Full version: Småprat
sven1122

Om det går , försöker jag äta växter rå, utan att koka dem.


Kunde inte hitta information om

termostabila eller termolabila antioxidanter.


Vilka värdefulla näringsämne utom vitamin C kan man förlora vid kokning ?


Kan ni tipsa värt att läsa ?



Tacksam för ett svar,

Sven
Red Top
Livsmedelsverket tycks veta biggrin.gif

Livsmedelsverket
ängsvädd
Googla på levande föda eller raw food. Maten upphettas bara till en viss temperatur för att inte vitaminer m m ska förstöras. B-vitamin är känsligt för upphettning har jag för mig.

Eller googla på värmekänsliga vitaminer, värmekänsliga antioccidanter mm
Pia mitt i Skåne
Sedan finns det ju andra antioxidanter som inte är vitaminer. Lycopen t.ex. är ett färgämne. Det är det som färgar tomater röda. I fallet med Lycopen så förbättras upptaget i kroppen av värmebehandling, alltså kroppen kan ta upp mer Lycopen från tomatsoppa, sås, ketchup o.s.v. eftersom den har varit uppvärmd. Mycket sitter i skalet så hela tomaten bör användas.

Jag hittade en antioxidantsida som det står lite mer på, bl.a. att man kan om man vill förbättra upptaget i kroppen tillsätta lite fett och att man kan hjälpa kroppen genom att finfördela maten lite mer.

Allt bör ju balanseras på våg eftersom man också vill åt fibrerna i maten och om man finfördelar den så förstör man ju fibrerna.

De flesta antioxidanter förstörs annars vid för hög temperatur men om det finns mycket vitamin E i livsmedlet så skyddar vitaminet antioxidanterna vid uppvärmning.


Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon