Full version: Basella alba rosebud
birgitta.hederstedt
Har fått en basella alba som jag står frågande inför! Hur sköter jag den nu på vintern?
Åsa, mälardalen zon 2
Basella alba är en grönsak (som ibland säljs hutlöst dyrt som krukväxt) som odlas som en ettåring men man kan få dem att överleva 1-2 vintrar enligt min erfarenhet men den ser ofta ganska risig ut under vintern, försök ställa den så ljust som möjligt. Den kan friseras till sedan till våren då du planterar om den.

Skulle den dö kan du lätt så en ny till våren. Fröer köper jag hos Runåbergs där brukar fröpåsarna vara ganska välfyllda och de har den röda varianten som du har men just nu verkar de inte ha den gröna varianten (fröpåsen kostar runt 20kr), fröerna håller en 4-5år iallafall så man måste inte köpa en ny fröpåse varje år. Jag brukar så mina plantor i mars-april, det tar ibland ett par veckor för dem att gro men sedan växer de ju jättebra och när det blivit varmt ute (en bit in i juni) planterar jag 3plantor i en 20-25 liters hink i det inglasade uterummet och då växer de många meter och fortsätter växa till en bra bit in i oktober. Trots att man skördar massor så ser den alltid frodig ut den växer ju ganska snabbt när den trivs.

Såhär kan den se ut tidigt på sommaren (jag odlade bara den gröna varianten det äret jag fotograferade)

lite blommor brukar de få

Bladen kan bli ganska stora

Bären innehåller ett ganska starkt färgämne som kan ge lite fläckar på fönsterbrädor
Solstorm
Vad rolig att se dessa bilderna och denna tråden. Jag hade den som krukväxt för många år sedan utan att ha en aning om vad det var för något. Den växte som attan, var oerhört lätt att föröka från frön. Bären färgade av sig väldigt. Inte hade jag en aning om att den var ätlig.
Åsa, mälardalen zon 2
Kan tillägga att växten heter Malabarspenat på svenska och den har en mycket god spenatsmak. Jag brukar göra malabarspenatpaj av den.
birgitta.hederstedt
Tack för råden!
Den ser just nu gräslig ut hemma hos mig. Jag vet inte hur mucket vatten den behöver så jag provar mig fram fortfarande. Den har i alla fall inte dött!
Birgitta
WingDing
Min har gott ifrån 200-300 blad till 3st men lever än... (Basella rubra)

Runåberg verkar inte ha några från men hittade hos Raravaxter MEN 25kr för 5 frön..

Mvh Fredrik
Åsa, mälardalen zon 2
Jodå Runåbergs har malabarspenat hittas under rubriken sallad och bladväxter, asiatiska blad 20kr kostar påsen och jag uppskattar att de år jag handlat att det legat runt 40-50fröer i påsen (att jämföra med impectas 22kr påsen med ca 15st fröer)

Rara växter verkar riktigt svindyra numera om de tar så mycket för bara 5 fröer.
WingDing
Då får jag be om ursäkt.

Har nu lagt in en beställning ifall min planta tvär dör...

Mvh Fredrik
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon