpg]
Fny
ojoj vad den växer fort!
lovwal
CITAT (Fny @ 23-11-2009, 16:35) *
ojoj vad den växer fort!


ja, verkligen. mangokärnan som sattes och grodde ungefär samtidigt har i jämförelse bara växt 6 cm.
lovwal
min lilla avokado är för närvarande 28 cm hög, jag inbillar mig att den fått litet tjockare stam. de tre största bladen är omkring 20 cm långa, alla gröna och fina. jag undrar om jag behöver plantera om den från den lilla krukan á 12 cm i diameter, eller ska jag avvakta i och med att den mår så bra? vill den ha utrymme att växa neråt? själva roten står mot krukbotten.
[attachment=45165:avokado_002.jpg]
Fny
fint!
lovwal
CITAT (Fny @ 10-12-2009, 10:59) *
fint!


tack. rolleyes.gif
Smarterchild
Jag har ett några veckor gammal carambolaträd som jag omskolat till en större kruka och trädde en pet flaska över och ställde det sedan under lysrör nere i källaren vid mina andra småplantor (17-18 grader).
Men nu har mitt älskade träd börjat dö för mig. sad.gif

Är det någon som har erfarenhet av dessa? Hur vill de ha det? har de extra känsliga rötter?

bushman
CITAT (Smarterchild @ 10-12-2009, 21:26) *
Jag har ett några veckor gammal carambolaträd som jag omskolat till en större kruka och trädde en pet flaska över och ställde det sedan under lysrör nere i källaren vid mina andra småplantor (17-18 grader).
Men nu har mitt älskade träd börjat dö för mig. sad.gif

Är det någon som har erfarenhet av dessa? Hur vill de ha det? har de extra känsliga rötter?

Har ingen tidigare erfarenhet men sådde några kärnor från en carambole för ca. en månad sen och jag tror att alla frön grodde, för nu har jag åtta stycken småplantor. Tror inte rötterna är superkänsliga för jag har planterat om alla när dom va lika stora som din på bilden och dom verkar inte tagit någon skada, utan växer på bra. Jag har dom i akvarium med MH-lampa över och säkert 20 - 25 grader, så jag tror att dom vill ha fuktigt, varmt och ljust.
Verkar vara en riktigt kul växt som sover på natten och ställer in blad efter ljuset när man flyttar på den. Hoppas den tar sig.
Smarterchild
tack för svaret, bushman. Jag kanske bara hade otur.. får försöka igen.
,


förresten, när det kommer till frösådder (generellt) är det bättre med placering;

1. Vid ett fönster med undervärme från element (men knappt något ljus)?
2. Svalare placering men med tillskottsljus från lysrör 12 h/dygn?

Jag förstår att det kan variera från frö till frö, men jag menar finns det någon generell regel eller ska jag helt enkelt lägga ner sådderna tills slutet av feb? tongue.gif
Maggan H
CITAT (Smarterchild @ 12-12-2009, 21:34) *
tack för svaret, bushman. Jag kanske bara hade otur.. får försöka igen.
,
förresten, när det kommer till frösådder (generellt) är det bättre med placering;

1. Vid ett fönster med undervärme från element (men knappt något ljus)?
2. Svalare placering men med tillskottsljus från lysrör 12 h/dygn?

Jag förstår att det kan variera från frö till frö, men jag menar finns det någon generell regel eller ska jag helt enkelt lägga ner sådderna tills slutet av feb? tongue.gif

Varmgroende frön brukar också vilja ha ljus, (men inte alla,) lysrör alstrar värme så har du 15+ och över i rummet så hade jag absolut ställt dem där. Visst kan man så nu, men det fodrar en del att se till att de får optimala temperaturer och ljus denna tiden.

Jag för min del ska snart så Kalla och Penséer.
Orkidétjuven
Liten uppdatering hur det gror hos mig.

Lacebarken är nu ca 30-40 cm hög
kompensations karakan är nu ca 10 cm hög med stora fina gröna blad.
kakabeak blev det b ara en av 7 frön, men den växer fint.
Högsta kowhai är ca 30 cm hög med.
Flaxen gror bra och nu har jag börjat samla på mig frön för spriding i mitt restuareringsområde. Mtt mål är att samla ihopp så pass mycket frön olika individer att jag kan fylla en liten påse frön.

Karon växer bra
och mina två mysterie frön har nu visat sig och blivit pigeonwood (Hedycarya arborea). Markerat i blått.

Nikau palmerna har tagit sig bra.

De tidigare små palmlskott som jag hittat under allt ogräs i mitt restuareringsområde har ryckts upp. Alla utom 3. De är fortfarande lite gömda bakom kvistar och nedfallna grenar.

Sniglarna har dock ätit upp flesta av skotten mina små asplenium ormbunkar, men jag vågar inte sätta ut ngn fälla för risken att ngn av de inhemska sniglarna hamnar i soppan.

Men de återhämtar sig nog ändå smile.gif
Maggan H
Vilka fina och ovanliga sådder du har där, Orkidétjuven! tummenupp.gif

Är du utomlands eller är bilderna från i somras?
Orkidétjuven
Jag bor på Nya Zeeland.
Sysslar med diverse bevarande projekt av utrotningshotade växter och djur. Främst fåglar.
Men jag odlar växter för utplantering i restaurerad skog och mark.

Kolla gärna min tråd i småprat, Nu har jag hittat hit igen, eller min blogg.
http://jliman.blogspot.com/

Och här är det sommar nu , så visst kan vi säga att de är ifrån sommras haha coolgleam.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Orkidétjuven @ 10-01-2010, 23:26) *
Liten uppdatering hur det gror hos mig.

Lacebarken är nu ca 30-40 cm hög
kompensations karakan är nu ca 10 cm hög med stora fina gröna blad.
kakabeak blev det b ara en av 7 frön, men den växer fint.
Högsta kowhai är ca 30 cm hög med.
Flaxen gror bra och nu har jag börjat samla på mig frön för spriding i mitt restuareringsområde. Mtt mål är att samla ihopp så pass mycket frön olika individer att jag kan fylla en liten påse frön.

Karon växer bra
och mina två mysterie frön har nu visat sig och blivit pigeonwood (Hedycarya arborea). Markerat i blått.

Nikau palmerna har tagit sig bra.

De tidigare små palmlskott som jag hittat under allt ogräs i mitt restuareringsområde har ryckts upp. Alla utom 3. De är fortfarande lite gömda bakom kvistar och nedfallna grenar.

Sniglarna har dock ätit upp flesta av skotten mina små asplenium ormbunkar, men jag vågar inte sätta ut ngn fälla för risken att ngn av de inhemska sniglarna hamnar i soppan.

Men de återhämtar sig nog ändå smile.gif


säger det samma fina växter du fått fram, och den ser ut att trivas bra. och palmerna har ju utvecklas snabbt.
sqrulan
Villket intressant liv du lever! tummenupp.gif Min sons fd. var i Nya Zeeland just före jul och enligt henne så var det väldigt fint. Lycka till med dina uppdrag och odlingar.
Maggan H
CITAT (Orkidétjuven @ 11-01-2010, 08:47) *
Jag bor på Nya Zeeland.
Sysslar med diverse bevarande projekt av utrotningshotade växter och djur. Främst fåglar.
Men jag odlar växter för utplantering i restaurerad skog och mark.

Kolla gärna min tråd i småprat, Nu har jag hittat hit igen, eller min blogg.
http://jliman.blogspot.com/

Och här är det sommar nu , så visst kan vi säga att de är ifrån sommras haha coolgleam.gif

Vad roligt jobb! Tänka att få jobba med växter och djur, **suckar högljutt avundsjukt!** Och kunna så och odla när man vill....
Är det via eget eller annans företagande?
Orkidétjuven
Ville visa lite av de fröer jag har sått innan jag sått dem.
I lilla små påsarna 2 st är det mosade trädfuschia "Kotukutuku" frukter, med 100 tals mikrofrön i. De har nu grott och jag ska ta bild imorgon om jag hinner.

I träfatet har jag samlat flaxfrön, Phormium cookanium, även callad costal eller mountain flax. Där är det tusentals frön. Nåra gror jag i lådor andra kommer jag kasta ut där jag har rensat bort introducerade ogräs och hoppas att flax ska åter få gro.

I fatet ligger frön av Kakabeak, Clianthus ngt...
I ena påsen mer flax och i ena fatet är det frön från Träskflax. P tenax eller Hararake som det heter på Maori-
P cookanium heter Whararake. "WH" uttalas alltid "F" på maorispråket.

Sen är det ena fatet vad jag kallar gott och blandat, för jag minns inte vad jag plockat tongue.gif

Men alla frön är ekoplockade, dvs plockade från naturen i omgivningen ( utom kakabeaken för den är nästan utdöd i dte vilda)

Sådde frön av Tawa (Beilschmeidia tawa) idag med, ca 10 st. borde gro inom 2 månader. De är plockade i en urskog ca 13 mil härifrån.

Har nu frön från Speargrass Aciphylla sp, poroporo (solanum aviculare), Akeake (Dodonaea viscosa) som jag ska föröska så i dagarna med.

Jo. Här kan man så utomhus året runt, vilket är bra. Det underlättar plus att jag har så lite plats inomhus. Men jag kör nog lite inne när det blir runt 10 grader.

Allt jag odlar är ju vildväxande naturligt förekommande växter runt denna lokal eller som fanns tdiigare innan all mänsklig aktivitet. Därav vissa frön från andra lokaler.
JAg gör det bara för att jag vill återskapa den natur som förlorats här och förhoppningsviss när träden är fullvuxna, mellan 20 och 600 år ska kunna ge föda åt de fåglar som saknas här nu, men som förhoppningsviss kommer komma tillbaka när födokällan är tillbaka...

Ett projekt som kallas för restore our dawn chorus. vilket typ betyder att återskapa gryningens kör finns på vissa delar av nya zeeland och förhoppningsviss så blir även mitt lilla planterings område en den av detta projekt och förhoppningsviss kan vi vakna till fåglarnas kör igen om 30-100 år smile.gif
Maggan H
Jag säger det igen, Orkidétjuven, vilken mängd fina och ovanliga sådder du har! Kanonfina! tummenupp.gif

Hos mig har troligen Bomarean dött i vinter, och tydligen mina vildtobak och Papayorna också, tyvärr. crying.gif Jag har inte riktigt gett upp hoppet än men det ser inte bra ut. Däremot växer Fikonet som sjutton och en av mina tre Kaprisplantor får blad nu! bravo.gif De andra båda är stendöda. Den lilla Palmen och Olivträdet har stått i uterummets 10-gradiga värme hela vintern och de är gröna och fina liksom den röda Klockviolen. Den blå Klockviolen har knoppar yahoo.gif och den står i såboden bredvid Änglatrumpeterna, som jag tog sticklingar på i höstas. Tyvärr dog den lilla sticklingen av den röda Änglatrumpeten som jag bytte mig till. -cry-.gif
Zaz
Hmm, det som är tänkt att gro hos mig denna vår (men fy vad sent jag är ute d010.gif ) är...

Rosenindigo (indigofera heterantha)
karamelllilja (pardancanda norrisii)
klematisakleja 'green apples'
snäckböna (vigna caracalla)
dvärgmjölke (chamerion fleischeri)
wulfenia (wulfenia carinthiaca)
...och ramslök - fast ramslöken är väl inte så värst exotisk, jag vet. wink.gif

...det jag funderar lite på just nu är dvärgmjölken. På påsen står det: " Sås i krukor som placeras ute i skuggläge så tidigt som möjligt". Huh? blink.gif hur tidigt är _det_? Med tanke på att vi just är inne i april - borde jag sätta krukan i frysen ett varv om de behöver riktig kyla för att gro? eller funkar det utomhus ännu? för det är väl varmare i kylskåpet än utomhus ännu... nån som har nån aning?

mvh,
Zaz
Maggan H
Jag har sått dvärgmjölke och den har grott inne utan annan behandling. Det tog bara 1 vecka ca. Det står samma info på min påse, (Impectas). Dessutom långsamt och oregelbundet... Jag har inte räknat mina groddar men det är fler än en i alla fall.
Zaz
CITAT (Maggan H @ 28-03-2010, 21:04) *
Jag har sått dvärgmjölke och den har grott inne utan annan behandling. Det tog bara 1 vecka ca. Det står samma info på min påse, (Impectas). Dessutom långsamt och oregelbundet... Jag har inte räknat mina groddar men det är fler än en i alla fall.


Åh, det låter bra! biggrin.gif
Kom på nu (lite lagom sent) att typ alla sorterna ska behandlas på olika sätt, gro varmt eller kallt, ute eller inne, behöver ev vara i kylskåp eller inte... Men det är väl så, ju krångligare saker man vill odla desto krångligare blir det _att_ odla dem! Men det är ju halva nöjet också, å andra sidan.. whist.gif
Orkidétjuven
En liten uppdatering, elle rliten och liten. Det har grotts i mängder sedan sist och en del växer med rasande fart.

Trädfuschia "kotukotuku" som jag sådde från frön har nu vissa blivit 6 cm höga.
De sticklingar jag frågade råd om tidigare är nu närmare 40 cm höga.
Är en viktig födokälla för nektarätande fåglar här. Finns ett träd kvar på halvön jag bor på. ca 3 meter högt. Ska bli ca 15m.
[attachment=50080:Tr_dfuschia.jpg]

Det gäller också Rewarewa. Ett träd som man numera bara ser i skogar som får stå ifred. Ger mängder med frön.
Tror inte det finns ngt träd kvar längre på halvön jag bor på. Jag har planterat ut 2 hittills.
[attachment=50081:rewarewa.jpg]

Nikau palm. Världens sydligaste palmart. Finns bara på Nya zeeland.
Bären är favorit hos Kereru, en stor skogsduva och nektar hos geckoödlor.
[attachment=50082:nikau.jpg]

Kahikathea Är nya zeelands högsta träd med en höjd på ca 60 meter. ett stort barrträd med fjäderlika barr i ung ålder. Bären är stor födokälla bland fåglar som också sprider dem. Nu finns många arter tyvärr inte kvar i områdena, men med lite arbete och tur kanske de kommer tillbaka om träden kommer tillbaka.
[attachment=50083:kahikatea.jpg]

I blandade bilderna har vi
Totara, en podocarp. ( barrträd) Tidigare mycket vanliga skogar. nu mindre än 5 % kvar på nya zeeland. Taggiga sakerna.
Man ser lite flax. i blå krukor. samt Kowhai sophora microphylla i de andra blå till höger.
En kakabeak i bakgrunden.
Samt trädfuschia sticklingarna på vänstersida i svarta krukor på vänster sida.
[attachment=50084:Blandat1.jpg][attachment=50085:blandat3.jpg]

I sålådorna sticker nu andra omgången flax upp.
Även taupata, (coprosma repens)
Costal rengarenga lilja.
Carmicheal australis- native ginst
och Manuka- leptospernum nångting. tongue.gif
oh mer kowhai.

Dessutom har jag fuskat och köpt en del träd till mina projekt.
"Rimu" ett annat gigantiskt barrträd men nästan fontänliknande uppväxt-
Silverferns "Ponga"- Trädormbunkar med silverfärgade undersidor
Matai och totara- mer barrträd- Matai ser nästan död ut för att lura växtätande moafåglar ( numera utdöda sedan 300 år.
Putaputaweta- intressant träd med en ganska spretig uppväxt och marmorerade blad.
Kohekohe- träd som blommar direkt ifrån stammen vart trdje år. Tidigare vanligaste trädslaget runt låglandskogar i wellington. Numera sällsynt pga av introducerade possums och förstörelse av naturliga habitat. jag har planterat ut 2 hitills. men nr 2 slet ngn upp och slängde bort.- det trädet är på rehab nu
Mapou och tarata är bra återkoloniseringsträd för restuarering av förlorad skog.

jag kan hålla på hur länge som helst... nu ger jag mig.... tongue.gif
..

.
Orkidétjuven
Mina broom kom upp och tynade bort. Mina kaka beak har fått ngn ohyra, en liten larv, (inte mask) som tuggar i sig ytterlagren av stjälkarna och lämnar en tunn innerstam, vilket får plantan att tippa över och dö efter ngar dagar. De är genomsklingliga, men en mörkare tarm i mitten och ett klotrunt svart huvud.

Allt annat växer bra.
Har precis sått nya frön av Schefflera digitata "Pate" och en sk five finger "Puahou" Pseudopanax arboreus.
Borde ta runt 2 månader innan de tittar upp så det blir lagom tills vi kommer hem från våran semester
Håll tummarna...
Alexander-VG-zon3
CITAT (Orkidétjuven @ 17-05-2010, 14:16) *
En liten uppdatering, elle rliten och liten. Det har grotts i mängder sedan sist och en del växer med rasande fart.

Trädfuschia "kotukotuku" som jag sådde från frön har nu vissa blivit 6 cm höga.
De sticklingar jag frågade råd om tidigare är nu närmare 40 cm höga.
Är en viktig födokälla för nektarätande fåglar här. Finns ett träd kvar på halvön jag bor på. ca 3 meter högt. Ska bli ca 15m.
[attachment=50080:Tr_dfuschia.jpg]

Det gäller också Rewarewa. Ett träd som man numera bara ser i skogar som får stå ifred. Ger mängder med frön.
Tror inte det finns ngt träd kvar längre på halvön jag bor på. Jag har planterat ut 2 hittills.
[attachment=50081:rewarewa.jpg]

Nikau palm. Världens sydligaste palmart. Finns bara på Nya zeeland.
Bären är favorit hos Kereru, en stor skogsduva och nektar hos geckoödlor.
[attachment=50082:nikau.jpg]

Kahikathea Är nya zeelands högsta träd med en höjd på ca 60 meter. ett stort barrträd med fjäderlika barr i ung ålder. Bären är stor födokälla bland fåglar som också sprider dem. Nu finns många arter tyvärr inte kvar i områdena, men med lite arbete och tur kanske de kommer tillbaka om träden kommer tillbaka.
[attachment=50083:kahikatea.jpg]

I blandade bilderna har vi
Totara, en podocarp. ( barrträd) Tidigare mycket vanliga skogar. nu mindre än 5 % kvar på nya zeeland. Taggiga sakerna.
Man ser lite flax. i blå krukor. samt Kowhai sophora microphylla i de andra blå till höger.
En kakabeak i bakgrunden.
Samt trädfuschia sticklingarna på vänstersida i svarta krukor på vänster sida.
[attachment=50084:Blandat1.jpg][attachment=50085:blandat3.jpg]

I sålådorna sticker nu andra omgången flax upp.
Även taupata, (coprosma repens)
Costal rengarenga lilja.
Carmicheal australis- native ginst
och Manuka- leptospernum nångting. tongue.gif
oh mer kowhai.

Dessutom har jag fuskat och köpt en del träd till mina projekt.
"Rimu" ett annat gigantiskt barrträd men nästan fontänliknande uppväxt-
Silverferns "Ponga"- Trädormbunkar med silverfärgade undersidor
Matai och totara- mer barrträd- Matai ser nästan död ut för att lura växtätande moafåglar ( numera utdöda sedan 300 år.
Putaputaweta- intressant träd med en ganska spretig uppväxt och marmorerade blad.
Kohekohe- träd som blommar direkt ifrån stammen vart trdje år. Tidigare vanligaste trädslaget runt låglandskogar i wellington. Numera sällsynt pga av introducerade possums och förstörelse av naturliga habitat. jag har planterat ut 2 hitills. men nr 2 slet ngn upp och slängde bort.- det trädet är på rehab nu
Mapou och tarata är bra återkoloniseringsträd för restuarering av förlorad skog.

jag kan hålla på hur länge som helst... nu ger jag mig.... tongue.gif
..

.


roligt att se bilder från dina odlingar, väldigt friska och vackra växter har du.

roligt att trädfuchsian trivs och växer på bra. då blir där mycket att plantera ut ?

och dom är ju väldigt vackra när dom blommar. mina har tyvärr dött i vinter.


Rewarewa var också ett vackert träd, vackra blad.

nikau palmen funderar jag på att skaffa, den har ju vackra blad och stam. och trivs i ganska svalt väder så den borde funka även här. fast jag får ju odla den i kruka för den är inte så jätte frosttålig. även om dne nog kan tåla någon kallnatt.

dom andra växterna du skriver upp är lite okända för mig, men väldigt vackra. vad tråkigt att dom rycker upp trädet, ganska barnsligt beteende.

CITAT (Orkidétjuven @ 06-06-2010, 23:46) *
Mina broom kom upp och tynade bort. Mina kaka beak har fått ngn ohyra, en liten larv, (inte mask) som tuggar i sig ytterlagren av stjälkarna och lämnar en tunn innerstam, vilket får plantan att tippa över och dö efter ngar dagar. De är genomsklingliga, men en mörkare tarm i mitten och ett klotrunt svart huvud.


tråkigt att höra om dessa, vet tyvärr inte vad det är för ohyra du kan ha fått.
Alexander-VG-zon3
CITAT (flaxss @ 19-11-2009, 15:00) *
idag kom ett roligt paket från England 5frön av aloe polyphylla

så här ska den bli som ''vuxen''


hoppas jag nu klarar av att få dom till att gro, enligt säljare var dom färska. och så skulle man ev ge dom en köldperiod om dom inte grodde och så skulle man tillsätta Chinosol för att skydda fröna mot svamp och mögel om jag fattade det rätt. jag fick med ett papper där det stod hur man skulle göra så jag får följa det.

tänkte jag skulle så några ute och några inne.


whhoo hooo, satte ut frösådderna av spiral aloe i min varma/heta drivbänk där jag har en del tropiska och subtropiska frösådder och sticklingar. nu när solen legat på och jag har glömt att vädra (lyfta på täckglasen) så har tempen nu legat på 45-60c varje bland växterna. och nätterna legat runt +5c +15c. mango och longan och en del passiflora plantor är lite hängiga och vissna i bladen men det är väl förståeligt. däremot oliv, citrusar, palmfrösådder, guava, städsegrönaekar, chili, tomat och lite annat växer så det knakar och sätter chilin sätter mängder med frukt och blommor.

bland detta hittar jag då EN grodd i spiralaloe krukan. JIPPI vad glad jag är. hoppas nu jag klarar den till liten planta. de ska tydligen vara väldigt känsliga för allt som nygrodd och fröplanta.

sådde papaya för en tid sedan. dessa grodde inne i våras nästan alla. dessa har också varit ute i min drivbänk och dessa växer där i som in 'h......vetet''. de ska ju ockås vara ganska känsliga som unga men i denna miljö verkar dom trots allt växa bra. tur att det bara är östsol annars hade nog samtliga växter kokat bort.
Orkidétjuven
Tänker ta med mig mängder av frön när jag flyttar till sverige igen. Jag har redan ångest för att flytta hem trots att det är ett år kvar typ.
Ska föröska få med mig plantor med, men vill göra allt på rätt sätt tullmässigt sätt osv.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Orkidétjuven @ 08-06-2010, 02:08) *
Tänker ta med mig mängder av frön när jag flyttar till sverige igen. Jag har redan ångest för att flytta hem trots att det är ett år kvar typ.
Ska föröska få med mig plantor med, men vill göra allt på rätt sätt tullmässigt sätt osv.


hur funkar det med tullen och sånt ? får du skölja veck jorden och skaffa papper ?

hoppas verkligen du kan få med dig dina växter, jag själv skulle bli jätte ledsen om jag var tvungen att lämna mina växter bakom mig.
BigDaddy
Så då har äntligen min avocadokärna grott. Tror jag planterade den i jord i september & i dagarna har det börjat visa sig ngt ynka lite i mitten på den som kommer uppåt.
När kan jag plantera om den?
Två bladpar hör man oftast men på de bilder jag sett så blir det mest en stam i början. Stämmer det?
Skulle gärna vilja plantera om den då den står i en dum kruka. Hur länge bör jag vänta innan jag gör det?

Kul iaf att den tog sig till slut. smile.gif
Hade gett upp hoppet men tänkte den kan ju stå där.

edit. När man planterar om, ska kärnan följa med då el kan man hiva den?
Just nu växer det lilla skottet upp från mitten på kärnan
Maggan H
CITAT (flaxss @ 07-06-2010, 12:50) *
whhoo hooo, satte ut frösådderna av spiral aloe i min varma/heta drivbänk ....

...bland detta hittar jag då EN grodd i spiralaloe krukan. JIPPI vad glad jag är. hoppas nu jag klarar den till liten planta. de ska tydligen vara väldigt känsliga för allt som nygrodd och fröplanta.

Grattis Linus, vad roligt! bravo.gif Dom är verkligen häftiga. Hoppas dom växer snabbt så vi får se en bild på dem.
Maggan H
CITAT (BigDaddy @ 08-06-2010, 23:13) *
Så då har äntligen min avocadokärna grott. Tror jag planterade den i jord i september & i dagarna har det börjat visa sig ngt ynka lite i mitten på den som kommer uppåt.
När kan jag plantera om den?
Två bladpar hör man oftast men på de bilder jag sett så blir det mest en stam i början. Stämmer det?
Skulle gärna vilja plantera om den då den står i en dum kruka. Hur länge bör jag vänta innan jag gör det?

Kul iaf att den tog sig till slut. smile.gif
Hade gett upp hoppet men tänkte den kan ju stå där.

edit. När man planterar om, ska kärnan följa med då el kan man hiva den?
Just nu växer det lilla skottet upp från mitten på kärnan

Kul med avocado! Plantera om hela jordklumpen med kärna och allt, det är ju därifrån som rötterna växer ut.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Maggan H @ 10-06-2010, 15:37) *
Grattis Linus, vad roligt! bravo.gif Dom är verkligen häftiga. Hoppas dom växer snabbt så vi får se en bild på dem.


ja jag är verkligen glad för den ena, tyvärr såg jag idag att bladlöss hade kommit på den, inte den bästa starten i livet.

hoppas jag lyckas hålla den vid liv, och väen jag hoppas på att den växer snabbt. det tar ju en tid innan den får karaktär''formen''.

just nu ser den ut som en vanlig rätt ut kaktus sådd. typ en grön plupp-.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon