Full version: Gul Magnolia
elisabeth.brandell
Hej!
Jag söker en lämplig gulblommande (gärna på bar kvist) Magnolia till en ganska liten trädgård. Föll för Magnolia "Elizabeth" - men finns det någon liknande som inte blir så stor? Hur känsligt är det med undervegetation? Trädgården ligger i zon 2-3.
Claes Sörmland
Det är lite svårt att hitta små gulblommande magnolior för de gula arvsanlagen kommer från Magnolia acuminata som är ett jätteträd. Och ju gulare blommor desto större andel M. acumuniata-anlag kan man nästan säga. Fast i ärlighetens namn vet vi nog inte hur stora olika gulblommande sorter blir i Sverige ännu - de har ju inte funnits tillgängliga allt för många år. Troligen blir de betydligt mindre hos oss än i varmare klimat. 'Elisabeth' är en vacker klon med varmvita/gräddgula blommor i vårt klimat. Lätt att hitta i handeln också.

En annan möjlig kandidat som kanske är lite mindre skulle kunna vara 'Goldstar'. Det är en korsning mellan den lilla stjärnmagnolian och M. acuminata. Men blommorna kommer med bladen som så ofta med M. acuminata-hybrider och det skall sägas att den ursprungliga frösådden är just ett träd och inte en buske.

'Golden Gift' är känd för att vara riktigt småvuxen och blomvillig, men igen, du kommer att se blad och blommor samtidigt till viss del.

Annars visar erfarenheten att magnolior ympade på M. kobus (den absolut vanligaste ymproten hos oss) blir betydligt mindre i växten än sticklingsförökat material på egna rötter. Så satsa på en ympad buske!
lappa71
....blommar på bar kvist gör ´Butterflies´ och hon är en riktigt gulblommande Magnolia. Under mina Magnolior har jag planterat dvärgrhododendron som ju vill ha en myckenhet av sol, där står oxå sippor och vivor av olika slag. Jag tror att det är viktigt med växter under Magnolior så man inte råkar sätt nån fot där. Magnolians rötter är ömtåliga.......
elisabeth.brandell
Hej!
Tack för ditt uttömmande och intressanta svar! Kanske kan det ändå bli en "Magnolia Elizabeth" - då ympad på buske! Vet du var jag kan få tag på en sådan? Eller så planterar jag trädet - det är ju som du säger inte så stor chans att det blir jättehögt och snabbväxande i vårt klimat.
Hälsar
Elisabeth
Claes Sörmland
De flesta magnolior som säljs i stora volymer förökas med sticklingar, t ex 'Elisabeth'. Jag har för mig att ovan nämnda 'Butterflies' är ett undantag och förökas via vävnadskultur. Hur som helst så betyder det att de står på egna rötter. Om du gillar 'Elisabeth' köp en planta med ett väl utvecklat rotsystem och strunta i att den inte är ympad. Skulle den verkligen bli för stor är det ett problem om tidigast 30 år och då finns ju motorsågen i värsta fall. Om du tänker köpa något mer ovanligt än 'Elisabeth' så är plantan med största sannolikhet ympad ändå och då får du köpa den från kontinenten, t ex från Bulk, Magnoliastore eller Eisenhut.
Jan af Lisö
Andra intressanta gula alternativ kan vara Sunsation och Sunspire. Läs mer om dessa på www.magnoliastore.com under "Wim's Favorits". Sunspire är liten (3 meter ??), Sunsation är pelarformad, dvs den är small även när det är hög. Där kan du läsa om övriga gula, t.ex Banana Split.

De flesta gula har accuminata gener i sig och borde klara zon 2-3.

"Yellow River" blommar innan bladen kommer, stora vackra blommor, är dock osäker vad gäller härdigheten samt dess blommor är blekgula, inte intensivgula.
Flyguy
"Yellow bird" blommar visserligen inte på bar kvist, men verkar både härdig, vacker och blommar vid tidig ålder.
"Butterflies" har inte visat blommorna än här.
Ulla-Kajsa
Det nämndes av lappa71 om undervegitation. Hur känsliga är magnolior?
Hur stort område ska man vara rädd om, för deras rötters skull?
Kan men plantera något på marken? Kan man ränsa ogräs där, eller hur gör man???
Claes Sörmland
Det är viktigast att hålla jorden öppen runt magnolians bas under de första åren; det är ju då som plantan etablerar sig. Enklast är att lägga på ett lager med humusrikt material varje vår t ex barkmull, täckbark, torv eller barrskogsförna. Materialet blir då så luckert att eventuella ogräs lätt kan dras upp utan att gräva i jorden.

Jag har satsat på växtfria rundlar på ungefär 1,2 m i diameter runt mina plantor. Det är vad Gardiner anger som ett minimum i sin bok Magnolia a Gardener's Guide. Efter några år kommer magnoliarötterna att vara långt utanför detta område och då kan man nog låta det växa igen med gräs eller annat.

Eftersom många perenner kräver regelbunden omplantering för att inte växa ut jorden eller bli glesa i mitten så kan de vara vanskliga som marktäckare runt magnolior. Om du vill ha marktäckare välj istället revande perenner som kan vandra in mot magnolian från ytterkanten av dess planteringsyta.
elisabeth.brandell
Tack för fantastiskt intressanta tips och fina bilder. Det är ju rätt att man kanske inte behöver bekymra sig om Magnolians storlek förrän om många år...Jag fick en praktmagnolia i födelsedagspresent då vi flyttade in till denna nya trädgård, själv har jag köpt och planterat en stjärnmagnolia och en Magnolia Sieboldii (buskmagnolia). Jag tror att jag prövar en "Elizabeth" eller möjligen "Sunsation" för dess pelarform.
Buskmagnolian står 1,5 m ifrån en liten kopparlönn - är det för nära så att jag ska gräva ner en avskärmning mot kopparlöännens rötter?
/E.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon