Wilmer
Jag slog i fågelboken och kom fram till att det kan vara en stenknäck, vad tror ni?? Kortet taget genom dubbelglas utan fokus, men det är den mest tecknade fågeln jag undrar över. Den var jättevacker och hade en kompis (tja) också.



stenknäck eller.jpg

Netha
Visst är det en Stenknäck.

Sån har jag aldrig sett här.
De andra ser ut att vara grönfink och en gråsparv
Wilmer
Tackar för svaret! Det är en mycket vacker fågel, fast de är ju vackra allihopa wub.gif
Myosotis
Stenknäck och grönfinkar, men inte gråsparv utan pilfink. Stenknäckar är jättevackra och häftiga, de har en otrolig kraft i den där näbben, de äter körsbärskärnor som de knäcker. Jag tog hand om en skadad stenknäck en gång, den hade ett väldigt speciellt sätt, tam och orädd direkt när jag hade fångat den! Inte alls flaxig som de flesta arter småfåglar brukar vara i en sån situation.
Meriona
CITAT (Wilmer @ 21-12-2008, 22:34) *
Tackar för svaret! Det är en mycket vacker fågel, fast de är ju vackra allihopa wub.gif

Stenknäck. Fanns även hemma hos oss på Kronogården mitt inne i stan trot eller ej. Jättestor i jämförelse med de andra... tummenupp.gif
Netha
CITAT (Myosotis @ 22-12-2008, 19:52) *
Stenknäck och grönfinkar, men inte gråsparv utan pilfink. Stenknäckar är jättevackra och häftiga, de har en otrolig kraft i den där näbben, de äter körsbärskärnor som de knäcker. Jag tog hand om en skadad stenknäck en gång, den hade ett väldigt speciellt sätt, tam och orädd direkt när jag hade fångat den! Inte alls flaxig som de flesta arter småfåglar brukar vara i en sån situation.

Så klart det är en pilfink ... får skylla på trötthet blush.gif
så här ser en gråsparv ut
Wilmer
Jag kallade den "papegoja" tills jag hittade fågelboken shy.gif den var så stor och annorlunda till sättet.
Chamomille
CITAT (Wilmer @ 23-12-2008, 23:58) *
Jag kallade den "papegoja" tills jag hittade fågelboken shy.gif den var så stor och annorlunda till sättet.

Papegoja giggle.gif
Såna har vi haft här i trädgården också wub.gif Jättefina. Sen har vi haft steglits (heter dom så) också. Det är verkligen roligt med alla arter som är här och mumsar i fågelbordet smile.gif
Wilmer
Steglits har jag också haft för första gången, eller, ja, jag har ju just flyttat hit wacko.gif men i allafall. De är också färgranna och fina.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon