Ralf

Denna småföretagsverksamhet har jag idag mitt emot mig. Den är inte särskilt störande. Det är en f.d brandstation.

Nu har ett privat fastighetsbolag sett tomten och lämnat in ett förslag på en stadsplaneändring.
[attachment=30998:Illustra...b_storre.jpg]
Vackert eller hur? Problemet är att perspektivet inte alls stämmer. För att se denna vy måste stå bakom min tomt, inne på grannens skafttomt!!!


[attachment=30999:perspektiv_granne.jpg]
Här är en enkel streckperspektivbild där man står inne på grannens tomt och ser min fastighet innan man ser de nya husen i bakgrunden. Det lilla huset i mitten är min friggebod och till höger ligger mitt boningshus.
Arkitektens perspektivbild ljuger. Jag och flera andra grannar kommer att få ett 15 meter högt hus på granntomten. Jag kommer att få det ca 30 meter ifrån mig. Några andra grannar kommer att få det 20 meter från sig.

Detta är byggföretaget Besqab coh arkitektföretaget Joliark som föreslagit denna bebyggels mitt inne i ett villaområde. Det har dom gjort utan att ens utreda andra alternativ som tex någon form av radhusbebyggelse. Det är ganska okänsligt att smälla upp ett flerfamiljhus på detta sättet.
Det mest intressanta är att jag inte får bygga om min villa med 2 lägenheter! Det är bara enfamiljshus som gäller här
Vidare får jag inte bygga närmare tomtgränsen än 9 meter, detta för att man vill bevara den parkliknande karaktären i området.

Täby kommun vill växa med 20.000 invånare från 60.000 invånare. Då kommer enkilda invånare i kläm.
Jag har alltid haft det lugnt på min tomt, men undrar verkligen hur det kommer att bli i framtiden.
Blomstertanten
Har du kollat hos kommunen vad området är planlagt som eller om det ens är det ?
Huggorm
CITAT (Ralf @ 19-02-2009, 14:40) *
Det mest intressanta är att jag inte får bygga om min villa med 2 lägenheter! Det är bara enfamiljshus som gäller här
Vidare får jag inte bygga närmare tomtgränsen än 9 meter, detta för att man vill bevara den parkliknande karaktären i området.


Det lär dom ju inte kunna fortsätta kräva om nu dom nya husen kommer upp
Ralf
Det är planlagt som brandstation
Det ska tas beslut på en ny stadsplan för just dessa hus! Denna nya stadsplan ger inte utrymme för tex småhus!

Om jag vill något annorlunda än den stadsplanen som gäller för mig får jag ansöka om planändring av stadsplanen för min egen tomt enligt moderaternas representant och kommunetjänstemännen. Att det kostar ganska mkt att gör en sån ansöka om stadsplaneändring är ju inget som bekymmrar dessa personer.
Berith
CITAT (Ralf @ 19-02-2009, 14:40) *
---
[attachment=30998:Illustra...b_storre.jpg]

[attachment=30999:perspektiv_granne.jpg]
---

Visas alltså bilderna från samma håll? Man kan ju undra varför dom inte har med nuvarande bebyggelse på översta bilden...
Eva-Helene
Dom två träden på din bild verkar ju få stå kvar (inritade av arkitekten ju)...Bilen på samma teckning,den kör inne på din tomt då, väl?
Huggorm
Träden är visserligen med på ritningen, men det är väll tveksamt om dom överlever byggandet av husen. Dom ersätts nog om det blir aktuellt med nybygge
Berith
CITAT (Eva-Helene @ 20-02-2009, 18:25) *
Dom två träden på din bild verkar ju få stå kvar (inritade av arkitekten ju)...Bilen på samma teckning,den kör inne på din tomt då, väl?

Det var precis det jag också tänkte, att framsidan på översta bilden ljuger. Det som ser ut som "utsikt" är ju redan bebyggt.

Inte roligt Ralf, om det där blir dina nya grannar. nono.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon