frugb
Hej!
Jag köpte 12 plantor krukodlade måbärsbuskar i höst och planterade typ 3 per meter i två mindre häckar. De är kanske 60 cm höga nu i obeskuret skick - alltså inte häckplantor utan väl förgrenade buskplantor. Har läst att man helst ska vänta med beskäringen till våren - eller rent av vänta ett år till innan man beskär.

Min fråga är alltså - om ni tittar på min bifogade bild, ska jag beskära häcken till våren och hur mycket? Jag vill att det ska bli en tät och fin häck, kanske 1.20 hög och max en halvmeter bred om det går.

Plantorna är alltså grenade från backen med 5 grenar per styck. Jag vill helst låta den vara så hög som möjligt nästa säsong.

Hur gör jag året efter sedan, hur mycket ska jag släppa upp den för att den ska bli tät och fin?

Vänliga hälsningar
frugb
[attachment=28223:11dec08m_b_r.jpg]
Madeleine1
Det ser ut som att du satt plantorna lite djupt.
Om du ser att de tar sig bra ändå och växer ordentligt skulle jag föreslå att du klipper ner dem till ca 20 cm höjd på våren, men vänta till 2010.

Märker du att de får dålig tillväxt under 2009 skulle jag föreslå att du gräver upp och planterar om dem mindre djupt.

Sen kan du fortsätta så och "släppa upp den 20 cm per år". 2011 klipper du ner den till ca 40 cm höjd, 2012 till ca 60 cm höjd och så vidare, för att få bra förgrening.

Lycka till!
Annetorp
Kära Frugb, du har gjort helt rätt med planteringen och beskärningen tar du och ordnar 2010 som Madeleine i mälardalen rekommenderar.

Med vänliga hälsningar
Jonas
Bassam
Tack för fråga:
Jag tycker att du kan börja beskära de, när känna du att dem etablera sig, ska du fråga hur kan jag känna det, du känner det om du försöka röra dem, om du känna att de fasta bra på marken , det betyder att beskära dag börja.
H:Bassam
frugb
Tack för era svar!
Jag håller med om att det ser ut som om jag planterat dem djupt, men det var faktiskt på samma höjd som i krukan, dvs det kommer flera grenar från krukans jordyta precis som jag planterat dem.

Då väntar jag med beskäringen till 2010 - även om det känns hårt att skära ner till 20 cm... Men jag förstår att det blir bäst så i längden! Jag får helt enkelt ordna temporära vindskydd tills häcken är högre.

Allt gott!
frugb
*Stintan*
Måbär växer som ogräs när dom etaberat sig. Väldigt tåliga skulle jag vilja påstå och när de kommit igång att växa kan man i princip klippa dom när som helst. Jag klippte min häck lite då och då för att den växte så enormt trots att det var mager jord. Ett par gånger klippte jag ner den helt till ca 10-15cm. Oftast höll jag den på 150-170cm höjd. Den är väldigt lätt att föröka genom avläggare.
Wetter
Du gör rätt i att vänta till 2010 med beskärningen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon