EKLO
Som jag skrev i en annan tråd här i Naturavdelningen har jag kring årsskiftet hittat ett par mindre och "vilda" idegranar i skogen nära mitt sommarställe. Det här är i södra Bohuslän, och på en ö - och fyndet är faktiskt lite märkvärdigt (för botanikintresserade åtminstone) eftersom det inte finns belägg för idegran i modern tid häromkring på öarna.

Förr var ju Bohuslän fullt av idegranar (Barlind hette trädet på den tiden, dialektalt - en massa orter och öar har namn efter det, i sydsverige Iv eller If enligt det gamla nordgermanska, Ivön och sådana ställen i Skåne t ex vittnar om täta idegransbestånd förr) - men nu är de sällsynta, fridlysta och gamla.

Jag blev ju väldigt uppspelt av mitt fynd förstås, men vet inte vilken sorts idegran det är. Det skulle kunna vara en modern trädgårdshybrid som kommit hit med fågelspillning - men barrställningen talar mest för att det är den gamla "ursprungliga" sorten.

Jag har hört att man kan göra pollenanalys av jord, och är det här en gammaldags idegran borde också den omkringliggande skogsmarken vara full av idegranspollen. Tänkte att det kunde vara ett sätt att kolla.

Är det ngn som vet vem som gör pollenanalyser, och om man som privatperson kan få en sådan gjord på nåt vis?

tacksam för tankar om detta
Piccante
Botaniska analysgruppen, är ett fristående konsultföretag som är bundet till inst för växt och miljövetenskap (tidigare botaniska institutionen) vid Göteborgs universitet. De är experter på bla just pollen. Slå dem en signal och fråga eller besök dem på Carl Skottsbergs gata 22 (botaniska trädgården). Om inte annat så är de nog intresserade av ovanliga botaniska fynd och vet säkert vem som kan artbestämma idegran.

http://www.botaniskanalys.se/
botaniska institutionen
EKLO
Ett sånt bra tips! Tusen tack Markus H - jag bor ju i Göteborg dessutom.
KURT
Men om man skall ta jordprover, så är det nog viktigt vart man tar prov och hur man gör det också. Sedan kan man ju fråga sig om det någonsin funnits så mycket idegran att man hittar dess pollen i konkurrensen med allt annat?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon