sillamor
Planterade fem lagerhäggar i oktober. Tyckte att jag vattnade rejält och täckte med barkmull. Det är inte mycket snö häromkring. Nu ser de små liven väldigt eländiga ut. Minst 75% av bladverket är brunt. Projekt täcka med fiberduk pågår för fullt. Är det för sent?

När risken för frost är över ska jag vattna med ljummet vatten, det har jag läst. Men jag hittar ingen information om vad jag ska göra med det som skadats. Ska jag klippa bort grenar, eller kan bladen hämta sig?

Tacksam för råd / Åsa

Alexander-VG-zon3
du behöver inte vintertäcka dom alls, skadorna dom får är av blåsten i samband med strak kyla utan snö och/eller tjäletorka.

vilket som så klarar den det utan problem och överlever. det är bara till våren att klippa alla döda grenar så skjuter den nya skott sen. vattna den tidigt på året det gör du när tempen är runt +10c så kan du börja vattna den med hett vatten. då lossnar tjälen lättare och den kan börja dricka när solen lyser. då hindrar man tjältorka.
sillamor
Tack Flaxss. Det var goda besked!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon