Full version: Grönfinkar
Gunilla T
Någon mer än jag som noterat att grönfinkarna minskat eller helt uteblivit från vinterns fågelbord?

Normalt har jag stora flockar grönfinkar här varje vinter, näst efter mesarna brukar de vara den största gruppen. Har aldrig räknat dem men uppskattningsvis ett hundratal vid matplatserna. Nu har jag ingen - inte en enda grönfink och har inte haft heller under hela vintern..

Någor har definitivt hänt...??
Kolonisten Elisabeth
Det stämmer att något hänt. Bifogar en länk från Statens veterinärmedicinska anstalt där du kan läsa lite mera om det.

http://www.sva.se/sv/Start/Start/undersida...t-hos-gronfink/

//Elisabeth
Myosotis
Det hade jag helt missat. Tack för länken. Här är det inga grönfinkar alls nu, men det brukar det sällan vara och i så fall bara några enstaka, så jag har inte märkt något.
Lars-Olof Arvids
Samma här. Grönfinkar brukar vara ganska oregelbundna besökare på min fågelmatplats, så jag har inte heller tänkt på att det inte har varit några nu i vinter. Däremot såg jag grönfinkar när jag var ute på vandring med naturskyddsföreningen i lördags. Det ska bli intressant att följa vad som händer.

Olle
EKLO
Jag har också saknat minsta skymt av grönfinkar i år - de brukar alltid finnas bland mina talgbollar och buskar, ofta i flockar. Nu har man en förklaring, men trist är det.
Netha
Vi har hur många Grönfinkar som helst ... här räknar jag till drygt 30 men de brukar vara upp till 50 -60 st
(fotat 4 jan-09)
på bilden finns också två Gråsiskor ... de finns också gott om.
Gunilla T
Tack Elisabeth för länken..letade själv på nätet men hittade inget...jag förstod att något var fel...hoppas att grönfinkarna återhämtar sig ..

och tack Netha för bilden då finns det hopp i alla fall

ni som märker avvikelser - kan ni inte fortsätta att rapportera?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon