Full version: Spiseländet trasigt
Pius
Om ni minns så skrev jag och frågade om induktionsspis i december. Nåväl, det slutade med att vi köpte en sån spis före jul 2008. Och den var jättebra.

Men idag fungerar inte eländet. ranting.gif Vi använde den igår kväll och ställde in barnlåset som vanligt.

Idag när vi skulle sätta igång den så lös det 8:or överallt på displayen sen slockande den. Propparna kollades, att det gick fram el till urtaget kollades men den funkar inte ändå. Ingenting lyser, den bara piper till som den ska men ingenting händer.

Är det nån som har varit med om liknande?

Pius (som är lite hungrig)
Eva-Louise Sydhalland
Ja om strömmen gått måste vi dra ur kontakten o sätta in den igen. Då funkar den som vanligt igen på vara alltså!
Pius
CITAT (Eva-Louise Sydhalland @ 08-02-2009, 15:32) *
Ja om strömmen gått måste vi dra ur kontakten o sätta in den igen. Då funkar den som vanligt igen på vara alltså!


Vi har ingen kontakt som kan dras i och ur utan den sitter fastmonterad. Suck! Fast ugnen fungerar.

Pius
MariaS
CITAT (Pius @ 08-02-2009, 15:20) *
Om ni minns så skrev jag och frågade om induktionsspis i december. Nåväl, det slutade med att vi köpte en sån spis före jul 2008. Och den var jättebra.

Men idag fungerar inte eländet. ranting.gif Vi använde den igår kväll och ställde in barnlåset som vanligt.

Idag när vi skulle sätta igång den så lös det 8:or överallt på displayen sen slockande den. Propparna kollades, att det gick fram el till urtaget kollades men den funkar inte ändå. Ingenting lyser, den bara piper till som den ska men ingenting händer.

Är det nån som har varit med om liknande?

Pius (som är lite hungrig)

Verkar mysko... Vi har i alla fall inte varit med om det på 15 månader.
KURT
Om ni inte har någon annan värmekälla att laga mat på (det skall man ju i och för sig alltid ha), så kan jag rekommendera en liten spis som man eldar med etanol. Men den räcker bara för att värma vatten på, men det tar inte mer än 10 min ett tillverka den.

http://en.wikipedia.org/wiki/Beverage-can_stove
Pius
CITAT (KURT @ 08-02-2009, 17:25) *
Om ni inte har någon annan värmekälla att laga mat på (det skall man ju i och för sig alltid ha), så kan jag rekommendera en liten spis som man eldar med etanol. Men den räcker bara för att värma vatten på, men det tar inte mer än 10 min ett tillverka den.

http://en.wikipedia.org/wiki/Beverage-can_stove


Vilken kul idé. happy.gif Men vi har som tur är 2-plattors liten el-häll så lunch fick vi till slut. Och middag lär väl gå och koka ihop på den också.

Men jäkla så sur man blir när en spis som vi knappt har haft i 2 månader går sönder. duh.gif

Pius
Betty
CITAT (Pius @ 08-02-2009, 15:20) *
Om ni minns så skrev jag och frågade om induktionsspis i december. Nåväl, det slutade med att vi köpte en sån spis före jul 2008. Och den var jättebra.

Men idag fungerar inte eländet. ranting.gif Vi använde den igår kväll och ställde in barnlåset som vanligt.

Idag när vi skulle sätta igång den så lös det 8:or överallt på displayen sen slockande den. Propparna kollades, att det gick fram el till urtaget kollades men den funkar inte ändå. Ingenting lyser, den bara piper till som den ska men ingenting händer.

Är det nån som har varit med om liknande?

Pius (som är lite hungrig)

Nej så trist, verkar vara nåt fabrikationsfel på den... se till att få en ny på garantin. Vår induktionshäll fungerar klockrent, har haft den ganska precis tre år nu.
Nauti
Ni får gå över till levande föda smile.gif
Farbror Blå
men prova det andra tipset: "dra ur sladden för att nollställa" blir då "skruva ur proppen för att nollställa"

Biggan_
CITAT (Farbror Blå @ 08-02-2009, 22:28) *
men prova det andra tipset: "dra ur sladden för att nollställa" blir då "skruva ur proppen för att nollställa"



Va smart du är farbrorn! tummenupp.gif
Farbror Blå
Klart!
Kollade internet på "induktionshäll krånglar" å fler än ni har haft samma problem, men när folk nollställt minnet så funkade dom som förr. Lycka till!
KURT
CITAT (Farbror Blå @ 08-02-2009, 23:42) *
Klart!
Kollade internet på "induktionshäll krånglar" å fler än ni har haft samma problem, men när folk nollställt minnet så funkade dom som förr. Lycka till!


Det låter som om spisarna kan ha operativsystem från Microsoft?
Pius
CITAT (Farbror Blå @ 08-02-2009, 22:28) *
men prova det andra tipset: "dra ur sladden för att nollställa" blir då "skruva ur proppen för att nollställa"


Vi har skruvat ur propparna, det är 3 stycken som går till spisen. Det är en gammal kåk och ett gammalt elskåp. Vi har bytt allihopa, den första blixtrade det om, mysko.

Sen har jag mailat Electrolux på deras hemsida, annars får jag ringa Elgiganten där vi köpte den för närmare 9 tkr.

Pius


CITAT (KURT @ 09-02-2009, 07:20) *
Det låter som om spisarna kan ha operativsystem från Microsoft?


Men då så, datorer begriper jag mig mer på än spisar. flirting.gif

En sak är placeringen av de där touchkontrollerna, de sitter så nära varandra så gubben min har svårt för att bara trycka på en, inga frökenfingrar där inte. Undrar om den kan vara så känslig så den får spader när han förvirrar den med att trycka på två samtidigt? giggle.gif

Moderniteter, tacka vet jag den gamla spisen från 1939, den fungerar fortfarande på övervåningen. Fast det känns lite osäkert att använda den.

Pius
Sussie F-Flower
Det är möjligen inte så att man måste trycka på flera ställen samtidigt i typ 60 sek, på displayen menar jag... (som man även gör på många dig.klockor när man ska ställa in dom)

Min dotter har en sån där spis och varenda gång jag ska koka kaffe där så håller jag på att få spader. ranting.gif dunno.gif Har för mig att hon har nån sån där "hålla-länge-variant"...?
Finns det verkligen SMÅ barn som klarar att slå på dessa spisar? confused.gif
Pius
CITAT (Sussie F-Flower @ 09-02-2009, 09:01) *
Det är möjligen inte så att man måste trycka på flera ställen samtidigt i typ 60 sek, på displayen menar jag... (som man även gör på många dig.klockor när man ska ställa in dom)

Min dotter har en sån där spis och varenda gång jag ska koka kaffe där så håller jag på att få spader. ranting.gif dunno.gif Har för mig att hon har nån sån där "hålla-länge-variant"...?
Finns det verkligen SMÅ barn som klarar att slå på dessa spisar? confused.gif


BARN! Hos mig räcker det med kattungen Sangi. Han travar så glatt omkring på spisen och kliver ofta på on-knappen. Har man inte kastruller på så händer ingenting men eftersom det inte är en så säker metod så ställer vi alltid in spisen i barnsäkert läge, sen får man låsa upp den var gång man ska använda den, så det har vi lärt oss.

Nej det är säkert nåt annat som hänt. Men tack till er alla som engagerat er, ni är så himla gulliga. thanks.gif

Pius
Pius
Nu har jag äntligen haft elektrikern här, men inte hjälpte det. Han kliade sig i huvudet och kunde inte begripa vad det var för fel.

Han bytte ut en del som de skickar med (tydligen brukar den gå sönder) men det hjälpte inte. Han trodde det kunde vara två kretskort. De skulle han beställa från huvudlagret i Torsby, hade jag tur skulle de komma på måndag. SUCK! ranting.gif Vad är det för jävla skit nuförtiden. ranting.gif

Åh vad jag ångrar att vi köpte den där Electroluxspisen och att vi köpte den hos Elgiganten. Men det var pga att vi hade fått presentcheckar, så tack o lov har vi inte betalat hela spisen själva. "Bara" 3 000 ur egen ficka.

Fattar inte varför de inte har reservdelar hemma eller att de inte erbjuder en låne-spis så länge. Det var bättre förr tror jag.

Pius
Sussie F-Flower
NÄMEN??? Är du fortfarande utan spis?
Det var det värsta!!!
Har faktiskt funderat över hur det har gått för er...

Usch vad jobbigt när man inte kan laga någon mat (inte som vanligt i alla fall).
Stackars dig!

Passa på att gå ut på rest. och ät, skicka faktura till Elgig. giggle.gif

MariaS
CITAT (Pius @ 12-02-2009, 13:08) *
Nu har jag äntligen haft elektrikern här, men inte hjälpte det. Han kliade sig i huvudet och kunde inte begripa vad det var för fel.

Han bytte ut en del som de skickar med (tydligen brukar den gå sönder) men det hjälpte inte. Han trodde det kunde vara två kretskort. De skulle han beställa från huvudlagret i Torsby, hade jag tur skulle de komma på måndag. SUCK! ranting.gif Vad är det för jävla skit nuförtiden. ranting.gif

Åh vad jag ångrar att vi köpte den där Electroluxspisen och att vi köpte den hos Elgiganten. Men det var pga att vi hade fått presentcheckar, så tack o lov har vi inte betalat hela spisen själva. "Bara" 3 000 ur egen ficka.

Fattar inte varför de inte har reservdelar hemma eller att de inte erbjuder en låne-spis så länge. Det var bättre förr tror jag.

Pius

Spisar från elgiganten var visst uppe i Plus häromdagen såg jag. Tydligen inget ovanligt fenomen där...
Pius
CITAT (MariaS @ 12-02-2009, 14:00) *
Spisar från elgiganten var visst uppe i Plus häromdagen såg jag. Tydligen inget ovanligt fenomen där...


Jag såg också det inslaget. Det var en spis från Electrohelios som hade börjat brinna. Men vet inte om det var en induktionshäll utan en vanlig. De fick spisen reparerad men ingenting för rökskadorna.

Jag tycker det är så dåligt att det inte finns reservdelar på lager, hur mycket plats kan två kretskort ta? Eller att de erbjuder en låne-spis, men det verkar som om intresset för kunderna är minimalt.

Jag fyllde förresten i ett kontaktforumlär hos Electrolux hemsida redan i söndags då spisen gick sönder. Men ingen har hört av sig varken via mail eller telefon, fast de fick tre olika telefonnummer. Vad ska de med den sidan till egentligen när de ändå inte tänker höra av sig. ranting.gif DÅLIGT!!!!

Pius
Pius
NUUUUU fungerar spiseländet! Fantastiskt!

Den gick sönder den 8/2 och idag var elektrikern här för andra gången och har bytt ut nästan allting i hällen så nu fungerar den väl en stund igen hoppas jag.

Pius laugh.gif
MariaS
CITAT (Pius @ 17-02-2009, 15:33) *
NUUUUU fungerar spiseländet! Fantastiskt!

Den gick sönder den 8/2 och idag var elektrikern här för andra gången och har bytt ut nästan allting i hällen så nu fungerar den väl en stund igen hoppas jag.

Pius laugh.gif

GRATTIS! yaay.gif Får väl hoppas att det håller sig nu då!
Pius
CITAT (MariaS @ 17-02-2009, 15:37) *
GRATTIS! yaay.gif Får väl hoppas att det håller sig nu då!



Ja verkligen, så det inte är ett "måndagsexemplar". Men nu är tre delar utbytta.

Pius
Farbror Blå
Låter som min gamla bubbla..

den lade helt enkelt av en kall vinterdag(-16) och ville inte starta.

Brorsan och jag diagnostiserade skiten och kom fram till de tre första tänkbara skälen till detta:

1. förgasaren har hängt sej

2. tändningen är kass

3. bensinpumpen är trasig

1, Jajamensan, förgassarens flottör hade hängt sej och vi fixade, sa till varann:
-sjävklart att det inte funkade.
Bilen startade inte.. så vi gick vidare..

2. Tändningen var helt åt skogen. Vi sotade, ställde in och sa till varann:
- Självklart att det där inte funkade!
bileeländet startade inte så vi gick vidare...

3. Bensinpumpen var helt igenbeckad och tät.
-Klart att det inte gick att köra med det där.
Bilh-et startade inte

Vi gick tillbaka till 1 och 2 och det gick ändå inte.
Vi konsulterade far och han påpekade att skruven mitt på bensinpumpen måste dras extra hårt..
Vi suckade åt hans kommentar, vi hade ju inte skruvat på den innan den stannade.. provade ändå och bilen startade.

VAD som egentligen hjälpte härket igång vet vi till denna dag inte, men det hade helt enkelt gått troll i alltsammans


Pius
Hi Hi, den var bra.

Det låter precis som innan jag köpte spisen, jag gick igenom alla olika typer av spis, för och nackdelar och priser.

Sen blir det såhär, suck. En massa jobb i onödan.

Pius
Uggi
Jag tror att slutresultatet kan bli bra, lycka till!
blomma.gif
MariaS
Man får väl se det som att nu är ju spisen som skräddarsydd åt dig/er!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon