GardenYoda
Jag satte min ligusterhäck i höstas, typ oktober (zon 1). Det var knippeodlade ca 40-50cm höga plantor som nu är helt utan blad men inte döda. Jag vet ju att man skall klippa ned dessa till typ 20 cm för att de inte skall bli glesa nedtill. Kan man göra det redan nu? Eller skall man vänta tills det är nån speciell dygnstemperatur? kan man även gödsla redan nu?

Tack för svar.
MariaS
Vänta tills efter midsommar, så du säkert vet att plantorna rotat sig innan du klipper.
Bassam
Tack för frågan

Jag tycker att det är bättre att lämna de två första åren utan att skära upp det för att hålla jord och rötter, men glöm inte att ger dem naturligt gödsel på Våren för att få den bra totala vegetationen.

H: Bassam
Ciczi
CITAT (MariaS @ 12-02-2009, 15:51) *
Vänta tills efter midsommar, så du säkert vet att plantorna rotat sig innan du klipper.


Ja det hade jag också gjort.

Det är förövrigt alldeles för tidigt för gödsling i februari. Jag bor också i zon 1 och har haft 10 minus i natt.
Växterna är i vila nu och gödslingen medför inget så här års. Vänta tills växterna har börjat att växa och gödsla inte efter midsommar.

//Ciczi
Pyrus
Håller med tidigare. Första nerklippning till midsommar ( c:a 10 cm över markytan), gödsla rensa och luckra i april, klipp igen när den växt på sig efter första klippningen ( ungefär andra halvan av augusti, bör då ha växt till sig med 15-20cm nya skott), klipp då in till c:a 10 cm över förra klippningen. Du kommer vinna mycket på att ta hand om ligustern ordentligt första tiden, att hålla jorden öppen, vattna vid torka, gödsla ordentligt ger ordentligt bättre resultat än om man slarvar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon