Full version: Årets jujgran
Sidor: 1, 2
Uggi
[attachment=28626:002_En_fin_gran.JPG]
Årets julgran är intagen och klädd, nu väntar vi på Julafton!!
Är det fler som har intagna granar?
[attachment=28627:jultomte_1_.gif]
Berith
Nope, den tas in i morron och kläs då. Provade ljusen förut så dom är hela. tummenupp.gif
Aqvakul
Jag har, men det var som förgjort att få en vettig bild av den i mörkret...
*Ulrica*
Jag har frångått de traditioner jag uppvuxen med som går ut på att ta in och klä granen på kvällen innan julafton och att ha levande ljus.
Vi tog in den igår, det blev väldigt fint! Vi har tur som har en massa granar i skogen att välja på! santa.gif

[attachment=28630:julgran08.jpg]
diva&hero
Vi har haft våran i snart två veckor!.. Jag vet, det var tidigt tycker många. Men det struntar jag i, för jag älskar julen och varför då vänta?
Köpte en kungsgran eftersom den ska stå inne så länge, annars har den väl inga barr kvar(vi eldar mycket i kaminen också). biggrin.gif
Blev tyvärr inget bra kort på den, för mörkt.. Men jag har svart! glitter, istappar och olika röda kulor. Sen har jag en ljusslinga med små små lämpor som tindrar. Väldigt enkelt och stilfult.

God jul på er alla! santa.gif


/Ullis
Irene_L
Vi tog in granen i lördags och klädde den då. Nu njuter jag av det milda skenet från ljusen!! santa.gif

[attachment=28632:julgran_08.JPG]
Whiskuchi
[attachment=28634:granen.jpg]
Jag orkar inte vända på bilden, ni får vrida på huvudet wink.gif
Netha
Granen klädd 12-12. Miljövän = plastgran inköpt dec 1990, extrapris 245kr (ordinarie pris 360kr)
Ljus, röda glaskulor och glitter är enda dekoration. utanför fönstret syns stjärnhimmel (ljusnät)

granen 2008 2.JPG

Betty
Jisses vad ni är tidiga med att ta in era granar! blink.gif Jag väntar till i morgon, det är en tradition jag håller fast vid (fast jag ruckar på en hel del andra traditioner...)
Pia L
Årets julgran, en svart sak med svarta och frostade kulor


Årets julgran

Biggan_
CITAT (Whiskuchi @ 22-12-2008, 20:44) *
[attachment=28634:granen.jpg]
Jag orkar inte vända på bilden, ni får vrida på huvudet wink.gif


Jag hjälper dej! biggrin.gif

[attachment=28648:granen_1.jpg]
Berith
CITAT (Betty @ 22-12-2008, 22:14) *
Jisses vad ni är tidiga med att ta in era granar! blink.gif Jag väntar till i morgon, det är en tradition jag håller fast vid (fast jag ruckar på en hel del andra traditioner...)

Säger det samma. blink.gif

Ni som pyntar flera veckor före jul - hur gör ni sen när ni julpyntar då? Julpyntar alltså? Hänger upp några kulor till i granen? Ställer fram en tomte till i fönstret? unsure.gif
Pia L
HÄR finns det förklarliga skäl.
Lilla Tess är bara en kattunge fortfarande och granen har tagits fram i etapper för att hon skulle vänja sig med att den SKA stå där.
Julpynt i övrigt är några elektriska stakar i köksfönstren, en julstjärna i det tredje köksfönstret, julgardiner, en adventsstake på bordet och en julduk, vi åker ju bort över ju så här behövs inte mer jul än så.
Annars så är MIN tradition att klä granen kvällen före julafton då barnen har lagt sig.
Chamomille
Vår julgransfot gick sönder, så granen rasade i backen -cry-.gif

Men så här ser den ut.....

[attachment=28662:Julgran.jpg]
embees
CITAT (Netha @ 22-12-2008, 21:59) *
Granen klädd 12-12. Miljövän = plastgran inköpt dec 1990, extrapris 245kr (ordinarie pris 360kr)
Ljus, röda glaskulor och glitter är enda dekoration. utanför fönstret syns stjärnhimmel (ljusnät)

granen 2008 2.JPG


Vi har också en konstgjord gran. Den åkte fram den 20/12.
Lady Hamilton
CITAT (Berith @ 23-12-2008, 06:17) *
Säger det samma. blink.gif

Ni som pyntar flera veckor före jul - hur gör ni sen när ni julpyntar då? Julpyntar alltså? Hänger upp några kulor till i granen? Ställer fram en tomte till i fönstret? unsure.gif


Julpyntning börjar man med vid 1:a advent, vissa tar fram allt och en del tar fram eftersom Julgranen kläds allt mellan Lucis o dagen före julafton Beroende på hur folk har tid och lust. På detta vis slipper man stressa ihjäl sig dagen/dagarna före jul Utan kan i lugn o ro förbereda julfirandet och kan njuta av alla juldagarna tillsammans med familjen. Det är verkligen en härlig känsla att bara njuta de sista dagarna för att sedan bara behöva vakna upp på julafton och veta att allt redan är klart och man kan bara njuta av allt i lugn och ro
Berith
CITAT (Lady Hamilton @ 23-12-2008, 17:50) *
Julpyntning börjar man med vid 1:a advent, vissa tar fram allt och en del tar fram eftersom Julgranen kläds allt mellan Lucis o dagen före julafton Beroende på hur folk har tid och lust. På detta vis slipper man stressa ihjäl sig dagen/dagarna före jul Utan kan i lugn o ro förbereda julfirandet och kan njuta av alla juldagarna tillsammans med familjen. Det är verkligen en härlig känsla att bara njuta de sista dagarna för att sedan bara behöva vakna upp på julafton och veta att allt redan är klart och man kan bara njuta av allt i lugn och ro

Ja där ser man vad olika man uppfattar att pynta för julen. smile.gif Här är allt färdigt sen tidigare, så idag har vi klätt granen och slagit in julklapparna, lagt dom under granen och nu kokar skinkan. Griljerar den i morron och fixar det sista med maten... och bara njuter av att inte behövt stressa i år heller. tummenupp.gif
Chamomille
CITAT (Lady Hamilton @ 23-12-2008, 17:50) *
Julpyntning börjar man med vid 1:a advent, vissa tar fram allt och en del tar fram eftersom Julgranen kläds allt mellan Lucis o dagen före julafton Beroende på hur folk har tid och lust. På detta vis slipper man stressa ihjäl sig dagen/dagarna före jul Utan kan i lugn o ro förbereda julfirandet och kan njuta av alla juldagarna tillsammans med familjen. Det är verkligen en härlig känsla att bara njuta de sista dagarna för att sedan bara behöva vakna upp på julafton och veta att allt redan är klart och man kan bara njuta av allt i lugn och ro

tummenupp.gif
Whiskuchi
CITAT (Biggan_ @ 22-12-2008, 23:00) *
Jag hjälper dej! biggrin.gif

[attachment=28648:granen_1.jpg]


Tack! smiley_small_hug.gif
Uggi
CITAT (Berith @ 23-12-2008, 17:58) *
Ja där ser man vad olika man uppfattar att pynta för julen. smile.gif Här är allt färdigt sen tidigare, så idag har vi klätt granen och slagit in julklapparna, lagt dom under granen och nu kokar skinkan. Griljerar den i morron och fixar det sista med maten... och bara njuter av att inte behövt stressa i år heller. tummenupp.gif


Som jag visade i början så är allt klart, frugan sitter avslappnad och ser på TV och jag tar en titt till Forumet.

Nu önskar jag ER ALLA en GOD JUL!

[attachment=28686:images.jpg]
Netha
och jag sitter och njuter av lugnet... spelar Bingolotto och stickar sockar
snart ett par färdig... tvillingbarnbarnen fyller år i januari. smile.gif
[attachment=28688:sockar_23_12_08.jpg]
Netha
[attachment=28698:sockar.jpg]Åsså var den andra sockan färdig. smile.gif
Chamomille
CITAT (Netha @ 23-12-2008, 23:47) *
[attachment=28698:sockar.jpg]Åsså var den andra sockan färdig. smile.gif

Jäsiken va fort det stickas giggle.gif Fina smile.gif
Netha
CITAT (Chamomille @ 24-12-2008, 00:13) *
Jäsiken va fort det stickas giggle.gif Fina smile.gif

När man inte kunnat sticka på ca 20 år pga domningar mm så kännsc det idag som storvinst
att kunna hantera stickorna och åstadkomma något. tummenupp.gif smile.gif
Chamomille
CITAT (Netha @ 24-12-2008, 00:17) *
När man inte kunnat sticka på ca 20 år pga domningar mm så kännsc det idag som storvinst
att kunna hantera stickorna och åstadkomma något. tummenupp.gif smile.gif

Va roligt! Själv stickade jag som fasiken i tonåren, fast det slutade jag med av någon (dum) anledning.
Myosotis
CITAT (Lady Hamilton @ 23-12-2008, 17:50) *
Julpyntning börjar man med vid 1:a advent...

Nej, egentligen inte. Man adventspyntar vid första advent och sen julpyntar man till jul. Det är lite skillnad. Här är vår julgran som togs in igår kväll. Jag tycker det är helgerån att klä julgranen före julafton, det är det som är själva julafton för mig. Annars brukar vi ta bort adventsstjärnan, men i år blev den kvar bakom granen. Adventen är ju slut i och med jul, ska man då ta bort stjärnan?

Granen åker ut den 6. januari, ibland senare.
Berith
CITAT (Myosotis @ 25-12-2008, 19:36) *
Nej, egentligen inte. Man adventspyntar vid första advent och sen julpyntar man till jul. Det är lite skillnad. Här är vår julgran som togs in igår kväll. Jag tycker det är helgerån att klä julgranen före julafton, det är det som är själva julafton för mig. Annars brukar vi ta bort adventsstjärnan, men i år blev den kvar bakom granen. Adventen är ju slut i och med jul, ska man då ta bort stjärnan?

Granen åker ut den 6. januari, ibland senare.

Tack för det! tummenupp.gif Vi är tydligen inte många som 'vet' när julen börjar naughty.gif men alltid lika skönt att träffa på någon mer.

Jättefin gran! Varför tog inte vi kort på våran med alla klapparna...? g.gif Här hänger stjärnan uppe lika länge som vi har allt annat pynt - fram till Knut.
Krolliljan
CITAT (Berith @ 26-12-2008, 08:16) *
Tack för det! tummenupp.gif Vi är tydligen inte många som 'vet' när julen börjar naughty.gif men alltid lika skönt att träffa på någon mer.

Jättefin gran! Varför tog inte vi kort på våran med alla klapparna...? g.gif Här hänger stjärnan uppe lika länge som vi har allt annat pynt - fram till Knut.


Stjärnan åker ner efter trettondagen då de tre vise männen är framme och inte behöver någon navigationshjälp längre. flirting.gif
Myosotis
CITAT (Krolliljan @ 26-12-2008, 08:25) *
Stjärnan åker ner efter trettondagen då de tre vise männen är framme och inte behöver någon navigationshjälp längre. flirting.gif

Det tänkte jag inte på, men du har nog rätt, de kom inte fram förrän den 6.
Wilmer
CITAT (Lady Hamilton @ 23-12-2008, 17:50) *
Julpyntning börjar man med vid 1:a advent, vissa tar fram allt och en del tar fram eftersom Julgranen kläds allt mellan Lucis o dagen före julafton Beroende på hur folk har tid och lust. På detta vis slipper man stressa ihjäl sig dagen/dagarna före jul Utan kan i lugn o ro förbereda julfirandet och kan njuta av alla juldagarna tillsammans med familjen. Det är verkligen en härlig känsla att bara njuta de sista dagarna för att sedan bara behöva vakna upp på julafton och veta att allt redan är klart och man kan bara njuta av allt i lugn och ro


yes.gif Efter jul är det inte lika roligt med allt julpynt som innan tycker jag. Det bygger upp förväntningarna inför julen. Här börjar det pyntas första advent, granen kommer in efter lucia (var sen i år pga. byggarbete i huset), sedan njuter man med glögg o pepparkakor och tindrar ikapp men ljusen fram till 24/12.
Klapparna pyntas och rimmas på, i lugn och ro till ljuset av granen. Vart lägger ni julklapparna efterhand som de köps in, här hamnar de under granen direkt - allt för att bygga upp en ENORM förväntan och gissningar giggle.gif Nu ska jag försöka fota granen.
Berith
Men det är väl just det, att ni som pyntar tidigt tröttnar långt innan jul/nyår/trettonhelg är slut?? Skulle inte förvåna mej ett dugg om ni redan firat in 2009 också, för inte väntar ni väl till rätt tid med det?

Jag vet att jag frågade för ett tag sen, men det var ingen som svarade: Ni som firar jul i förväg, hur gör ni med allt annat som har bestämda tider? Ni som har semester första veckan i juli, går ni hem samtidigt med skolavslutningen?? 'Det är ju sommar och jag har semester på sommaren. Så det så! mad.gif ' Påsken, när firar ni påsk? En månad i förväg där också? Finns ju andra tider också, hur gör ni med dom? Sätter er i väntrummet hos tandläkaren ett par dar innan, eller hos frissan... Utlandsresan är bestämd till den 10 men ni ger er sjutton på att få åka med planet som går den 2! mad.gif

Det skulle faktiskt vara intressant att vet hur ni gör.
Myosotis
CITAT (Wilmer @ 26-12-2008, 12:37) *
... Vart lägger ni julklapparna efterhand som de köps in...

De göms såklart! Granen kläs på julafton och sen lägger man paketen under den.
Berith
CITAT (Berith @ 26-12-2008, 13:47) *
Men det är väl just det, att ni som pyntar tidigt tröttnar långt innan jul/nyår/trettonhelg är slut?? Skulle inte förvåna mej ett dugg om ni redan firat in 2009 också, för inte väntar ni väl till rätt tid med det?

Jag vet att jag frågade för ett tag sen, men det var ingen som svarade: Ni som firar jul i förväg, hur gör ni med allt annat som har bestämda tider? Ni som har semester första veckan i juli, går ni hem samtidigt med skolavslutningen?? 'Det är ju sommar och jag har semester på sommaren. Så det så! mad.gif ' Påsken, när firar ni påsk? En månad i förväg där också? Finns ju andra tider också, hur gör ni med dom? Sätter er i väntrummet hos tandläkaren ett par dar innan, eller hos frissan... Utlandsresan är bestämd till den 10 men ni ger er sjutton på att få åka med planet som går den 2! mad.gif

Det skulle faktiskt vara intressant att vet hur ni gör.

Ingen som vill berätta hur ni gör vid andra tider? unsure.gif Är ni redan inne på 2009...?
kasam
Berith... "det var ingen som svarade", hm... kanske är det en ledtråd. De som pyntar när de vill kanske också svarar på de frågor de vill svara på och i så fall när det passar dem. Ja, så kanske har du ett svar att vänta, men när det så blir, vem vet det? Inte du. Inte jag. Spänningen är olidlig, eller hur? biggrin.gif
Krolliljan
CITAT (Berith @ 23-12-2008, 06:17) *
Säger det samma. blink.gif

Ni som pyntar flera veckor före jul - hur gör ni sen när ni julpyntar då? Julpyntar alltså? Hänger upp några kulor till i granen? Ställer fram en tomte till i fönstret? unsure.gif


När jag var barn tog vi in granen på julaftons morgon.
Men jag har andra traditioner nu.
Allt fram på en gång och njuta , njuta. Gärna 1:a december.Julklapparna samlas efter hand under granen.
Julmusiken börjar jag inte med förrän den 23:e Då höjs stämningen. [attachment=28785:smil_det_er_jul.gif]

Monaxe
CITAT (Berith @ 26-12-2008, 13:47) *
Men det är väl just det, att ni som pyntar tidigt tröttnar långt innan jul/nyår/trettonhelg är slut?? Skulle inte förvåna mej ett dugg om ni redan firat in 2009 också, för inte väntar ni väl till rätt tid med det?

Jag vet att jag frågade för ett tag sen, men det var ingen som svarade: Ni som firar jul i förväg, hur gör ni med allt annat som har bestämda tider? Ni som har semester första veckan i juli, går ni hem samtidigt med skolavslutningen?? 'Det är ju sommar och jag har semester på sommaren. Så det så! mad.gif ' Påsken, när firar ni påsk? En månad i förväg där också? Finns ju andra tider också, hur gör ni med dom? Sätter er i väntrummet hos tandläkaren ett par dar innan, eller hos frissan... Utlandsresan är bestämd till den 10 men ni ger er sjutton på att få åka med planet som går den 2! mad.gif

Det skulle faktiskt vara intressant att vet hur ni gör.



Jag tillhör den typen som JULpyntar allteftersom, med start vid 1:a advent. Men bara för att man börja pynta firar man ju inte jul, eller hur? Eftersom det är ganska mycket som ska ordnas så tycker jag att det är skönt att inte behöva göra allting de sista 2 dagarna, på kvällstid när man kommit hem från jobbet....Man FÖRBEREDER och PLANERAR alltså inför julfirandet.

Därför tycker jag att din fråga är rätt löjlig Berit, självklart går jag inte hem vid skolavslutningen om jag har semester i juli, varför i hela fridens namn skulle jag göra det?
Däremot kanske jag PLANERAR och FÖRBERDER vad jag ska göra på min semester i juli, redan vid skolavslutningen, kanske tom ännu tidigare. Men om jag tolkar din fråga rätt så planerar du din semester samma dag som den startar då?
Jag PÅSKpyntar också, det pyntet tar jag fram några veckor innan påskhelgen, men PÅSKEN firas enligt almanackans angivelse.
Men smaken är ju olika, och om man inte kan förstå skillnaden mellan att förbereda någonting inför ett firande med själva firandet...ja då är det inte så lätt.. GOTT NYTT ÅR!!
Netha
CITAT (Monaxe @ 26-12-2008, 19:23) *
Jag tillhör den typen som JULpyntar allteftersom, med start vid 1:a advent. Men bara för att man börja pynta firar man ju inte jul, eller hur? Eftersom det är ganska mycket som ska ordnas så tycker jag att det är skönt att inte behöva göra allting de sista 2 dagarna, på kvällstid när man kommit hem från jobbet....Man FÖRBEREDER och PLANERAR alltså inför julfirandet.

Därför tycker jag att din fråga är rätt löjlig Berit, självklart går jag inte hem vid skolavslutningen om jag har semester i juli, varför i hela fridens namn skulle jag göra det?
Däremot kanske jag PLANERAR och FÖRBERDER vad jag ska göra på min semester i juli, redan vid skolavslutningen, kanske tom ännu tidigare. Men om jag tolkar din fråga rätt så planerar du din semester samma dag som den startar då?
Jag PÅSKpyntar också, det pyntet tar jag fram några veckor innan påskhelgen, men PÅSKEN firas enligt almanackans angivelse.
Men smaken är ju olika, och om man inte kan förstå skillnaden mellan att förbereda någonting inför ett firande med själva firandet...ja då är det inte så lätt.. GOTT NYTT ÅR!!

Precis! tummenupp.gif
diva&hero
CITAT (Monaxe @ 26-12-2008, 19:23) *
Jag tillhör den typen som JULpyntar allteftersom, med start vid 1:a advent. Men bara för att man börja pynta firar man ju inte jul, eller hur? Eftersom det är ganska mycket som ska ordnas så tycker jag att det är skönt att inte behöva göra allting de sista 2 dagarna, på kvällstid när man kommit hem från jobbet....Man FÖRBEREDER och PLANERAR alltså inför julfirandet.

Därför tycker jag att din fråga är rätt löjlig Berit, självklart går jag inte hem vid skolavslutningen om jag har semester i juli, varför i hela fridens namn skulle jag göra det?
Däremot kanske jag PLANERAR och FÖRBERDER vad jag ska göra på min semester i juli, redan vid skolavslutningen, kanske tom ännu tidigare. Men om jag tolkar din fråga rätt så planerar du din semester samma dag som den startar då?
Jag PÅSKpyntar också, det pyntet tar jag fram några veckor innan påskhelgen, men PÅSKEN firas enligt almanackans angivelse.
Men smaken är ju olika, och om man inte kan förstå skillnaden mellan att förbereda någonting inför ett firande med själva firandet...ja då är det inte så lätt.. GOTT NYTT ÅR!!

Håller med dig!
Jag börjar julpynta 1:a advent, tar fram ljusstakarna, stjärnor och några tomtar som jag har i köksfönstret. Samt byter till julgardiner. Ute har jag satt upp julbelysningen ca en vecka innan 1:a advent.
Ett par veckor INNAN jul så inhandlas en underbar julgran som även tas in och pyntas då.
Jag älskar julen och varför inte njuta av den lite extra samtidigt som jag har förberett inför den.
Semester och andra tider kan jag ju inte bestämma över själv så det är väl en rätt dum jämförelse,tycker jag iaf.
/Ullis
Berith
Ok att ni tycker att jämförelsen med semester var dum rolleyes.gif men för mej är det ungefär samma sak att börja julen första december. Om man förbereder för julen i början på december är väl bra, men många/flera av er säger ju att ni klär granen då och lägger fram julklapparna osv. Det är väl inte att förbereda, det är ju att julpynta. Eller...?
Gillan
Jag hade tänkt att jag skulle citera Lady Hamilton eftersom jag håller med henne till punkt och pricka, förutom att jag vill använda ordet adventspynta till första advent och julförberedelser efter lucia, men det är en petitess. Sen fick jag se att det var fler som faktiskt är inne på samma spår så jag lät bli att citera. Det enda jag vill ha kvar dan före julafton är möjligtvis att koka skinkan, pynta granen om det inte redan är gjort och framför allt sitta och njuta med alla tända stakar och blänkande koppar, ev lite glögg och framför allt penna och papper och huvudet fullt av roliga rim som skall skrivas till alla julklappar som redan är inslagna. Nåt mer hinns inte med om man skall slippa stressa. Hoppas att ni alla hade en stressfri jul i år!

Pga. vissa omständigheter så är det här den enda gran vi haft i år och den tände vi till första advent, men vi klädde den lååångt tidigare! Varför stå ute och frysa fingrarna av sig när man inte behöver bara för att hålla på nån tradition.

[attachment=28813:GodJul2008.jpg]


Vad det gäller andra högtider, så firar vi endast Nyår och midsommar och naturligtvis så förbereds de också innan. Det vore ju lite konstigt om man skulle förbereda Nyårsafton på själva Nyårsafton! Då skulle man ju inte vara klar att fira förrän till 13:de och samma sak med midsommar. Men firar gör vi ju inte förrän den rätta dagen...........det begriper väl vem som helst, eller hur naughty.gif

Och sen det här med att du tror att vi plockar bort julen till nyår för att vi är trötta på den stämmer inte. Inte på mig i alla fall. Jag vill helt enkelt inte ha nån jul kvar då eftersom mitt så-år börjar då och då vill jag inte ha en massa julsaker framme längre. Nej, då går min energi åt till sådder och omskolning. Och det är en av anledningarna ( förutom att slippa stressen )till att jag en gång i tiden började pynta tidigare. Jag har försökt att förklara det förr utan att lyckas.....................

Ha en god fortsättning smiley_small_hug.gif
Berith
CITAT (Gillan @ 27-12-2008, 09:29) *
Ha en god fortsättning smiley_small_hug.gif

Hug på dej också. flirting.gif

En del tycker vi lika och en del olika när det gäller det här, och jag undrar mest över varför en del gör som dom gör. Vi har haft trådar förut om att granen slängs ut annandag jul för att dom är sååå trötta på pynt som varit framme sen första advent. Leta ska du se... yes.gif

Och att jag drog jämförelsen med semester var lite att jag tänkte mej att klä granen flera veckor före jul, var som att gå i bikini flera veckor före semestern. Typ... g.gif

Sen känns det som att ni som börjar tidigt och slutar tidigt vill försvara er när ni får frågan varför. Ni inte bara förklarar er alltså, utan det ska bevisas och nästan överbevisas varför ni gör som ni gör. Det är lite konstigt tycker jag. unsure.gif
Kat

julgran08.jpg



Chamomille
[attachment=28823:Julgran2.jpg]

Nu fungerade det plötsligt biggrin.gif Fast nu har smileysarna försvunnit! Det finns bara 6 st kvar blink.gif
Gillan
CITAT (Berith @ 27-12-2008, 10:06) *
Hug på dej också. flirting.gif

En del tycker vi lika och en del olika när det gäller det här, och jag undrar mest över varför en del gör som dom gör. Vi har haft trådar förut om att granen slängs ut annandag jul för att dom är sååå trötta på pynt som varit framme sen första advent. Leta ska du se... yes.gif

Och att jag drog jämförelsen med semester var lite att jag tänkte mej att klä granen flera veckor före jul, var som att gå i bikini flera veckor före semestern. Typ... g.gif

Sen känns det som att ni som börjar tidigt och slutar tidigt vill försvara er när ni får frågan varför. Ni inte bara förklarar er alltså, utan det ska bevisas och nästan överbevisas varför ni gör som ni gör. Det är lite konstigt tycker jag. unsure.gif


Hihi, antagligen är det nåt fel på just mig, för jag förstår inte riktigt vad det är för sorts svar du vill ha? Jag tycker att de som svarat har gett ett svar. Varför du tolkar en del svar som försvar eller överbevisning förstår jag inte. Men jag kommer med en motfråga; Vad exakt gör du de två, tre sista dagarna före julafton! Egentligen skulle jag vilja veta allt du gör dagen före........sliter du dig halft fördärvad fram till kl 02 på natten innnan!......eller...............bara nyfiken shy.gif


Förresten! Det där med granen och klapparna, finns det nåt vackrare än en klädd gran med en massa klappar under? Ska den bilden bara vara för ett par timmar!? Nääääe,.................jag älskar när "klapphögen" växer under granen och alla behöriga ser sina namn och börjar gissa låååångt före dopparedan............och de har inte en aning om vad som finns i naughty.gif ............fast de tror det giggle.gif
Berith
CITAT (Gillan @ 28-12-2008, 06:26) *
Hihi, antagligen är det nåt fel på just mig, för jag förstår inte riktigt vad det är för sorts svar du vill ha? Jag tycker att de som svarat har gett ett svar. Varför du tolkar en del svar som försvar eller överbevisning förstår jag inte. Men jag kommer med en motfråga; Vad exakt gör du de två, tre sista dagarna före julafton! Egentligen skulle jag vilja veta allt du gör dagen före........sliter du dig halft fördärvad fram till kl 02 på natten innnan!......eller...............bara nyfiken shy.gif
Förresten! Det där med granen och klapparna, finns det nåt vackrare än en klädd gran med en massa klappar under? Ska den bilden bara vara för ett par timmar!? Nääääe,.................jag älskar när "klapphögen" växer under granen och alla behöriga ser sina namn och börjar gissa låååångt före dopparedan............och de har inte en aning om vad som finns i naughty.gif ............fast de tror det giggle.gif

Vad jag vill ha för svar...? g.gif Ja inte vet jag, egentligen.Tycker bara det blir lite försvarstal över svaren. rolleyes.gif Eller det kanske bara är jag, för att jag brukar svara 'rakt' på frågor.

Vad jag gjorde dagarna före jul...? Tjaa, på måndagen handlade jag den sista maten, skinka bla, och sånt som skulle vara färskt och stå sej till nästa måndag. Slog in julklapparna (hade iofs börjat lite på helgen). Tisdag strök jag gardiner och satte upp i köket bla, tog in granen och klädde den... la klapparna under. Pyntade övrigt, och kokade skinkan på kvällen. Lite sånt blev det dagarna före jul, ingen stress med det. Tycker också att en klädd gran med klappar under är vackert, men inte i förväg.
kasam
Slarvläst tråden, som ju BERÄTTAR vad ni gör inför julen. Ja, och så MOTIVERAR ni också varför ni gör som ni gör. Berith är inte riktigt nöjd no.gif , eller hur? unsure.gif Blir nyfiken på vad du gör för skillnad mellan att förklara o att försvara. confused.gif
Ge oss exempel på när du FÖRKLARAR varför du gör som du gör inför julen.
Ge oss exempel på när du FÖRSVARAR varför du gör som du gör inför julen.
Ja, o sedan om du svarar "rakt" eller krokigt, spelar mig ingen roll. smile.gif

Klura
Vi har inte alltid just julgran.
Vi bor lite trångt så en Jul-en passar oss bättre. Eller en minigran.
Nån gång har vi haft tallris som vi klätt och det blir också fint.
En jul när vi hade en Nymfparakit var julgransfoten upptagen av hans klätterträd.
Då blev det att vi klädde trädet istället och pippin har väl aldrig varit så lycklig någon gång.
Fanns glitter att klänga och hänga i och många kulor att spegla sig i giggle.gif
Myosotis
CITAT (Berith @ 28-12-2008, 08:03) *
...Tisdag (...) tog in granen och klädde den...

fear.gif Tisdag!!! Det var ju dagen före julafton! Jag som trodde jag hade hittat en person som inte förstör julen på det här viset! Allt annat bryr jag mig inte alls lika mycket om som du verkar göra, men just julgranen är jätteviktig för mig. Här får den inte kläs förrän julaftons kväll, jag tror faktiskt jag skulle hellre vilja vara utan gran än klä den tidigare!
Berith
Började om med att läsa tråden, citerar ingen men hittade bla att nån klädde granen så tidigt för att h*n tyckte så mycket om julen. Nån tog in granen tidigt för att katten skulle vänja sej vid att det fanns en gran?? Nån tredje klädde granen till första advent för att slippa stressen. Och en annan tyckte inte det var roligt med julpynt efter jul...!

Myosotis, när jag var liten klädde vi granen på julaftons förmiddag och då var ju hela magen full med pirr och man väntade och väntade och lyssnade på Nicke Lilltroll på radion. Nu klär vi den på kvällen dagen innan för att jag vill ju vara med och på julaftons fm fixar jag med maten (griljerar skinkan och gör Jansson, utan Jansson men med 40%-ig frestelse). Vi har till och med den ljusslingan som fanns i barndomens gran, har övertagit den och hoppas den håller många år än.
diva&hero
Jag tycker att det är kul att få veta hur alla gör inför julen, alla är vi olika och det är väl tur det! Hur man följer traditioner eller inte..
Jag tar in granen när jag känner för det och tar ut den när jag känner för det!
Efter nyår brukar jag börja blicka framåt och se fram emot våren och SOMMAREN, som jag förresten också älskar!! , och då får granen åka ut.
Jag pyntar och sånt för att jag känner för det , inte för att jag måste eller för att det är tradition.
God fortsättning till er alla!! smile.gif

/Ullis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon