Annetorp
Varje gång det regnar försuras marken. När det föll snö i november tog vi i klassen ett pH-prov på snön. När det hade smält fick vi resultatet på pH 4,7. Lärarinnan berättade att för 15- 20 år sedan var pH-värdet 5,2-5,7.
Och nu undrar jag om inte någon av Odla-medlemmarna som har möjlighet till att mäta pH-värde skulle vilja rapportera in värdet, ort och län. Det skulle vara intressant och se hur värdet är över hela landet. Hur surt är regnet där du bor?

Mitt resultat:
pH 4,7 i Åkarp, Skåne

Med vänliga hälsningar
Jonas
Piccante
Egentligen märkligt att det blir surare för trenden är ju att svaveloxider minskar då eldningsolja och bensin är renare idag.

Jag har bara lackmuspapper hemma och ingen tillförlitlig pH-mätare annars hade jag kollat.
Sussie F-Flower
Vilken spännande fråga.... tummenupp.gif
Jag har faktiskt länge tänkt testat själv, efs jag tänkte att jag kunde smälta snö till orkidéerna över vintern då det inte finns regnvatten...

Jag var tvungen att gå ut och mäta på en gång!
PH stickan visade på 5. Den sträcker sig från 0-14. 5 var närmast i dom fyra kulörerna som ska stämma. Skillnaden i kulörerna till PH4, var stor, så även till PH6. Jag kan inte utläsa ett PH-värde med kommatecken...

Testade även kranvattnet. Det låg mellan 6-7. Kanske lite mer 7.

Bor strax söder om Sundsvall.
Myosotis
Kan tyvärr inte mäta pH-värde. Hoppas många svarar, det här var intressant! Är det någon skillnad på snö och regn och i så fall varför?
Huggorm
CITAT (Markus_H @ 20-12-2008, 21:43) *
Egentligen märkligt att det blir surare för trenden är ju att svaveloxider minskar då eldningsolja och bensin är renare idag.

I Sverige ja, men avgaser från tex. Ryssland blåser hit på nolltid sad.gif
Piccante
CITAT (Huggorm @ 21-12-2008, 23:02) *
I Sverige ja, men avgaser från tex. Ryssland blåser hit på nolltid sad.gif

Det sura nedfallet har minskat med 60% i Sverige http://www.naturvardsverket.se/sv/Sveriges...lig-forsurning/
flinga100
Mycket intressant! Vad innebär det för våra växter? Att de som inte trivs i lågt ph får det allt svårare? Eller är skillnaden för liten för att märkas?

Jag har tyvärr inga möjligheter att mäta, annars hade jag gjort det.
Snigelhatare
Det skulle vara intressant att mäta över en längre tid och kanske föra lite statistik över det. Blir det olika ph beroende på från vilket håll det blåser? Utsläppen varierar ju och det gör ju pH också.

Funderar på att börja kolla lite noggrannare, men det får vara tills efter jul i alla fall. Någon mer som vill mäta en längre tid?
Piccante
CITAT (flinga100 @ 22-12-2008, 08:48) *
Mycket intressant! Vad innebär det för våra växter? Att de som inte trivs i lågt ph får det allt svårare? Eller är skillnaden för liten för att märkas?

Jag har tyvärr inga möjligheter att mäta, annars hade jag gjort det.

Nej det är inga problem för växterna snarare tvärt om. Den kraftiga försurning som var tidigare var ju långt över den naturliga försurning som sker. Nu börjar det normaliseras även om marken ännu är sur på vissa ställen.
Sofiia
CITAT (Markus_H @ 22-12-2008, 11:26) *
Nej det är inga problem för växterna snarare tvärt om. Den kraftiga försurning som var tidigare var ju långt över den naturliga försurning som sker. Nu börjar det normaliseras även om marken ännu är sur på vissa ställen.


Visst lider endel växter av försurad mark/vatten, medan endel andra trivs bättre med det.
Tycker det är lite lustigt att regnet har blivit surare hos er för trenden borde vara tvärtom speciellt om man jämför med 70-80 talet.
flinga100
CITAT (Markus_H @ 22-12-2008, 10:26) *
Nej det är inga problem för växterna snarare tvärt om. Den kraftiga försurning som var tidigare var ju långt över den naturliga försurning som sker. Nu börjar det normaliseras även om marken ännu är sur på vissa ställen.


Än en gång - intressant. Något som alltså går åt rätt håll? Skönt, med tanke på alla negativa miljö/klimatnyheter.
Azur
Alla former av pH-mätpapper och pH-mätstickor är extremt opålitliga. De åldras i ljus och genom att ta upp CO2 ur luften. Som bäst, nytillverkade och rätt ur kartongen, har de en noggrannhet på kanske 0.5 enheter från det verkliga värdet, och det blir snabbt en osäkerhet på över 1 enhet.
Den som inte tror mig kan roa sig med att testa pH-papper och -stickor mot en välkalibrerad elektronisk pH-meter. De är ett snäpp upp från ren bluff.

Dessutom blir de mer opålitliga ju större mätomfång de har, och man kan inte ha större mätomfång än 0 - 14.

Dropp-test avsedda för akvarier är avsevärt bättre, men begränsas av att det är svårt att se omslagspunkten för titreringen - och de reagensen åldras också.

För att göra det hela ännu värre så är det extremt svårt att mäta pH i vatten med mycket låg salthalt - som t.ex. regnvatten. Inte ens elektroniska pH-metrar kan göra det på ett bra sätt.

Kort sagt ligger alla rapporterade förändringar i den här tråden inom felmarginalen.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon