Pius
Går det att flytta en ganska så rejäl fjärilsbuske?

Inte tänkte jag till när jag planterade fjärilsbusken inte, den var ju så liten. Nu är den inte så liten längre, 2,5 m hög och står i ett hörn där den breder ut sig in på grannens biluppfart så jag får klippa bort grenar. Antagligen så är det svårt för dem att köra ut också, när den står i vägen.

Så jag tänkte flytta på den, om det går. Vad tror ni?

Jag satte sticklingar av den i höstas, i en kruka som står utomhus. Var det rätt eller hur gör man?

Pius

Alexander-VG-zon3
det går flytta den nu när den är i vila. gräv upp så mycket du bara kan av rötterna. sedan vattna än gång rejält.

sedan när du märker att knopparna börjar att komma så vattna igen.

många grenar kan själv dö när den flyttas och ska växa sen. så det är bara att klippa veck allt dött och ev korta ner friska grenar till hälften.

placera den i ett soligt och varmt läge.
Pius
CITAT (flaxss @ 21-01-2009, 13:32) *
det går flytta den nu när den är i vila. gräv upp så mycket du bara kan av rötterna. sedan vattna än gång rejält.

sedan när du märker att knopparna börjar att komma så vattna igen.

många grenar kan själv dö när den flyttas och ska växa sen. så det är bara att klippa veck allt dött och ev korta ner friska grenar till hälften.

placera den i ett soligt och varmt läge.


NU? På vintern? Visserligen kanske vi inte har tjäle här i zon 1 så det kan gå. Kan jag klippa ner den nu också?

Pius
Alexander-VG-zon3
du kan klippa ner den nu också. jag gjorde inte det när jag flyttade min men den var dock heller ej så stor.

annars klipper du till våren. risken är att klipper du nu och planterar så själv dör den ''senare'' och då är där mer som där än på en oklippt.

du ska flytta den i vila.
Pius
CITAT (flaxss @ 21-01-2009, 13:44) *
du kan klippa ner den nu också. jag gjorde inte det när jag flyttade min men den var dock heller ej så stor.

annars klipper du till våren. risken är att klipper du nu och planterar så själv dör den ''senare'' och då är där mer som där än på en oklippt.

du ska flytta den i vila.


Ja då så, då är det bara att traska ut och klippa ner den och sen be sambon flytta på den när han har tid.

Tack snälla du!

Pius

PS. Har du läst min fråga om att ta bort björnbär? Du kanske har något tips. DS
Alexander-VG-zon3
CITAT (Pius @ 21-01-2009, 14:22) *
Ja då så, då är det bara att traska ut och klippa ner den och sen be sambon flytta på den när han har tid.

Tack snälla du!

Pius

PS. Har du läst min fråga om att ta bort björnbär? Du kanske har något tips. DS


klipp inte ner den för mycket bara lämna som minst 2-4knoppar.
Pius
CITAT (flaxss @ 21-01-2009, 14:26) *
klipp inte ner den för mycket bara lämna som minst 2-4knoppar.


Det ska jag göra, bra att du sa till annars hade jag kanske mejat ner den till jordytan. thanks.gif

Pius
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon