Full version: Fåglar och djurpäls
Whiskuchi
Mina katter fäller sin vinterpäls nu, och varje gång jag borstar dem slänger jag ut pälsen i trädgården eftersom alla säger att fåglarna tar pälsen till sina bon. Men jag har aldrig sett en enda fågel bry sig om pälsen - är det för att det är katthår och kanske luktar "farligt", är det för att jag lägger ut den på fel sätt (jag har provat både att bara slänga ut den och att sätta fast tussvis i träd och buskar) eller är det helt enkelt bara en myt att fåglarna tar päls? confused.gif
Nauti
CITAT (Whiskuchi @ 20-01-2009, 17:13) *
Mina katter fäller sin vinterpäls nu, och varje gång jag borstar dem slänger jag ut pälsen i trädgården eftersom alla säger att fåglarna tar pälsen till sina bon. Men jag har aldrig sett en enda fågel bry sig om pälsen - är det för att det är katthår och kanske luktar "farligt", är det för att jag lägger ut den på fel sätt (jag har provat både att bara slänga ut den och att sätta fast tussvis i träd och buskar) eller är det helt enkelt bara en myt att fåglarna tar päls? confused.gif
När jag var liten kastade min far upp tussar av någonting i luften, då kom svalorna dykandes och fångade upp tussen. Så nog tar de väl päls, det lär ju vara ett bra isolerande material att bygga bon av. Fåglar förlitar sig väl inte så mycket på luktsinnet? Men det är mycket möjligt, fast jag tror nog mer att det handlar om att det är någonting speciellt med katthår som de inte gillar att bygga bon med i sådana fall.
Gossen Ruda
Fåglarna bygger inte bon på vintern, möjligen ugglorna men det är ändå för tidigt för dom tror jag.
Whiskuchi
CITAT (Gossen Ruda @ 20-01-2009, 17:36) *
Fåglarna bygger inte bon på vintern, möjligen ugglorna men det är ändå för tidigt för dom tror jag.


Jag ser dem inte ta päls på våren och sommaren heller unsure.gif
KURT
De flesta fåglar har inte speciellt bra luktsinne, jag tror inte att de kan skilja på päls och päls.

http://connie.tornevall.net/galleri/v/foto...G_0719.jpg.html
Whiskuchi
Vad bra, jag fortsätter slänga ut pälsen och hoppas på att fåglarna vill ha den även om jag inte ser när de tar den :-)
Fågelvägen
Det är väl ännu inte riktigt aktuellt med bobygge, men bomaterialet försvinner ju inte utan ligger kvar tills det behövs.
När vi tömmer våra otaliga fågelholkar i januari-februari brukar vi alltid hitta olika slags djurhår innerst i boet, alltså närmast äggen och fågelungarna. Mycket fint bäddat, mjukt och varmt! Det ser ut som hundhår, harull och kanske katthår.
Jag tror det är bra om katthåret får ligga ute ett tag och vädras, om fåglarna tycker det luktar katt. sick.gif
Whiskuchi
Ja, med tanke på hur effektiv kammen är (jag råkade faktiskt ge en av katterna en tunnhårig fläck igår *skäms lite*) kanske det inte blir någon "färsk" päls till sommaren laugh.gif
Wilmer
giggle.gif eller, nono.gif Så gör man inte...

Jag ser också att pälsen kommer till användning. Jag städar inte holkarna men fåglarna brukar själva slänga ut boet och städa innan de fyller på igen, då har jag sett tussar från grannens hundar och min pålles ludd wub.gif Jag fortsätter snällt bära hem vårfällningen från stallet till trädgården yes.gif
Monaxe
Här använder våra fåglar både katt och hundpäls till bo byggandet. Har tom sett hår från famljemedlemmar som blivit klippta utomhus, vara inbyggt i boet... Så visst gillar dom de vi ger som som isolerande material...
Whiskuchi
CITAT (Wilmer @ 21-01-2009, 22:26) *
giggle.gif eller, nono.gif Så gör man inte...

Haha, jag skämdes rejält när maken påpekade "Ser hon inte lite tunnhårig ut på bogen?" laugh.gif
Men men, jag har innekatter, så hon lär inte lida av att ha en nästan kal fläck. Bara jag kommer ihåg att förklara den för veterinären när katterna ska dit för seniorkontroll. "Näääråsåatt... hon har inte tappat pälsen, det är jag som kammat bort den"
Nåja, jag kan rekommendera FURminator ändå, världens bästa kam. Den håller verkligen vad den lovar (och mer) wink.gif
(om man får göra lite reklam - http://www.furminator.com/ Den funkar fint på hundar också)
Miro
CITAT (Gossen Ruda @ 20-01-2009, 17:36) *
Fåglarna bygger inte bon på vintern, möjligen ugglorna men det är ändå för tidigt för dom tror jag.


Börjar inte en del småfåglar häcka snart? jag har för mig att typ talgoxen är tidigare än man kan tro...?
KURT
CITAT (Miro @ 22-01-2009, 10:33) *
Börjar inte en del småfåglar häcka snart? jag har för mig att typ talgoxen är tidigare än man kan tro...?



Nej taloxen börjar inte häcka förrän tidigast i april. De som börjar riktigt tidigt måste ha gott om mat även vintertid t ex lavskrika, korsnäbb och ugglor.
Pius
CITAT (Whiskuchi @ 22-01-2009, 08:12) *
Haha, jag skämdes rejält när maken påpekade "Ser hon inte lite tunnhårig ut på bogen?" laugh.gif
Men men, jag har innekatter, så hon lär inte lida av att ha en nästan kal fläck. Bara jag kommer ihåg att förklara den för veterinären när katterna ska dit för seniorkontroll. "Näääråsåatt... hon har inte tappat pälsen, det är jag som kammat bort den"
Nåja, jag kan rekommendera FURminator ändå, världens bästa kam. Den håller verkligen vad den lovar (och mer) wink.gif
(om man får göra lite reklam - http://www.furminator.com/ Den funkar fint på hundar också)


Jag har hört talas om den där kammen, att den ska vara sådär jättebra, men är det inte avigt att kamma med den? Hemskt dyr verkar den vara.

Pius
Whiskuchi
CITAT (Pius @ 22-01-2009, 10:01) *
Jag har hört talas om den där kammen, att den ska vara sådär jättebra, men är det inte avigt att kamma med den? Hemskt dyr verkar den vara.

Pius

Ja, den är dyr (mycket billigare på ebay dock, jag köpte min för 200 kr av en som råkat buda hem två stycken), men jag tycker den är väl värd sitt pris. Att slippa dammsuga så ofta, och att slippa ta reda på pälskorvs-spyor är värt mycket i min värld biggrin.gif
Den ligger inte lika bra i handen som en vanlig borste, å andra sidan blir åtminstone en av mina katter (ja, hon som blev tunnhårig) så extremt medgörlig av den så det är ändå lättare att hantera den än en vanlig kam. Med vanlig kam/borste måste jag hålla katten också, med FURminatorn ligger hon och spinner på golvet wub.gif
amaira
Använder fåglar päls?
Här följer bildbevis. Visserligen en kaja och inte en småfågel, å andra sidan en beslutsam kaja som vet vad han/hon vill (ha).

Bilderna är inte så bra, de är tagna på håll, men det var kul att se kajan spatsera runt på hästryggen och plocka åt sig lös vinterpäls och flyga iväg med.





Lite svårt att se kanske, på fotot, men näbben är full av vit päls..





Men när han försökte sig på att dra med sig av manen, då var det stopp. Den satt fast. biggrin.gif


Myosotis
Häftiga bilder! Det var kul att se. Visst använder fåglar päls, men jag har också undrat varför de verkar så kräsna. Ett tag plockade jag med mig fårull som satt fast i stängsel och la ut/satt upp till fåglarna, men de rörde den inte. Det där med häst har jag också sett, fast det var kråkor, hästen låg orörlig på sidan och jag körde bil och hade ingen möjlighet att stanna. Blev lite nervös, men på hemvägen stod hästen upp och det var bara vinterpälsen kråkorna var ute efter.
Whiskuchi
Haha, vilka häftiga bilder! biggrin.gif
Fågelvägen
@ amaira, vilka festliga bilder! bravo.gif
Wilmer
Häftigt!!!!
Meriona
CITAT (Wilmer @ 28-01-2009, 22:19) *
Häftigt!!!!

Företagsam krake!

Off topic, Wilmer du vet att det inte är jul längre va? whistling.gif
Myosotis
CITAT (Meriona @ 29-01-2009, 21:28) *
Off topic, Wilmer du vet att det inte är jul längre va? whistling.gif

Schhh! Jag vill ju se Molly ett tag till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon