Full version: Veganism
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Nauti
Det är många som har en negativ attityd när det gäller veganism. Det är inte ovanligt att man får höra att veganer är fanatiker och man får känslan av att det är någonting fel, nästan sjukligt med det. Även här på forumet tongue.gif När det egentligen är ett personligt val som inte är dåligt för någon. Varför är det så?

När jag blev vegetarian och hade varit det ett tag fick jag höra "jag trodde att det där skulle gå över", som om jag drabbats av någonting som skulle gå över med tiden. Som att någonting var fel och man väntade på att det skulle bli bra igen.

Det är även många som tror att man som vegan inte kan få i sig allting, eller att det är rent utav skadligt att äta en vegansk kost, speciellt för barn. Men det handlar ju egentligen om att man måste veta någonting om näringslära, det är såklart lättare att vara blandkostare. Jag tror att många blandkostare behöver bättre koll på näringslära, det är nog ovanligt att en vegan äter onyttigare än en blandkostare.

Jag är intresserad av att veta hur ni ser på saken. Tror ni att man som vegan inte kan få i sig allting? Tror ni att det är svårt att få i sig protein som vegan? Hur är det med järn, b-vitaminer, kalcium etc.? Många tror även att om man sysslar med idrott så kan man inte vara vegan.

Min lärare i skolan trodde inte ens att man kunde överleva på en vegankost. När jag berättade att jag var vegan så lät det på honom som att han trodde att jag i princip smygåt kött för att överleva tongue.gif Jag upplyste honom om att det finns många idrottare som är veganer, även elitidrottare. Samt att det faktiskt finns idrottsliga fördelar med att vara vegan. Det kunde han inte tro på. Jag har även hört frågan från min far ett flertal gånger "får du verkligen i dig nog med protein när du äter sådär?"

Sedan är jag även intresserad av att veta om ni någonsin tänkt på att byta till en lakto-ovo-vegetarisk kost, vegankost eller helt enkelt skära ner på köttet. I samband med global uppvärmning o.s.v. För det finns ju stora fördelar med en vegansk kost när det gäller miljön. Men även för djuren och hälsan.

Vad ser ni för argument till att man skulle vara vegan eller till att man inte skulle vara det?

Fråga gärna, poängen med den här tråden är väl litet att upplysa samt spräcka några av dessa myter som finns om veganer och veganism. Det är nog utvecklande att försöka se det ur andras perspektiv, så förklara gärna hur ni känner inför veganism. Ursäkta om det är onödigt mycket text också.
RibesRubusVitis
Frågor av typen ”Tror ni på myten att…” är inte så mycket frågor som påståenden och därmed svåra att besvara. Ungefär som ”Har du slutat slå din fru?”
En rimligare utgångspunkt vore att undersöka vad människan åt när hon blev människa, dvs. vilken kombination av näringsämnen, vitaminer, fibrer etc. som organismen under någon miljon år hunnit anpassa sig till.

Nauti
CITAT (RibesRubusVitis @ 19-01-2009, 13:17) *
Frågor av typen ”Tror ni på myten att…” är inte så mycket frågor som påståenden och därmed svåra att besvara. Ungefär som ”Har du slutat slå din fru?”
En rimligare utgångspunkt vore att undersöka vad människan åt när hon blev människa, dvs. vilken kombination av näringsämnen, vitaminer, fibrer etc. som organismen under någon miljon år hunnit anpassa sig till.
Jag skall ändra det tongue.gif

Det finns ju rekommendationer från WHO, och olika hälsodepartement. Det är ju vad som rekommenderas att vi får i oss d.v.s. vad vi behöver. Man kan ju i princip få i sig dessa lika lätt som vegan som man kan som blandkostare. Vad vi åt förr kvittar väl? Bara vi får i oss de näringsämnen vi behöver, det behöver ju inte komma från samma källa som det gjorde när vi utvecklades som art.

Människan är så utbredd och vi är så många att det i framtiden kommer bli svårt om vi alla skall äta så mycket kött och animalier som vi gör nu. Om vi fick i oss en del av våra näringämnen via kött genom historien betyder det ju inte att vi behöver fortsätta med det nu?
Eva-Helene
Jag ser inget fel i att någon väljer att vara vegan. Hösten 1976 gick jag över från blandkost till "hälsokost", d.v.s. jag åt enbart råa grönsaker och fastade i 2 veckors-perioder med ca 5 veckors mellanrum. Mådde väldigt bra på det, men ledsnade på den lite ensidiga kosten och övergav det efter ca ett år. Nu tar jag ibland några dagar med vegetarisk kost (inte levande-föda-kost som förut) bara för att det är så gott och för att få större variation på kosten - jag fullkomligt älskar linser och kikärter.
Det som är så synd är att en liten klick veganer har gjort så att hela begreppet veganer har fått så dåligt rykte! Säg den "vanliga" som inte förknippar ordet vegan med fanatiker som släpper ut minkar i naturen (och med det sabbar den ekologiska balansen)! Men så är det ju med dom flesta grupper - ett litet fåtal agerar så att hela gruppen får dåligt rykte!
Nauti
CITAT (Eva-Helene @ 19-01-2009, 13:42) *
Jag ser inget fel i att någon väljer att vara vegan. Hösten 1976 gick jag över från blandkost till "hälsokost", d.v.s. jag åt enbart råa grönsaker och fastade i 2 veckors-perioder med ca 5 veckors mellanrum. Mådde väldigt bra på det, men ledsnade på den lite ensidiga kosten och övergav det efter ca ett år. Nu tar jag ibland några dagar med vegetarisk kost (inte levande-föda-kost som förut) bara för att det är så gott och för att få större variation på kosten - jag fullkomligt älskar linser och kikärter.
Det som är så synd är att en liten klick veganer har gjort så att hela begreppet veganer har fått så dåligt rykte! Säg den "vanliga" som inte förknippar ordet vegan med fanatiker som släpper ut minkar i naturen (och med det sabbar den ekologiska balansen)! Men så är det ju med dom flesta grupper - ett litet fåtal agerar så att hela gruppen får dåligt rykte!
Levande föda är jag litet intresserad av. Det har jag tänkt läsa på om och testa någon gång smile.gif

Det låter väldigt dumt att en liten grupp skall representera en stor grupp som faktiskt inte missgynnar någon, utan tvärtom. Jag har ingenting emot att de förstör för företag som profiterar på andras lidande. Men att släppa ut dem tycker jag är fel metod. Det känns ogenomtänkt att bara släppa ut ett stort antal individer i ett ekosystem utan att tänka på konsekvenserna. Det finns förmodligen andra, bättre sätt att förstöra ekonomiskt för ett företag.

Detta ser jag dock inte som någonting som veganer sysslar med, men de som utför sådant är nog utan undantag veganer. Men jag ser inte varför man skulle klumpa ihop dem och associera veganer i allmänhet med att släppa ut minkar. Det är nog väldigt väldigt få som sysslar med sådant som sagt.
*Stintan*
Folk får äta vad dom vill för mig men jag håller med Eva-Helene om att ordet vegan ofta förknippas med fanatiker vilket faktiskt en del är och en del släpper också ut minkar och förstör för andra. Däremot är jag ganska skeptisk till s.k. kostråd då dessa ständigt ändras och det som var bra igår är dåligt idag.

För mig är det angelägnare att vi får bort alla jäkla helt onödiga tillsatser i maten vi ska konsumera. Jag vill ha rena råvaror utan tillsatser och nu ska jag åka iväg och läsa innehållsförteckningar på ICA.

Hur du kan tycka att det är OK att förstöra ekonomiskt för företag begriper jag inte. Det måste finnas andra vägar att gå men det är väl för svårt och inte lika roligt kanske.
Red Top
Ursäkta min dumhet, Nauti, men du blandar friskt orden vegetarian och vegan. För mig är innebörden olika om än inte helt väsensskild.

Jag klipper in citat från matplatsen.nu för att du ska förstå hur jag menar.

Jag är övertygad om att kunniga vegetarianer/veganer får i sig allt de behöver i kosten, men för att kalla sig vegan ska man ju överhuvudtaget inte använda några produkter från djur, dvs kläder, skor, smink osv.

Jag blandar heller inte ihop alla veganer med de militanta, intelligensbefriade, som släpper ut djur hur som helst. Jag har inte heller någon förståelse för att man förstör egendom för dem, som sysslar med någon form av handel med animaliska produkter.

Citat:
"Vegetarian eller vegan
En vegetarian sätter samman sina måltider av grönsaker, frukt, rotfrukter, mjöl och gryn, pasta, bröd, ris, nötter, frön, bönor, ärter och linser.

Som vegetarian äter man alltså inte kött, fågel eller fisk. Vissa vegetarianer äter mjölkprodukter och ägg, och vissa även "vitt" kött som fisk och fågel.

Bra och hälsosam vegetarisk mat innehåller en välbalanserad blandning av protein, kolhydrater, fett, vitaminer, mineraler, spårämnen och fibrer ur alla livsmedelsgrupperna.


Olika varianter på vegetarianer
Är man lacto-vegetarian äter man förutom vegetabilier även mjölkprodukter. Detta är egentligen den vanligaste varianten av den vegetariska kosten.

Den som också lägger till ägg kallas lacto-ovo-vegetarian.

Den som dessutom äter ”vitt kött” och / eller fisk kallas demivegetarian.

En vegan använder inga animaliska produkter, inte ens läderplagg eller läderskor.


Komplettera kosten
Är man vegan behöver man komplettera med vitamin B12-berikade livsmedel eller kosttillskott. Den som inte äter kosttillskott eller berikade livsmedel kan räkna med att B12- värdet i kroppen sjunker efter ett antal år som vegan.

Konsekvenserna av en B12-brist är mycket allvarliga, speciellt för barn, gravida och ammande. Veganer måste även vara uppmärksamma på att intaget av selen och vitamin D är tillräckligt.



Fördelarna är många
Att vara vegetarian eller vegan anses innebära många fördelar både hälsomässigt, miljömässigt och ekonomiskt.

Men precis som för alla gäller att man ska äta så allsidigt och varierat som möjligt. Ofta är vegetarianer och speciellt veganer mycket kunniga och informerade om de livsmedel de äter och även om konsekvenserna i ett bredare perspektiv."
Nauti
CITAT (*Stintan* @ 19-01-2009, 14:05) *
Folk får äta vad dom vill för mig men jag håller med Eva-Helene om att ordet vegan ofta förknippas med fanatiker vilket faktiskt en del är och en del släpper också ut minkar och förstör för andra. Däremot är jag ganska skeptisk till s.k. kostråd då dessa ständigt ändras och det som var bra igår är dåligt idag.

För mig är det angelägnare att vi får bort alla jäkla helt onödiga tillsatser i maten vi ska konsumera. Jag vill ha rena råvaror utan tillsatser och nu ska jag åka iväg och läsa innehållsförteckningar på ICA.

Hur du kan tycka att det är OK att förstöra ekonomiskt för företag begriper jag inte. Det måste finnas andra vägar att gå men det är väl för svårt och inte lika roligt kanske.
Att en del är det betyder väl inte att man skall förknippa veganer med fanatiker? Det är väl därför de kallas för militanta veganer, och skiljer sig på det viset att de är just militanta tongue.gif

Kostråd kanske ändras hela tiden, men i grunden är det ju detsamma som vi behöver för att fungera och må bra. Då kvittar det ju om man är vegan eller blandkostare, det är ju bara mängden av det man äter som måste anpassas och det brukar ju inte handla om några större ändringar. Om man nu av någon anledning vill följa dessa till punkt och pricka.

Jag tycker att det är helt okej att förstöra för någon som lever på andras lidande. Personen förstör ju trots allt livet för massor av minkar för att folk vill se fina ut i pälskrage. Det känns för mig väldigt egoistiskt och cyniskt och jag tycker inte att det borde vara tillåtet. För mig är det inte okej att profitera på andras bekostnad, därför tycker jag att det är okej att förstöra för dessa verksamheter. Däremot tycker jag inte att det är en bra metod att släppa ut minkar, kan jag ju nämna igen.
Nauti
CITAT (Red Top @ 19-01-2009, 14:15) *
Ursäkta min dumhet, Nauti, men du blandar friskt orden vegetarian och vegan. För mig är innebörden olika om än inte helt väsensskild.

Jag klipper in citat från matplatsen.nu för att du ska förstå hur jag menar.

Jag är övertygad om att kunniga vegetarianer/veganer får i sig allt de behöver i kosten, men för att kalla sig vegan ska man ju överhuvudtaget inte använda några produkter från djur, dvs kläder, skor, smink osv.

Jag blandar heller inte ihop alla veganer med de militanta, intelligensbefiade, som släpper ut djur hur som helst. Jag har inte heller någon förståelse för att man förstör egendom för dem, som sysslar med någon form av handel med animaliska produkter.
Jag har väl inte blandat? tongue.gif Jag nämnde bara "när jag blev vegetarian"(en gång), vilket jag var i ett år innan jag gick över till en helt vegansk kost. Det kanske jag borde förtydligat :/

Veganer och strikta vegetarianer äter ju i princip samma kost. Förutom att veganer tar det ett steg längre. En vegan äter ju ingenting där animalier eller djurexploatering ingått i tillverkningsprocessen t.ex. honung eller vissa sorters vinäger(enda jag kunde komma på för tillfället). Medan en vegetarian gör det.

Sedan som vegan får man utan problem i sig b12 nu för tiden eftersom det finns som tillskott i många produkter och såvitt jag vet är b12-brist ovanligt. I de fall som b12-brist uppstår handlar det oftast inte om brist på b12 i maten, utan på brist på ett glykoprotein vilket förhindrar upptaget.
Red Top
Hur gör du med skor och annat då?
Nauti
CITAT (Red Top @ 19-01-2009, 14:47) *
Hur gör du med skor och annat då?
Jag har inte haft det problemet ännu eftersom jag har mina skor så pass länge att jag inte behövt köpa nya skor sedan jag blev vegan tongue.gif

Men min flickvän behövde köpa nya skor för ett tag sedan och då finns det ett företag på internet(http://www.vegetarian-shoes.co.uk/) som säljer skor utan animalier att beställa, eller så kan man köpa deras skor som finns i vissa butiker i Sverige också. Annars finns det den del skor som går att köpa som inte innehåller läder och liknande, men de flesta gör tyvärr det.

Second-hand är väl också ett alternativ om man främst tänker på att inte bidra till djurexploatering. Men många veganer tycker nog att det skulle kännas fel att ha delar av döda djur på fötterna tongue.gif Jag vet inte hur jag gör med det där ännu, att hitta skor utan läder, det får jag ta då.

Andra kläder är inget problem. Det är väl nästan bara ull som man behöver undvika.
Miro
Jag tror nog det är nyttigast att låta bli rött kött i alla fall, och mejeri är väl inte så bra egentligen heller har jag förstått.

Men det är tveklöst mycket arbete för att vara framgångsrik vegan. Vegetarian är rätt så lätt. Men så finns det i alla fall en del människor som inte mår bra av att vara vegetarianer. En bekant försökte stenhårt och tog hjälp av dietister etc, men blev inte människa förrän hon började äta kött igen, men jag tror hon hör till undantagen.

Jag HAR skurit ner på kött-ätandet för att jag insåg att ungefär hälften av gångerna så åt jag det av gammal vana, inte för att det var vad jag ville ha. Ofta föredrar jag vegetarisk kost. För att bli bättre på att laga det hade vi nyligen en månads köttförbud hemma.
Nauti
CITAT (Miro @ 19-01-2009, 16:46) *
Jag tror nog det är nyttigast att låta bli rött kött i alla fall, och mejeri är väl inte så bra egentligen heller har jag förstått.

Men det är tveklöst mycket arbete för att vara framgångsrik vegan. Vegetarian är rätt så lätt. Men så finns det i alla fall en del människor som inte mår bra av att vara vegetarianer. En bekant försökte stenhårt och tog hjälp av dietister etc, men blev inte människa förrän hon började äta kött igen, men jag tror hon hör till undantagen.

Jag HAR skurit ner på kött-ätandet för att jag insåg att ungefär hälften av gångerna så åt jag det av gammal vana, inte för att det var vad jag ville ha. Ofta föredrar jag vegetarisk kost. För att bli bättre på att laga det hade vi nyligen en månads köttförbud hemma.
Vegetabiliskt protein är ju bättre för skelettet än animaliskt protein och veganer tar ju upp kalcium bättre än blandkostare. Sedan känns kött, ägg och sådant inte särskilt fräscht att äta. I princip direkt djuret dött eller ägget lämnat hönan börjar ju förrutnelsebakterier att frodas. Ett två dagar gammalt ägg kan innehålla så mycket som 150 till 220 miljoner förruttnelsebakterier per gram.

Jag har inte allt för god koll på näringslära, det behövs egentligen inte heller. Sålänge man äter varierat får man i sig det mesta. Det man inte får i sig nu finns nu för tiden i många berikade produkter såsom t.ex. sojamjölk.

Att skära ner på köttätandet är ju bra. Jag tror att många vill undvika att bidra till miljöförstöring och global uppvärmning genom att konsumera mer medvetet. Men köttet glömmer många bort. Kött- och animalieindustrin bidrar ju till 18% av jordens totala utsläpp, EXKLUSIVE transporter. D.v.s. de är en större bidragande faktor till global uppvärmning än transporterna.

En månads köttförbud tycker jag låter som en bra idé. Ofta kan det vara svårt att komma i gång om man är van att ha kött i det mesta och det känns som att man begränsar sig väldigt mycket genom att välja bort kött ur kosten. Men efter ett tag upptäcker man ju att det inte är så och att maten faktiskt kan vara lika god utan köttet. Hoppas att fler gör som du smile.gif
Piccante
Jag ser inget fel att äta so men vegan medan militant veganism är något jag ogilllar. Tycker det är som med islam och militant islamism ungefär, respekterar det ena men inte det andra.

Sambandet kött- växthuseffekt köper jag inte helt av. Dels är det inget nettotillskott av CO2 eftersom det är naturliga utsläpp och risodling bidrar nästan med lika mkt växthusgaser som idisslare.
Nauti
CITAT (Markus_H @ 19-01-2009, 18:08) *
Sambandet kött- växthuseffekt köper jag inte helt av. Dels är det inget nettotillskott av CO2 eftersom det är naturliga utsläpp och risodling bidrar nästan med lika mkt växthusgaser som idisslare.
Det är ju inte tillskottet av CO2 man talar om när det gäller djuruppfödning? Det är såvitt jag vet metangasutsläppen, och metangas är en 21 gånger starkare växthusgas än koldioxid. Vad du menar med naturliga utsläpp vet jag inte, ju fler idisslare, desto mer metangasutsläpp.

Mulljordar och lustgasutsläpp har jag läst om. Risodling vet jag ingenting om, det har jag faktiskt aldrig stött på. Länka gärna.
Gossen Ruda
Jaså, är du här nu igen. Jag trodde att du fick på tafsen så mycket förra gången när du la näsan i blöt i trådar där du inte var välkommen att du fattade vinken. Dina bortförklaringar här ovan beträffande skoinköp visar hur lite du tänkt igenom saken.

Jag har bara en retorisk fråga som jag egentligen inte vill ha svar på: Hur kan man bli så dum att man blir vegan eller ännu värre militant vegan? Dom senare borde det vara skottpengar på. Enda gången jag skär ner på köttet är när jag lagar kallops eftersom jag helst köper högrev i hel bit. Mumsigt.
Kat
Min enda åsikt i frågan är att jag tycker det är drygt att bjuda veganer på något att äta. Laktovegetarisk mat är ingen som helst konst att sno ihop, men baka speciella kanelbullar och få till en shysst måltid som passar de flesta och ändå är veganvänlig kräver lite jobb för de små grå.

I övrigt ser jag det som ett individuellt val hur man bör äta och inte något som andra behöver lägga sig så mycket i.
Aqvakul
CITAT (Markus_H @ 19-01-2009, 18:08) *
Jag ser inget fel att äta so men vegan medan militant veganism är något jag ogilllar. Tycker det är som med islam och militant islamism ungefär, respekterar det ena men inte det andra.

Sambandet kött- växthuseffekt köper jag inte helt av. Dels är det inget nettotillskott av CO2 eftersom det är naturliga utsläpp och risodling bidrar nästan med lika mkt växthusgaser som idisslare.


Detta inlägg var kort, men klokt! yes.gif
andersen
CITAT (Nauti @ 19-01-2009, 12:00) *
Det är många som har en negativ attityd när det gäller veganism. Det är inte ovanligt att man får höra att veganer är fanatiker och man får känslan av att det är någonting fel, nästan sjukligt med det. Även här på forumet tongue.gif När det egentligen är ett personligt val som inte är dåligt för någon. Varför är det så?

När jag blev vegetarian och hade varit det ett tag fick jag höra "jag trodde att det där skulle gå över", som om jag drabbats av någonting som skulle gå över med tiden. Som att någonting var fel och man väntade på att det skulle bli bra igen.

Det är även många som tror att man som vegan inte kan få i sig allting, eller att det är rent utav skadligt att äta en vegansk kost, speciellt för barn. Men det handlar ju egentligen om att man måste veta någonting om näringslära, det är såklart lättare att vara blandkostare. Jag tror att många blandkostare behöver bättre koll på näringslära, det är nog ovanligt att en vegan äter onyttigare än en blandkostare.

Jag är intresserad av att veta hur ni ser på saken. Tror ni att man som vegan inte kan få i sig allting? Tror ni att det är svårt att få i sig protein som vegan? Hur är det med järn, b-vitaminer, kalcium etc.? Många tror även att om man sysslar med idrott så kan man inte vara vegan.

Min lärare i skolan trodde inte ens att man kunde överleva på en vegankost. När jag berättade att jag var vegan så lät det på honom som att han trodde att jag i princip smygåt kött för att överleva tongue.gif Jag upplyste honom om att det finns många idrottare som är veganer, även elitidrottare. Samt att det faktiskt finns idrottsliga fördelar med att vara vegan. Det kunde han inte tro på. Jag har även hört frågan från min far ett flertal gånger "får du verkligen i dig nog med protein när du äter sådär?"

Sedan är jag även intresserad av att veta om ni någonsin tänkt på att byta till en lakto-ovo-vegetarisk kost, vegankost eller helt enkelt skära ner på köttet. I samband med global uppvärmning o.s.v. För det finns ju stora fördelar med en vegansk kost när det gäller miljön. Men även för djuren och hälsan.

Vad ser ni för argument till att man skulle vara vegan eller till att man inte skulle vara det?

Fråga gärna, poängen med den här tråden är väl litet att upplysa samt spräcka några av dessa myter som finns om veganer och veganism. Det är nog utvecklande att försöka se det ur andras perspektiv, så förklara gärna hur ni känner inför veganism. Ursäkta om det är onödigt mycket text också.



Jag tycker att man behöver inte bli 100% vegan, utan det går väll att välja delar av det tex så kom min tonårsdotter hem en dag från skolan och sa att hon hadde blivit vegan, ok tänkte jag "det går väll över"men det blev inte så hon är inne på sitt andra år som vegan,jag blev orolig i början och tog ett lågt prat med henne om risken att inte få i sig rätt näring när man är på väg in i vuxenvärlden,så vi kom överens om att hon skall äta fisk. Annars så är det väll inget fel att bli vegan,men tycker att det är bäst om man blir det i vuxen ålder.
Nauti
CITAT (Kat @ 19-01-2009, 18:43) *
Min enda åsikt i frågan är att jag tycker det är drygt att bjuda veganer på något att äta. Laktovegetarisk mat är ingen som helst konst att sno ihop, men baka speciella kanelbullar och få till en shysst måltid som passar de flesta och ändå är veganvänlig kräver lite jobb för de små grå.

I övrigt ser jag det som ett individuellt val hur man bör äta och inte något som andra behöver lägga sig så mycket i.
Det finns ju mycket information på internet som gör det lätt för en att laga vegansk mat. Sedan är det ju många som automatiskt antar att det smakar illa och tycker att det inte är "riktig mat" bara för att det är veganskt.

Kanelbullarna är väl bara att byta ut mjölkprodukterna mot vegetabiliska och låta bli att pensla dem? tongue.gif

När det gäller att lägga sig i folks matvanor så tycker jag det är vanligare att andra lägger sig i veganers matvanor än tvärtom tongue.gif Men ibland kan jag ha svårt att inte påpeka saker. Eftersom man vill äta kött och andra grejor så borde det väl inte göra någonting om man upplyser dem vad som är i maten de äter? smile.gif

Folk kan tycka att man är dryg när man upplyser dem om att godiset de sitter och smaskar på innehåller grishud och är färgad med krossade löss tongue.gif Eller när man berättar om hur djuren behandlas, för det vill folk oftast inte höra sad.gif

CITAT (andersen @ 19-01-2009, 18:54) *
Jag tycker att man behöver inte bli 100% vegan, utan det går väll att välja delar av det tex så kom min tonårsdotter hem en dag från skolan och sa att hon hadde blivit vegan, ok tänkte jag "det går väll över"men det blev inte så hon är inne på sitt andra år som vegan,jag blev orolig i början och tog ett lågt prat med henne om risken att inte få i sig rätt näring när man är på väg in i vuxenvärlden,så vi kom överens om att hon skall äta fisk. Annars så är det väll inget fel att bli vegan,men tycker att det är bäst om man blir det i vuxen ålder.
Det finns massor med information om veganism för barn. Många tycker att det är hemskt och att man behandlar barnen illa om man ger dem vegansk mat.

Om din dotter ville bli vegan av bland annat etiska själ, så är det väl elakt att inte låta henne bestämma det själv? Får jag fråga varför hon skulle fortsätta att äta just fisk? Veganism tycker jag är någonting för alla oavsett ålder, eftersom åldern inte är något hinder för att bli vegan och det finns som jag ser det bara fördelar.
Huggorm
Är det bättre att välja skor tillverkad i miljöfarlig plast än skor tillverkade av läder?

Veganer ser jag som människor som är onödigt strikta för att inte säga fanatiska. Visst är det bra att hålla nere köttkonsumtionen, men att helt låta bli använda animaliska produkter är dårskap. Försök att hitta en lämplig avvägning i stället. För mig skulle ett liv utan mjölk, kyckling, ull, fisk, läder etc. vara väldigt fattigt och innehållslöst
Kat
CITAT (Nauti @ 19-01-2009, 18:54) *
Det finns ju mycket information på internet som gör det lätt för en att laga vegansk mat. Sedan är det ju många som automatiskt antar att det smakar illa och tycker att det inte är "riktig mat" bara för att det är veganskt.

Kanelbullarna är väl bara att byta ut mjölkprodukterna mot vegetabiliska och låta bli att pensla dem? tongue.gif


Problemet är just att det kan komma att krävas lite research och planering. Det är självklart att det går att göra god vegansk mat, men det kräver ett helt annat engagemang från någon som inte är van. I synnerhet om även andra personer skall äta.
Visst går det att göra veganbullar, men det är i alla fall inget jag har liggande i frysen 'utifall jag får besök'. Lika goda som andra bullar anser jag inte att de blir heller faktiskt. Men det är ju en smaksak.

Nauti
CITAT (Huggorm @ 19-01-2009, 18:59) *
Är det bättre att välja skor tillverkad i miljöfarlig plast än skor tillverkade av läder?

Veganer ser jag som människor som är onödigt strikta för att inte säga fanatiska. Visst är det bra att hålla nere köttkonsumtionen, men att helt låta bli använda animaliska produkter är dårskap. Försök att hitta en lämplig avvägning i stället. För mig skulle ett liv utan mjölk, kyckling, ull, fisk, läder etc. vara väldigt fattigt och innehållslöst
När det gäller att man får prioritera miljö eller djuren så väljer jag faktiskt djuren. Det är t.ex. miljövänligare med djurpäls än med syntetisk päls. Jag tycker ändå att det är fel med päls och jag tycker att om man nu måste bära någonting pälsliknande så är syntetpäls bättre. Sedan är såvitt jag vet de flesta skor inte gjorda av miljöfarlig plast. Snarare tvärtom att det är miljövänligare, t.ex. att de är tillverkade av begagnade bildäck och liknande.

Varför är det dårskap att man väljer att inte använda aninmaliska produkter alls? Om någon närstående till dig har dött i lungcancer p.g.a. rökning eller om du har någon närstående som är alkoholist, är det då konstigt om du helt och hållet väljer att bojkotta tobak och alkohol? Känns det inte fel att vara en bidragande orsak till någonting som leder till lidande, död och miljöförstöring oavsett hur litet man bidrar? För mig gör det det, är det så konstigt? sad.gif

Sedan förstår jag inte hur animalier kan vara så viktigt för dig? Mat kansk känns som en större del och det förstår jag, det är det även för mig. Men jag tänker inte offra andra för egen njutnings skull. Sedan läder, ull o.s.v. kan jag inte förstå hur du menar. Är läder och ull någonting som får ditt liv att kännas rikt och innehållsrikt? Sedan undrar jag, är ursprunget så viktigt att du inte kan använda syntetprodukter som är i princip identiska?

CITAT (Kat @ 19-01-2009, 19:00) *
Lika goda som andra bullar anser jag inte att de blir heller faktiskt. Men det är ju en smaksak.
Det är nog litet av en vanesak också. Visst smakar inte veganska produkter likadant och för många innebär det någonting negativt. Jag tycker snarare att det är positivt och öppnar upp för fler möjligheter och nya smakupplevelser, även om det kan kännas ovant med havremjölk i stället för komjölk och liknande tongue.gif
andersen
CITAT (Nauti @ 19-01-2009, 18:57) *
Det finns ju mycket information på internet som gör det lätt för en att laga vegansk mat. Sedan är det ju många som automatiskt antar att det smakar illa och tycker att det inte är "riktig mat" bara för att det är veganskt.

Kanelbullarna är väl bara att byta ut mjölkprodukterna mot vegetabiliska och låta bli att pensla dem? tongue.gif

När det gäller att lägga sig i folks matvanor så tycker jag det är vanligare att andra lägger sig i veganers matvanor än tvärtom tongue.gif Men ibland kan jag ha svårt att inte påpeka saker. Eftersom man vill äta kött och andra grejor så borde det väl inte göra någonting om man upplyser dem vad som är i maten de äter? smile.gif

Folk kan tycka att man är dryg när man upplyser dem om att godiset de sitter och smaskar på innehåller grishud och är färgad med krossade löss tongue.gif Eller när man berättar om hur djuren behandlas, för det vill folk oftast inte höra sad.gif

Det finns massor med information om veganism för barn. Många tycker att det är hemskt och att man behandlar barnen illa om man ger dem vegansk mat.

Om din dotter ville bli vegan av bland annat etiska själ, så är det väl elakt att inte låta henne bestämma det själv? Får jag fråga varför hon skulle fortsätta att äta just fisk? Veganism tycker jag är någonting för alla oavsett ålder, eftersom åldern inte är något hinder för att bli vegan och det finns som jag ser det bara fördelar.


Fisk är nyttigt och om hon nu inte vill äta kött, så vill jag att hon får något så när balanserad kost,det är jag som har skyldighet att se till att hon får så bra kost som möjligt,för hon skall klara av skolan och det är då viktigt att hon får en sådan kost så att det finns energi i både huvud och kropp.Ang ålder så är det ett hinder om man låter barn äta vad som helst, det är dom vuxna runt omkring barnen som skall se till att dom får rätt kost,det är inget som man skall lämna till barn helt att avgöra själva.
Kat
CITAT (Nauti @ 19-01-2009, 19:08) *
Det är nog litet av en vanesak också. Visst smakar inte veganska produkter likadant och för många innebär det någonting negativt. Jag tycker snarare att det är positivt och öppnar upp för fler möjligheter och nya smakupplevelser, även om det kan kännas ovant med havremjölk i stället för komjölk och liknande tongue.gif


Fast just det där låter lite av en motsägelse. Det är ju snarare så att de som begränsar sin kost får färre smakupplevelser än övriga har möjlighet till.
Det är inget större fel på havremjölk, men är man sugen på kanelbullar så är det nog vanligen smaker som smör och deg bakad på mjölk som lockar.

Det är tacksamt att kritisera veganer för sina kostvanor, det är helt uppenbart i den här tråden, men man får nästan räkna med en viss skepsism om man har för avsikt att kräva att omgivningen ska anpassa sig efter ens egna vanor.
Nauti
CITAT (andersen @ 19-01-2009, 19:13) *
Fisk är nyttigt och om hon nu inte vill äta kött, så vill jag att hon får något så när balanserad kost,det är jag som har skyldighet att se till att hon får så bra kost som möjligt,för hon skall klara av skolan och det är då viktigt att hon får en sådan kost så att det finns energi i både huvud och kropp.Ang ålder så är det ett hinder om man låter barn äta vad som helst, det är dom vuxna runt omkring barnen som skall se till att dom får rätt kost,det är inget som man skall helt lämna till barn helt att avgöra själva.
Vegetabilier är också nyttiga tongue.gif Vad är det som fiskar innehåller som är så nyttigt? Jag har inte riktigt förstått det där med att man skall ha fisk i kosten för att det är så nyttigt. Fiskkött kan innehålla så mycket som 1000 gånger högre toxiska halter än vattnet de lever i? Så jag tänker inte att fiskkött alltid är nyttigt tongue.gif

Nu har jag inte sagt att man skall ge dem vad som helst och jag håller med om att det ligger på föräldrarna att se till att barnen äter rätt. Men att ett barn inte skulle få i sig tillräckligt via en vegansk kost utan problem, det tror jag inte alls på :/
Huggorm
CITAT (Nauti @ 19-01-2009, 19:08) *
När det gäller att man får prioritera miljö eller djuren så väljer jag faktiskt djuren. Det är t.ex. miljövänligare med djurpäls än med syntetisk päls. Jag tycker ändå att det är fel med päls och jag tycker att om man nu måste bära någonting pälsliknande så är syntetpäls bättre.

Propagerar du egentligen för veganism eller emot? Det där är ju nästan för bra för att vara sant...
CITAT (Nauti @ 19-01-2009, 19:08) *
Varför är det dårskap att man väljer att inte använda aninmaliska produkter alls? Om någon närstående till dig har dött i lungcancer p.g.a. rökning eller om du har någon närstående som är alkoholist, är det då konstigt om du helt och hållet väljer att bojkotta tobak och alkohol? Känns det inte fel att vara en bidragande orsak till någonting som leder till lidande, död och miljöförstöring oavsett hur litet man bidrar? För mig gör det det, är det så konstigt? sad.gif

Tillfällighet eller bra research, du har träffat perfekt i alla fall. Min far hade alkoholproblem under min uppväxt, vilket gjorde att jag blev nykterist. Och min mor dog av lungcancer, även om jag bestämde mig för att inte röka långt innan dess. Hur som helst har det inte med saken att göra. Alla djur plågas inte under uppväxten, många har ett väldigt gott liv innan de slutligen sänds på slakt. Tror du får mår dåligt bara för att dom får släppa till sin vinterull på våren? Det är en sak att bojkotta plågsamma djurtransporter, men djurhållning där djuren mår bra har jag absolut ingenting emot.
CITAT (Nauti @ 19-01-2009, 19:08) *
Sedan förstår jag inte hur animalier kan vara så viktigt för dig? Mat kansk känns som en större del och det förstår jag, det är det även för mig. Men jag tänker inte offra andra för egen njutnings skull. Sedan läder, ull o.s.v. kan jag inte förstå hur du menar. Är läder och ull någonting som får ditt liv att kännas rikt och innehållsrikt? Sedan undrar jag, är ursprunget så viktigt att du inte kan använda syntetprodukter som är i princip identiska?

Syntetprodukter kan aldrig vara detsamma som äkta vara. Plast är en styggelse, och något jag helst undviker att ha mot kroppen. Läder, ull samt vegetariska naturmaterial gör kroppen glad. Samt miljön, men det var ju tydligen inte viktigt för dig...
CITAT (Nauti @ 19-01-2009, 19:08) *
Det är nog litet av en vanesak också. Visst smakar inte veganska produkter likadant och för många innebär det någonting negativt. Jag tycker snarare att det är positivt och öppnar upp för fler möjligheter och nya smakupplevelser, även om det kan kännas ovant med havremjölk i stället för komjölk och liknande tongue.gif

Eller så kan man ha ett öppet sinne och välja godbitarna från båda världar
Aqvakul
Nauti!
Hur länge har du levt som vegan?
Varför jag frågar är därför att du verkar lite "nyfrälst" och nu vill frälsa alla andra också. Det är ett stort steg att bli vegan och det påverkar också omgivningen på ett avgörande sätt.
Mvh
Anders







Nauti
CITAT (Kat @ 19-01-2009, 19:19) *
Fast just det där låter lite av en motsägelse. Det är ju snarare så att de som begränsar sin kost får färre smakupplevelser än övriga har möjlighet till.
Det är inget större fel på havremjölk, men är man sugen på kanelbullar så är det nog vanligen smaker som smör och deg bakad på mjölk som lockar.

Det är tacksamt att kritisera veganer för sina kostvanor, det är helt uppenbart i den här tråden, men man får nästan räkna med en viss skepsism om man har för avsikt att kräva att omgivningen ska anpassa sig efter ens egna vanor.
Men man kommer ju in i litet av en ny värld med nya smakupplevelser och maträtter. De skulle man nog annars inte testat om man fortsatt äta blandkost. Sedan kan man ju göra nästan varenda vanlig maträtt i veganversion tongue.gif

Carlshamns mjölkfria margarin tycker då jag smakar i princip identiskt med vanligt smör, annars kan man ju använda sig av flytande som smakar ännu mer smör. Själva degen har jag inte ens tänkt på att det skulle smaka annorlunda av mjölken, kryddorna tar nog över den smaken. Men det stämmer säkert. Det är nog också en vanesak i alla fall.


CITAT (Aqvakul @ 19-01-2009, 19:24) *
Nauti!
Hur länge har du levt som vegan?
Varför jag frågar är därför att du verkar lite "nyfrälst" och nu vill frälsa alla andra också. Det är ett stort steg att bli vegan och påverkar också omgivningen på ett avgörande sätt.
Mvh
Anders
Jag började äta vegankost sommaren 2007 tror jag. Innan dess var jag ovo-vegetarian i över ett år. Att bli vegan kan kännas som ett stort steg ja. Men det är ju ingenting som säger att man måste gå från blandkost till vegankost över en natt. Man kan ju som sagt skära ner på köttet, göra mer vegetariska rätter, utesluta ägg och mjölk succesivt. Jag trodde också att det skulle vara svårt, men det visade sig att jag hade inbillat mig det i onödan tongue.gif
Nauti
CITAT (Huggorm @ 19-01-2009, 19:24) *
Alla djur plågas inte under uppväxten, många har ett väldigt gott liv innan de slutligen sänds på slakt. Tror du får mår dåligt bara för att dom får släppa till sin vinterull på våren? Det är en sak att bojkotta plågsamma djurtransporter, men djurhållning där djuren mår bra har jag absolut ingenting emot.

Syntetprodukter kan aldrig vara detsamma som äkta vara. Plast är en styggelse, och något jag helst undviker att ha mot kroppen. Läder, ull samt vegetariska naturmaterial gör kroppen glad. Samt miljön, men det var ju tydligen inte viktigt för dig...
Jag tvivlar på att det finns djurhållning där djuren mår bra, i alla fall när det är storskaligt. Dessutom finns de ju inte till för våran skull. Jag tycker inte att ullen är till för oss. Sedan behandlas ju inte alla får som i Sverige, och 80% av ullen kommer från Australien. Här är ett citat från Djurens rätt:
"Den australiensiska ullen kommer nästan uteslutande från merinofår. De har en veckad hud vilket betyder mer ull men också större ansamling av parasiter. För att förhindra parasitangrepp badas fåren i insektsmedel, det är också vanligt att pälspartiet runt tarmöppningen skärs bort (s.k. mulesing). Detta görs utan bedövning och det kan ta veckor innan såret läker ihop." Det tycker jag tyvärr inte låter fullt så djurvänligt som du får det att framstå :/

Detsamma som äkta vara? Det är ju bara att du är van vid produkter som bygger på djurexploatering. Det är ju ett möster som måste brytas för djurens skull. Miljön är viktig för mig och är en av anledningarna till att jag är vegan, men jag känner att djuren går före miljön när det kommer till just sådana frågor.
Kat
CITAT (Nauti @ 19-01-2009, 19:24) *
Men man kommer ju in i litet av en ny värld med nya smakupplevelser och maträtter. De skulle man nog annars inte testat om man fortsatt äta blandkost. Sedan kan man ju göra nästan varenda vanlig maträtt i veganversion tongue.gif

Carlshamns mjölkfria margarin tycker då jag smakar i princip identiskt med vanligt smör, annars kan man ju använda sig av flytande som smakar ännu mer smör. Själva degen har jag inte ens tänkt på att det skulle smaka annorlunda av mjölken, kryddorna tar nog över den smaken. Men det stämmer säkert. Det är nog också en vanesak i alla fall.


Det är säkert rätt att många människor, oavsett diet, ofta hamnar i 'gamla vanor' och äter ungefär samma saker hela tiden. Själv ser jag dock vegankosten som på tok för snäv för att passa mina egna smaklökar. Därmed inte sagt att jag utesluter rätter som är helt vegetabiliska ur min ordinarie kosthållning. Jag gillar den mesta typen av variation.

Margarin försöker jag undvika, eftersom transfetter är otäcka saker.
Nauti
CITAT (Kat @ 19-01-2009, 19:32) *
Det är säkert rätt att många människor, oavsett diet, ofta hamnar i 'gamla vanor' och äter ungefär samma saker hela tiden. Själv ser jag dock vegankosten som på tok för snäv för att passa mina egna smaklökar. Därmed inte sagt att jag utesluter rätter som är helt vegetabiliska ur min ordinarie kosthållning. Jag gillar den mesta typen av variation.

Margarin försöker jag undvika, eftersom transfetter är otäcka saker.
Att man ens tänker på det är väl ett sundhetstecken. Man behöver ju som sagt inte antingen äta mängder av kött eller inga animalier alls. Men om fler åt vegetariskt oftare skulle man göra miljön, djuren och sig självt en tjänst smile.gif

Vad menar du med transfetter? Är det inte mättat fett som margarin innehåller mycket av? Jag trodde att transfetter bildades vid upphettning, men jag har antagligen fel tongue.gif
Piccante
CITAT (Nauti @ 19-01-2009, 19:45) *
Att man ens tänker på det är väl ett sundhetstecken. Man behöver ju som sagt inte antingen äta mängder av kött eller inga animalier alls. Men om fler åt vegetariskt oftare skulle man göra miljön, djuren och sig självt en tjänst smile.gif

Vad menar du med transfetter? Är det inte mättat fett som margarin innehåller mycket av? Jag trodde att transfetter bildades vid upphettning, men jag har antagligen fel tongue.gif

Transfetter bildas vid härdning av vegetabiliska fetter,, vilket tyvärr är nödvändigt när man ska göra flytande växtolja till fast margarin. Det är egentligen bara animaliska fetter + coccosfett som är fast vid rumstemperatur.

Nauti
CITAT (Markus_H @ 19-01-2009, 20:11) *
Transfetter bildas vid härdning av vegetabiliska fetter,, vilket tyvärr är nödvändigt när man ska göra flytande växtolja till fast margarin. Det är egentligen bara animaliska fetter + coccosfett som är fast vid rumstemperatur.
Kokosfett använder jag mig av en del så det var väl bra. Men det visste jag ingenting om, jag trodde transfetter bildades om man hettade upp fel sorters olja vid matlagningen. Det skall jag titta mer på om jag får ork.
Gossen Ruda
Undrar lite varifrån du får alla sk fakta, att fiskar innehåller mycket toxiska ämnen, att ägg innehåller mångder med bakterier, att alla djur far illa mm. Du har nog gått på en hel del felaktigheter som sprids i djurrättskretsar. Ägg kan ligga i flera månader i kylskåp utan att bli dåliga så där kan det inte finnas så mycket bakterier exempelvis. Tro inte att grönsakerna är utan skadliga ämnen och bakterier heller.

Egentligen bryr jag mig inte om vad andra människor gör och vad dom äter, det jag reagerar negativt på är såna som dig som skall försöka tvinga på andra människor din uppfattning, med eller utan våld. Att gå fram till en annan människa och försöka påverka dennes mathållning utan att vara tillfrågad och dessutom med tvivelaktiga uppgifter är ohövligt. Kan resultera i en utskällning eller en rak höger, åtminstone från mig.
Piccante
CITAT (Nauti @ 19-01-2009, 19:32) *
Jag tvivlar på att det finns djurhållning där djuren mår bra, i alla fall när det är storskaligt. Dessutom finns de ju inte till för våran skull. Jag tycker inte att ullen är till för oss. Sedan behandlas ju inte alla får som i Sverige, och 80% av ullen kommer från Australien. Här är ett citat från Djurens rätt:
"Den australiensiska ullen kommer nästan uteslutande från merinofår. De har en veckad hud vilket betyder mer ull men också större ansamling av parasiter. För att förhindra parasitangrepp badas fåren i insektsmedel, det är också vanligt att pälspartiet runt tarmöppningen skärs bort (s.k. mulesing). Detta görs utan bedövning och det kan ta veckor innan såret läker ihop." Det tycker jag tyvärr inte låter fullt så djurvänligt som du får det att framstå :/

Detsamma som äkta vara? Det är ju bara att du är van vid produkter som bygger på djurexploatering. Det är ju ett möster som måste brytas för djurens skull. Miljön är viktig för mig och är en av anledningarna till att jag är vegan, men jag känner att djuren går före miljön när det kommer till just sådana frågor.

Jag har svårt att förstå veganers motstånd mot ull. Hos vilda får (mufflon) och hos många lantrasfår som lever naturligt och går ute året om så följer ullens tillväxt årstidernas växlingar. Under sommaren när gräset är proteinrikt tillväxer ullen men under en period under sensommar-höst när betet blir sämre så blir ullen sprödare och "dör" sedan brukar den få ny fart och växer till när man går över från sommarbete till vinterfoder och börjar stödutfodra fåren. Ullen får då ett skikt med "död ull" mellan sommarullen och vinterullen. Där brukar ullstråna brytas naturligt och ullen fälls så att sommarullen faller av och vinterullen blir kvar.
När man har möjlighet att utfodra fåren året om och jämna ut tillgången på föda så brukar de inte tappa ullen naturligt efterso mden växer mer konstant då. Så klippning av ull tycker jag är att hjälpa fåren. Hur hade du själv tyckt det var om du inte klippte dig utan fick gå omkring med världens kalufs året om?
Gossen Ruda
CITAT (Nauti @ 19-01-2009, 20:14) *
Kokosfett använder jag mig av en del så det var väl bra. Men det visste jag ingenting om, jag trodde transfetter bildades om man hettade upp fel sorters olja vid matlagningen. Det skall jag titta mer på om jag får ork.


Du kanske skulle läsa på lite mer innan du försöker dig på att missionera, din okunnighet lyser igenom. Och läs inte bara veganpropaganda.
Nauti
CITAT (Markus_H @ 19-01-2009, 20:18) *
Jag har svårt att förstå veganers motstånd mot ull. Hos vilda får (mufflon) och hos många lantrasfår som lever naturligt och går ute året om så följer ullens tillväxt årstidernas växlingar. Under sommaren när gräset är proteinrikt tillväxer ullen men under en period under sensommar-höst när betet blir sämre så blir ullen sprödare och "dör" sedan brukar den få ny fart och växer till när man går över från sommarbete till vinterfoder och börjar stödutfodra fåren. Ullen får då ett skikt med "död ull" mellan sommarullen och vinterullen. Där brukar ullstråna brytas naturligt och ullen fälls så att sommarullen faller av och vinterullen blir kvar.
När man har möjlighet att utfodra fåren året om och jämna ut tillgången på föda så brukar de inte tappa ullen naturligt efterso mden växer mer konstant då. Så klippning av ull tycker jag är att hjälpa fåren. Hur hade du själv tyckt det var om du inte klippte dig utan fick gå omkring med världens kalufs året om?
Om det var så att fåren behandlades väl och man tog ullen så vore det ingenting fel. Inte om man har höns hemma som man behandlar väl och ger ett bra liv heller och tar ägg, eller om man har en hage med kor i som man behandlar väl och tar den mjölk som inte kalven dricker upp. Men så ser det ju inte ut i verkligheten, speciellt inte när det finns en industri som kan tjäna pengar på dem. Men i många fall är ju både fåren, hönsen och kossorna framavlade raser för just våran skull. Mer ull, mer mjölk och fler ägg. Det är ju som att vi tar oss rätten att behandla dem hur vi vill och göra vad vi vill med dem så att vi får ut så mycket profit som möjligt på dem. Det tycker jag är fel.
Piccante
CITAT (Nauti @ 19-01-2009, 18:23) *
Det är ju inte tillskottet av CO2 man talar om när det gäller djuruppfödning? Det är såvitt jag vet metangasutsläppen, och metangas är en 21 gånger starkare växthusgas än koldioxid. Vad du menar med naturliga utsläpp vet jag inte, ju fler idisslare, desto mer metangasutsläpp.

Mulljordar och lustgasutsläpp har jag läst om. Risodling vet jag ingenting om, det har jag faktiskt aldrig stött på. Länka gärna.

jo det är rätt att idisslare ger utsläpp av metangas. Men den växthusgas man främst ser som orsak till växthuseffekten är att vi tillför atmosfären mer koldioxid än vad som det ekologiska systemet för tillfället klarar av att ta upp eftersom vi tillför en nettotillförsel av CO2 genom att förbränna fossila bränslen som olja, kol och torv.

Metan bildas naturligt vid all nedbrytning av organiskt material och i magarna hos idisslande djur. Den metan en ko, elefant, älg eller en termit släpper ut kommer ju från den biomassa (gröna växter) de äter och den metangasen kommer med tiden brytas ned och återgå till kretsloppet.

Även om vi har mer boskap idag än historiskt sett så har vi å andra sidan färre elefanter, bison, visenter etc så jag tycker det borde vara en balans sett till idisslarna i världen. Idisslarna är ju själva en del av kolets naturliga kretslopp så jag har svårt att se dem som "miljöbovar".
Kat
CITAT (Nauti @ 19-01-2009, 19:45) *
Att man ens tänker på det är väl ett sundhetstecken. Man behöver ju som sagt inte antingen äta mängder av kött eller inga animalier alls. Men om fler åt vegetariskt oftare skulle man göra miljön, djuren och sig självt en tjänst smile.gif

Vad menar du med transfetter? Är det inte mättat fett som margarin innehåller mycket av? Jag trodde att transfetter bildades vid upphettning, men jag har antagligen fel tongue.gif


Margarin innehåller vegetabiliska oljor som man härdar för att det ska få sin fasta konsistens. Vid denna avhärdning så skapas dessa transfetter, som är mångt mycket skadligare än det mättade fettet.

I övrigt håller jag med om att mycket skulle vara vunnet om många bytte ut några köttmåltider då och då till vegetariska alternativ.
För mig är det betydligt viktigare att fokusera på det bra man gör när man äter sunt av olika skäl, än att racka ner på sig sjäv för de gånger man inte gör det. Det är bra att göra något alls.
Nauti
CITAT (Markus_H @ 19-01-2009, 20:27) *
Idisslarna är ju själva en del av kolets naturliga kretslopp så jag har svårt att se dem som "miljöbovar".
Men ju fler idisslare det finns, desto större metangasutsläpp blir det ju. I kombination med en ökande koldioxidhalt så bidrar det ju ännu mer till den globala uppvärmningen. I grund och botten är ju problemet att vi släpper ut koldioxid från fossila bränslen. Men en vegansk kost skulle ju vara skonsamt för miljön på det viset att man slapp hugga ner regnskog för att få plats till odling av grödor samt mindre metangas-, ammoniak och kväveutsläpp.

CITAT (Kat @ 19-01-2009, 20:34) *
För mig är det betydligt viktigare att fokusera på det bra man gör när man äter sunt av olika skäl, än att racka ner på sig sjäv för de gånger man inte gör det. Det är bra att göra något alls.
Det låter bra. Man behöver ju inte racka ner på sig själv för att man inte gör det, men man kanske kan tänka på att göra det litet oftare. Det känns nog bättre att äta maten när man vet att man konsumerar på ett sätt som gynnar hälsan, miljön och djuren smile.gif
*Stintan*
Jag äter massor av grönsaker men jag äter även kött, fisk, kyckling, ägg, smör, mjölk och grädde och det tänker jag fortsätta med. Har inget som helst dåligt samvete över vad jag äter. Jag förstår inte riktigt vad Nauti vill med den här tråden i synnerhet som h*ns kostkännedom verkar väldigt undermålig samt diverse åsikter i övrigt i mina ögon är helt oacceptabla.

Något som jag alltid tyckt vara lite lustigt med veganer och vegetarianer är deras sätt att använda soja. Det ska vara sojabiffar, sojakorv, grytbitar av soja mm.mm. och det ska smaka som kött och likna kött fast det inte är kött. Kan man inte hitta på något eget?
Tobb
Någonting jag gärna vill veta är hur man gör kladdkaka utan ägg, jag har testat att använda no egg, men resultatet är lite åt knäckhållet. Blir inte allt för ofta, men när jag har bakat för min klass där en är vegan så gjorde jag allting veganskt så alla kunde äta. Även om den var god så blev den inte som jag hade hoppats.

Ok, kanske inte mest livsavgörande frågan. Men intresserad av vad man kan ersätta ens ordinarie animaliska livsmedel med, om man skulle göra helt veganskt. Tog ett tag att komma på vad man kunde pensla på bullarna istället för ägg biggrin.gif
Piccante
CITAT (Nauti @ 19-01-2009, 20:41) *
Men ju fler idisslare det finns, desto större metangasutsläpp blir det ju. I kombination med en ökande koldioxidhalt så bidrar det ju ännu mer till den globala uppvärmningen. I grund och botten är ju problemet att vi släpper ut koldioxid från fossila bränslen. Men en vegansk kost skulle ju vara skonsamt för miljön på det viset att man slapp hugga ner regnskog för att få plats till odling av grödor samt mindre metangas-, ammoniak och kväveutsläpp.

Det låter bra. Man behöver ju inte racka ner på sig själv för att man inte gör det, men man kanske kan tänka på att göra det litet oftare. Det känns nog bättre att äta maten när man vet att man konsumerar på ett sätt som gynnar hälsan, miljön och djuren smile.gif

Fast med ökad temperatur och ökad CO2-halt så ökar också tillväxten av biomassa och därmed ökad inlagring av CO2 i levande växter. Visst är det korkat att hugga ned regnskog för att låta djur beta där, men man behöver inte köpa kött från Brasilien som åkt båt över halva världen. Välj lokalproducerat naturbeteskött!

Sen hugger man ned regnskog och odlar upp inte enbart för att odla foder till kor och göra betesmark, våra biobränslen tar allt mer regnskogsareal i anspråk då man anlägger oljepalmsplantage. Palmolja som vi dessutom använder i Carlshamns margarin och i andra livsmedel.
Nauti
CITAT (*Stintan* @ 19-01-2009, 21:28) *
Något som jag alltid tyckt vara lite lustigt med veganer och vegetarianer är deras sätt att använda soja. Det ska vara sojabiffar, sojakorv, grytbitar av soja mm.mm. och det ska smaka som kött och likna kött fast det inte är kött. Kan man inte hitta på något eget?
Varför är det konstigt? Kött är ju ofta gott och därför är det väl inget konstigt med att försöka efterlikna smaken i vegetariska rätter? Sedan likna kött, kött finns väl i alla former, menar du att de skall lägga ner massor med tid och energi på att skapa unika former som inte kött finns i? tongue.gif Att det finns korvar, bitar och biffar har väl praktiska anledningar.
Nauti
CITAT (Markus_H @ 19-01-2009, 21:50) *
Fast med ökad temperatur och ökad CO2-halt så ökar också tillväxten av biomassa och därmed ökad inlagring av CO2 i levande växter. Visst är det korkat att hugga ned regnskog för att låta djur beta där, men man behöver inte köpa kött från Brasilien som åkt båt över halva världen. Välj lokalproducerat naturbeteskött!

Sen hugger man ned regnskog och odlar upp inte enbart för att odla foder till kor och göra betesmark, våra biobränslen tar allt mer regnskogsareal i anspråk då man anlägger oljepalmsplantage. Palmolja som vi dessutom använder i Carlshamns margarin och i andra livsmedel.
Men den tillväxtökning CO2-ökningen bidrar till är marginell och den utplantering som sker hinner inte ens kompensera de mängder regnskog som skövlas.

Det är väl såvitt jag vet inte djur som betar där, utan det handlar väl främst om sojaodlingar där större delen av skördarna går till djuruppfödning p.g.a. den höga proteinhalten i sojabönorna. Därmed blir det en enorm energi- och näringsförlust när vi människor får i oss näringen när den tar vägen genom korna. Därmed får vi bara i oss 20-25% av vad vi kunnat få om vi åt sojaprodukterna direkt.

Vi i Sverige föder ju även upp våra djur på soja från Brasilien, så även om vi äter lokal"producerat" kött så har det ju ändå fraktats djurfoder från andra delar av världen. Naturbeteskött låter bra ur miljösynpunkt.

Hur stor del som går till biobränslen och liknande har jag ingen aning om. Palmolja vet jag om, det undviker jag så gott det går. Där har ju även storföretag som OLW valt att agera. Så man får väl hoppas på en förbättring där

Nauti
CITAT (Tobb @ 19-01-2009, 21:34) *
Någonting jag gärna vill veta är hur man gör kladdkaka utan ägg, jag har testat att använda no egg, men resultatet är lite åt knäckhållet. Blir inte allt för ofta, men när jag har bakat för min klass där en är vegan så gjorde jag allting veganskt så alla kunde äta. Även om den var god så blev den inte som jag hade hoppats.

Ok, kanske inte mest livsavgörande frågan. Men intresserad av vad man kan ersätta ens ordinarie animaliska livsmedel med, om man skulle göra helt veganskt. Tog ett tag att komma på vad man kunde pensla på bullarna istället för ägg biggrin.gif
Jag vet inte riktigt hur man gör när man bakar en god kladdkaka tongue.gif Jag har gjort en en gång men jag minns inte hur jag gjorde, den var god tyckte jag i alla fall.

Jag hade inte no-egg när jag gjorde min kladdkaka. Men det skall väl användas som vanligt ägg efter doseringen som står på paketet. Det skall väl ha liknande bindande egenskaper. Jag gillar inte att baka så mycket så jag kan nog inte vara så mycket till hjälp där. Någon annan på forumet kanske har bakat åt en vegan med lyckat resultat någon gång?
Gossen Ruda
Den mesta skövlingen av skogen i Brasilien görs för att få plats med mer sockerrörsodlingar för att kunna göra biobränsle.
Nauti
CITAT (Gossen Ruda @ 19-01-2009, 22:14) *
Den mesta skövlingen av skogen i Brasilien görs för att få plats med mer sockerrörsodlingar för att kunna göra biobränsle.
Det där verkar inte stämma, detta hittade jag om det:
CITAT
Enligt WWF är hotet inte omedelbart. Det finns ännu mark i träda där odlingen av sockerrör kan expandera. Det är om efterfrågan på etanol eller socker ökar kraftigt som odlingarna kan bli ett hot.
Jag hittade även detta, men det känns inte som den mest opartiska källan, så den får nog tas med en nypa salt tongue.gif Fast jag skulle vilja hitta mer om kraven någonstans.
CITAT
Nej. Regnskogen trängs inte undan – även om man givetvis måste vara uppmärksam och inte negligera risken för undanträngningseffekter. Men det är samtidigt viktigt att komma ihåg att den aktuella sockerrörsproduktionen sker flera hundra mil från de känsliga regnskogarna i Amazonas. Dessutom råder det nolltolerans mot regnskogsavverkning i de nya stränga kraven för framställningen av etanol E85. Det innebär att ingen regnskog får avverkas för att ge plats åt sockerrörsodlingar och annan skog som avverkas måste ersättas med nyplantering.
*Stintan*
CITAT (Nauti @ 19-01-2009, 21:57) *
Varför är det konstigt? Kött är ju ofta gott och därför är det väl inget konstigt med att försöka efterlikna smaken i vegetariska rätter? Sedan likna kött, kött finns väl i alla former, menar du att de skall lägga ner massor med tid och energi på att skapa unika former som inte kött finns i? tongue.gif Att det finns korvar, bitar och biffar har väl praktiska anledningar.


Jo jag tycker att det är konstigt att man ska äta fuskkött istället för riktigt kött. Varför får jag inte tycka det?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon