Full version: Syrenhortensia
Birgitta i Sundborn
Hur skall jag göra för att stammarna på mina syrenhortensior blir kraftigare? Nu när dom blommar, på slutstadiet, är blomklasarna så stora och tunga att de tunna, spröda grenarna går av. Jag har sett höga vackra buskar med kraftiga stammar, är det en särskild sort, eller?

Bekymrad Birgitta sad.gif sad.gif sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det handlar nog om hur man beskär syrenhortensian + hur gamla grenarna är. Syrenhortensia kan man hamla vilket innebär att man först bygger upp ett lite kraftigare grenverk (grenarna blir grövre med åren) ca 1-1,5m ovanför marken och sedan toppar man. Därefter börjar man den årliga hamlingen som utförs runt april, 1-2knoppar sparar man på årsskotten resten tar man bort.
Eva i Skåne
Jag har samma problem som du Birgitta. Mina plantor är från förra våren. Nu när blomklasarna blivit ganska stora är stjälken böjd och blomman nästan nere vid marken.
Förhoppningsvis blir grenarna kraftigare till nästa år som Åsa skriver smile.gif
Birgitta i Sundborn
Tack för svar Åsa!
- Menar du att jag skall kapa alla grenar nu när de har blommat färdigt? Och sedan gallra på våren? - Buskarna är 3 år gamla men tycks inte ha växt i stadighet/tjocklek. Vad betyder hamla? Eller skall jag vänta tills i april?
- Varm tack för svar!
- Bigitta rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
All beskärning brukar utföras på våren runt april. Hamling betyder att alla årsskott kortas in så att enbart 1-2 knoppar återstår. Det tar lite tid att få upp grenarna i tjocklek en buske som är 3-år är fortfarande ganska ung.

Klipp av grenarna ca 1-1,5m ovanför marken i vår skulle det vara någon gren som ev. ser ut att knäckas i vinter så går det nog att även klippa lite i den grenen nu på hösten.
PäiviAnneli
Hej! Diskussionen är inte från igår men jag vill hänga på i alla fall. JAg har en nyplanterad syrenhortensia och jag skulle vilja beskära den till ett litet träd med ca 80 cm stam, alternativt flera tjocka stammar. Men jag vill ha det gröna endast på toppen inte på nedre delen av stammen/stammarna. Skall jag spara bara en gren på våren? Och hur klipper jag våren efter? Eller skall jag "raka av" det gröna från stammarna om jag vill ha flera stammar? Hur ska jag göra?
Någon som kan tipsa?


Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon