Söttok06
insynsskydd eller en buskhäck. Ska jag klippa ner dem nu i mars (Stockholm). Eller ska jag bara låta dem vara? Hur mycket ska jag beskära dem i så fall?

Har en Dvärpil också 'nana' som inköptes i höstas likaså. Ska den också tas ner i mars.
Antar att mars räknas som vårvinter eller är det senare?
Eva 33c
Låt dem vara! Eftersom du planterat dem så nyligen behöver de alla blad och grenar de har för att kunna utveckla ett bra rotsystem. Klippning nu kommer bara att försena tillväxten. Både smultronschersminen och Diabolon blommar dessutom på fjolårsved, så klipper du varje år får du aldrig se dem blomma. Och inte blir det mycket till insynsskydd heller.
När buskarna vuxit på sig ett antal år kan man eventuellt gallra ur en del gamla grenar vid marken och på så sätt stimulera till nya skott och "föryngring".
Det är egentligen bara formklippta häckar som kräver regelbunden klippning, och även då bör de få växa ifred första åren.( Det har jag lärt mig av Cilla här på forumet smile.gif )
Bassam
Tack för frågan

du kan plantera dem nu o du kan beskära lite före plantering.

H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon