Lars-Olof Arvids
Så här års är det riktigt roligt att bo inpå skogen med det vilda inpå knutarna. Jag lägger ut äpplen till rådjuren, som brukar vara framme och äta varje kväll. De kommer sällan i dagsljus, men när månen lyser på de frostiga landskapet ser jag dem fint ändå. I söndags morse var en fin räv med riktigt yvig vinterpäls framme och hälsade på. Kanske var den på jakt efter smågnagare som lockas av äpplena och spillda fågelfrön. Flera mornar i rad har också två ekorrar varit framme vid fågelmaten. Jag lägger ut hasselnötter till dem, och det uppskattar de verkligen. De tar en nöt, kilar iväg med den, kommer tillbaka, tar nästa nöt o s v. Fast en av dem är nu riktigt orädd och kan sitta och äta på en nöt i lugn och ro riktigt länge. Och så har jag ju alla fåglarna: talgoxar, blåmesar, entitor, en svartmes, gulsparvar, bofinkar, nötväckor, nötskrikor, koltrastar och björktrastar. Det finns alltid något roligt att titta på!

Olle
KURT
Räven är ju allätare, så den äter nog både äpplen, talgbollar och fågelfrön!
Sussie F-Flower
Ja, visst är det härligt att bo så att man har dessa "tillgångar"...
Vad snäll du är som matar alla djur, då får du nog behålla dom också.

Även fast jag själv bor i ett villaområde så har jag milsvid skog inpå knuten. Jag bor nämligen sist efter vägen. Tyvärr så får vi inte mata fåglarna med fågelfrön för grannarna tycker att det blir så mycket fågelskit överallt så jag köper inte fågelfrön men slänger alltid matrester och bröd till dom när jag har. Nu har dom fått en hel del skinksvål ett tag. Då går jag iväg en bit och slänger ut på backen mot skogen.
Ibland händer det att jag inte ids ta på mig stövlarna så då står jag på altanen och kastar... mot skogen.

Räven hör jag bara på natten men jag ser aldrig någon här där jag bor. Däremot rådjuren går rätt över tomten. Innan snön kom så åt dom nedfallna äpplen från träden som är närmast skogskanten. Dom kände sig väl trygg där då dom bara kunde springa 5 meter så var dom i skogen och "osynliga".

Vad många fågelsorter du kan! tummenupp.gif
Lars-Olof Arvids
Det är väldigt roligt att mata de vilda djuren, om man håller en viss distans så att de inte blir för tama. Jag har provat med att lägga ut lite gamla skinkbitar åt räven också, men är rädd att även grannarnas hundar kan lockas om jag har för mycket sådant. Härom kvällen blev jag riktigt ledsen, då matte öppnade dörren och hennes hund genast sköt ut som en kanonkula mot ett rådjur på min matplats. Men sådant händer verkligen inte ofta, som väl är. Oftast är det lugn och ro, för djuren (utom fåglarna) är ju mest framme när folk och hundar sover. Vad tråkigt att du inte får mata fåglarna med frön! Det borde ju inte göra så mycket i ett villaområde tycker jag. Men de som har betämt reglerna kanske aldrig har upplevt glädjen att se en välbesökt fågelmatplats. Rävens friarrop har börjat ljuda på nätterna här också. Det ger en härlig vildmarkskänsla.

Olle
zaaritha
Vi har rådjur, grävling, rävar, samt en älg som äter i trädgården.
Förutom alla fåglar..........
Wilmer
Du är tillbaka igen ser jag Olle! Visst är det härligt med naturen runt knuten, jag såg också en ekorre igen i trädgården i går. Undrade just var de tagit vägen, eftersom de var en hel familj i höstas. Hoppas den går och tar lite frön från fåglarna!
Lars-Olof Arvids
Här är två talgoxar och en nötväcka framme vid mitt fågelbord.

[attachment=29920:Talgoxar.jpg]

Nedanför kalasar ekorren och en gulsparv på utspillda frön.

[attachment=29921:Ekorre.jpg]

Olle
mekare
härligt att se alla vilda djur. Vi bor där skogen tar slut och matar fåglarna precis i skogskanten. Det är härligt att se. Roligast i vinter är nog våra 2 hackspettar som tävlar om vem som ska äta på talgbollarna. Tror att det är mor och barn. Vi hade en hackspettsunge boende i ett träd i somras. Attans vad de kan skrika.

Intressant är också ekorrana. av och till har vi 3 st som äter utav fåglarnas mat. Hoppas på att få se ekorrungar i sommar.

Vi hade besök av en sparvhök av och till under jul och nyår. Det är spännande att se dem jaga, samtidigt som jag inte vill att "mina" fåglar ska gå åt...

Känns som ett privilegium att kunna iaktta djuren från vardagsrummet.
Monarda
Jag har en liten 'skog' i tomtgränsen som består av några rejäla granar som står tätt tillsammans. Man skulle lätt kunna sitta en hel dag och studera alla fåglar som trivs och som får både skydd och mat i denna dunge. Den är belägen på norrsidan och står som en mur och ger trädgården ett välbehövligt skydd mot kalla nordanvindar.


P2010748b.jpg


P2010746b.jpg

Lars-Olof Arvids
Monarda, vilken fin bild på gusparvarna i den frostiga granen! Du verkar ha riktig vinter hos dig. Det kan man knappast säga att jag har, även om det har blivit kallare och kom lite pudersnö igår.

Olle
Chamomille
Monarda, vilken vacker bild. Var bor du? Själv har jag nog aldrig sett en gulsparv.

Camilla i Tyresö
Lars-Olof Arvids
Då får du sätta upp en julkärve nästa vinter, så kommer de säkert! Nu lär det bli svårt att få tag i julkärvar. Till skillnad från de flesta andra småfåglar, som föredrar solrosfrön och brukar plocka ut sådana ur olika fröblandningar, har gulsparvarna havre som sin stora favorit.

Olle
Chamomille
Ahaa... Det ska jag tänka på till nästa vinter. Vi har talgbollar, solrosfrön samt jordnötter. Det är ett herrans liv i fågelbordet emellanåt. Det är så trivsamt att bara sitta och titta på alla fåglar. Förresten så var det en räv här i förmiddags också. Det händer inte varje dag.
Lars-Olof Arvids
Vad roligt med räven! tummenupp.gif Sådana ser jag verkligen inte varje dag heller, även om en var framme för ungefär en månad sedan.

Olle
Chamomille
Ja, det är roligt att se en räv.
Sen skuttar det runt rådjursbäbisar sen förra året. De har jätteskojigt på gräsmattan och springer omkring och jagar varandra.
Här är en av gullepluttarna som vi trodde var övergiven. Mamman fick 3 ungar och en låg död i potatislandet.


[attachment=30258:r_djur.jpg]
Lars-Olof Arvids
En sån sötnos! wub.gif De är inte stora i början. "Mina" rådjur har jag inte sett på ett tag, men det är mest för att det är svårt att se något i mörkret på kvällarna. Bitmärken i äpplena finns i alla fall. Nu är det klart väder för första gången på ett par veckor, och lite vitt på marken efter gårdagens snöfall. Jag hoppas att rådjuren vågar sig fram i månljuset då.

Olle
Gunilla T
I går var sista dagen för jakt på älgar och rådjur!...en dag jag ser framemot varje år. Då vet jag att de djur vi ser och möter får ett år till att leva om inte något rovdjur tar dem.. Igår hade jag två älgar i trädgården som fick fasligt bråttom när jag råkade komma med hundarna..rådjuren har väl decimerats med hälften sedan jakten inleddes men "min get " med sina tvillingar har klarat sig - vi träffas varje dag på hundpromenaden och hon har haft förstånd att hålla sig på våra marker där ingen får jaga..

Förra veckan mötte vi ett vildsvin på vår promenad - första gången för mig och hundarna. Vi stod och stirrade en stund på varandra, antagligen lika osäkra båda två, men den bestämde sig för att avgå....skönt

Fåglar har jag mycket av men dessvärre inga grönfinkar alls, de har tydligen drabbats av någon sjukdom - hoppas att de kan återhämta sig och att de är tillbaka nästa vinter.
Monarda
CITAT (Chamomille @ 01-02-2009, 15:53) *
Monarda, vilken vacker bild. Var bor du? Själv har jag nog aldrig sett en gulsparv.

Camilla i Tyresö


I Dalarna förstås! Var ska man annars bo? biggrin.gif

Gör som jag, köp havre och strö ut på marken så kommer dom säkert. Om inte rådjuren hinner före.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon