Australia
Än är det visserligen långt till utesäsongen men jag har ändå lite funderingar kring ovanstående växter.

Alla tre köptes in som "bebisar" på plantagen förra våren - rotade sticklingar kan man kanske säga. Jag planterade dem i citrusjord och de fick stå ute ända till det började bli för kallt - då åkte de in i förrådet. Åtminstone för kamelians del så ska den ju under vintern förvaras ljust och svalt men i förrådet är det allt annat än ljust. Har satt dit en växtlampa för att bättra på situationen något. Vatten får de rätt sparsamt med.

Alla växterna lever och ser ganska så välmående ut ändå - men jag har några funderingar:

Jorden har mest blivit till en hård skorpklump - så ska jag plantera om dem? I så fall när och i vilken jord?

Sedan vill jag att oliven och kamelian med tiden ska bli till små träd men hur bär man sig åt för att få dem så? Än så länge består båda bara av två sladdriga stänglar. Ska jag klippa topparna på dem? När gör man det i så fall?

Papegojblomman växte rätt långsamt under sommaren som var. Behöver den (och de andra) någon gödning eller näring för att trivas och få upp farten? Någon sa också att om en papegojblomma inte blommar första sommaren så blir det inga blommor sedan heller...stämmer det?
MariaS
Papegojblomman kan jag inte ge dig så mycke svar på, men kamelian ska stå i rododendronjord och ljust. (svalt har du redan). Så fort du vågar, börjar du vänja den vid utelivet, men skyddat. Kamelia gillar inte att det blåser.

Oliven vill ha kalkrik jord. Rosjord är ett bra färdigalternativ till den. Samma med den, så snart du vågar, kan du börja vänja den vid uteliv igen.



Bägge klarar eventuella mindre fostknäppar under senvåren, bara de står skyddat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon