Full version: Älgört
sanna
Kära Oldwolfie! smile.gif
Tack för din enträgna och långvariga marknadsföring av denna underbara ört! wub.gif
I somras plockade jag av de blommande vita "skyarna", torkade dem, men har faktiskt inte förrän just precis nu kommit mig för med att brygga te av det. Vilken underbar doft och smak. Du hade rätt, älgört är verkligen en höjdare!

Detta skall hädanefter bliva min kopp te!

biggrin.gif

Sanna
yla
ja jag drack det igår för o få bort min feber o samtidigt njuta av smaken
febern gick över
man får aldrig stå utan älgört smile.gif
bra att du gillade den
MadeleineB
Älgört är ju febersänkande, och även litet smärtstillande. Den innehåller salicylsyra (har du kanske redan skrivit, oldwolfie, fast jag har missat det).

Om du tycker den smakar för beskt, söta med honung och smaksätt ev med litet pepparmynta...

En annan växt som innehåller salicylsyra, och som salicylsyran faktiskt fått sitt namn av, är videväxterna, salix.

Det var där man först upptäckte salicylsyrans febernedsättande och smärtstillande egenskaper och från salix-släktet utvecklades våra tidiga mediciner mot värk och feber. Magnecyl, aspirin, bamyl och allt vad de heter...

Hälsningar
MadeleineB
Kerstin
Jag har använt älgört för "tekokning" i större skala när jag var som mest ivrig med växtfärgning. Jag höll till i köket och doften blev faktiskt i starkaste laget och var precis densamma som från mina föräldrars värksalva. Garnet blev gult men vad jag minns var nyansen inte lika vacker som med björklöv t.ex. Finns det fler av forumbesökerna som brukar växtfärga?
yla
CITAT (MadeleineB @ 21-09-2003, 11:23)
Om du tycker den smakar för beskt, söta med honung och smaksätt ev med litet pepparmynta...

just älgörten upplever jag inte som besk den smakar ju sött aldeles i sej själv
men jag har rätt så mycket blommor i

jag gillar älgörten just för att den tar bort värk o feber o annat så den är ju lite som en huskur ,men ibland dricker jag den bara för att den är såå god

men jag frågar alltid folk om dom är allergiska mot salisylsyra för då vågar jag inte bjuda på älgört,,jag har nog skrivit det nånstans förut
MadeleineB
Det ska jag prova nästa gång, jag har mest använt blad och bara litet blommor. Och då tycker jag den kan bli litet i beskaste laget.

Men hur länge låter du den dra, förresten? Jag kanske har låtit den stå och dra litet för länge...

Hälsningar
MadeleineB
nina L
Jag har sett en rosa variant av älgört här på forumet men kan inte hitta den nu.
finns det en rosa eller är det en annan växt? Och om det är en variant på älgört så undrar jag om den har samma läkande egenskaper somden vilda Älgörten.
sanna
Spännande! smile.gif
Jag ställer mig också i kön för att få reda på om det finns rosa älgört!

Skulle också gärna vilja ha recept på mjöd, där ju älgört ska ha ingått.
Läste någonstans att älgört även kallades "mjödört" förr...någon som vet mer om detta? MadeleineB? Oldwolfie? smile.gif kan du konsultera böckerna?

Hälsningar Sanna
yla
CITAT (MadeleineB @ 24-09-2003, 17:30)
Det ska jag prova nästa gång, jag har mest använt blad och bara litet blommor. Och då tycker jag den kan bli litet i beskaste laget.

Men hur länge låter du den dra, förresten? Jag kanske har låtit den stå och dra litet för länge...

Hälsningar
MadeleineB

det ska vara mest blommor o bara pyttelite blad
the får aldrig dra för länge ,o just älgört står inget om tiden men 5-10 min är okey
det ger bra smak direkt även om du bara häller på kokande vatten o sila direkt
te som drar förlänge blir det bara garvsyra av
yla
CITAT (sanna @ 25-09-2003, 14:48)
Spännande!  :)
Jag ställer mig också i kön för att få reda på om det finns rosa älgört!

Skulle också gärna vilja ha recept på mjöd, där ju älgört ska ha ingått.
Läste någonstans att älgört även kallades "mjödört" förr...någon som vet mer om detta? MadeleineB? Oldwolfie?  :) kan du konsultera böckerna?

Hälsningar Sanna

blommorna har använts som krydda i öl vin o mjöd
man smorde då in ölkar o byttor med blommorna som avgav sin aromatiska smak till drycken
man kan också blanda färka blommor med hembryggt vin vin

så det borde ju gå att smaksätta vinet eller ölen me torkade blommor också eller hur

så då är det bara att sätta igång o göra mjöd o krydda med mjödörten smile.gif smile.gif
nina L
Jag fann den!!!!
http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST&f=5&t=7762
på sidan 2 så har Lena N satt in en bild på ROSA Älgört.
zaaritha
Jag har med intresse läst det ni diskuterat!
Nu undrar jag , om någon har vitbrokig älgört, som jag kunde få köpa?
M-B
yla
ja jag anväder mej bara av den vilda wub.gif wub.gif
*Felix matte*
Blev smått chockad när jag hörde nyheterna ikväll.
Personer med för hög Kolesterolhalt som samtidigt med blodfettssänkande också tog Omega3, riskerade få Diabetes!!!

Precis så har hänt med min make. I tron att det var nyttigt att ta ett antal Omega3 kapslar om dagen (doktorn gav OK.) intogs dessa i dryga tre år och för några månader sedan kom kvittot... Diabetes typ 2.

Med detta vill jag säga att ni alla skall ta reda på ev. korsreaktioner.

De flesta mediciner har sitt ursprung i naturen fastän de numera framställs av syntetiska kopior.
sanna
Vad läcker den rosa älgörten var! Verkligen knallrosa, godisliknande på något sätt.
Skulle återfinnas i välsorterade plantshoppar sades det, fast jag har då aldrig sett den...fast jag kanske inte har varit i någon välsorterad affär förstås... rolleyes.gif
Undrar fortfarande om det går att förtära den...?
Undrar också om någon kanske eventuellt möjligen har lite frö....? sleep.gif

Sanna
mynta
Den rosa sorten kallas "Amerikansk älgört"... Gud vet vad latinet är, det är inte min starka sida. tongue.gif

Älgörtmjöd

25 gr älgörtblommor
25 gr humlesugeblad
25 gr småborreblad
500 gr socker

Koka bladen sakta i 4,8 l vatten, 20 min. Sila av. Rör ned sockret.Kyl ned vätskan tills den blir ljummen & buteljera. Denna dryck jäser med naturlig jäst & är drickfärdig på ca en vecka.

Älgörtsblomsaft kan man göra efter samma recept som fläderblomsaft.
Dulcamara
Älgört användes som krydda i både öl och mjöd, särskilt innan humlen infördes och blev vanlig som ölkrydda (under medeltiden). Det sägs sedan gammalt här på Gotland - där många än idag brygger sin egen "dricke", dvs ett hembryggt öl - att älgört i ölet i livar upp och ger ett glatt sinnelag i stället för humlen som gör en tung i huvudet. Och humlen innehåller ju mycket riktigt lugnande och sömngivande ämnen. Det är flera örter med bitter smak som använts som ölkrydda, balsamblad, pors m fl.
Lena N
CITAT (nina L @ 25-09-2003, 13:16)
Jag har sett en rosa variant av älgört här på forumet men kan inte hitta den nu.
finns det en rosa eller är det en annan växt? Och om det är en variant på älgört så undrar jag om den har samma läkande egenskaper somden vilda Älgörten.

Jag har en rosa älgört. Kolla i mitt album. Men jag tror inte att den är så lyckad att koka te på. Den doftar ialla fall inte som den vilda älgörten.

Så jag rekommenderar den rosa till prydnad i trädgården och att vid en promenad i naturen plocka den vilda till te. wub.gif
forestgardener
CITAT (mynta @ 02-10-2003, 19:47) *
Den rosa sorten kallas "Amerikansk älgört"... Gud vet vad latinet är, det är inte min starka sida. tongue.gif

Älgörtmjöd

25 gr älgörtblommor
25 gr humlesugeblad
25 gr småborreblad
500 gr socker

Koka bladen sakta i 4,8 l vatten, 20 min. Sila av. Rör ned sockret.Kyl ned vätskan tills den blir ljummen & buteljera. Denna dryck jäser med naturlig jäst & är drickfärdig på ca en vecka.

Älgörtsblomsaft kan man göra efter samma recept som fläderblomsaft.

Hej mynta!

Är det älgörtsblommorna som innehåller naturlig jäst? Håller nämligen på att tillverka älggräschampagne !
Anna-Karin Lundberg
Vilken intressant tråd, jag måste lägga mig i.
Först, jag älskar älggräs/ört och har dem i min trädgård. De är så fina, doftar så gott. Jag har också amerikanskt, högt och rosa älggräs.

Som te, hur gör ni? Plockar blomställingar och hänger upp och ned i knippen och torkar? I vilket utrymme, svalt/varmt, ljust/mörkt? Hur mycket tar ni till en kanna te? Smulas eller bara klipp av en bit och lägg i kannan? Berätta, jag har inte provat, men älskar doften. Brukar plocka en stängel på hundpromenaden och ställa på nattduksbordet när jag ska sova.

Jag har gjort fläderchampagne, det var blandat resultat. Det blev för mycket kolsyra så nästan alla glasflaskorna exploderade (inte så nice med glaskross och sockervatten i hela källaren). Tillslut lyckades jag linda in backen med kvarvarande flaskor i plast och handdukar, klädde mig i vinterkläder och bar med tjocka handskar och skyddsglasögon ut "dynamiten" utomhus, drypandes av glas och dricka. Efter någon månad utan mer explotion vågade jag gå dit och öppna en flaska som jag först ställt i en hink med vatten, ifall den skulle sprängas. De få flaskor jag kunde dricka var otroligt goda! Tänkte då att jag skulle prova med älggräs istället för fläder och såg nu att det finns fler än jag med sådana tankar. Era erfarenheter? Och ett bättre recept än mitt?
Platinum
Hakar på i Anna-Karins fundering, hur doserar ni den i te?

Har denna växer vilt i trädgården och har skördat och kokat saft, mnen torka för te har jag inte haft en tanke på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon