Full version: Temperaturen sjunker?
Red Top
I morse när jag tittade på termometern kl 05.45, var det -7,5o; sen har temperaturen sjunkit till -10,3o nu kl 07,08.

Jag vet att det nästan alltid blir så när solen går upp, men varför?? Borde det inte bli varmare confused.gif g.gif
KURT
Värme strålar ut från marken, därför sjunker temperaturen hela tiden under natten fram till gryningen:

http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=6484&l=sv
Gunilla T
Hela natten har jordytan strålar ut värme mot rymden utan att få något tillbaka. Så länge marken ligger i skugga absorberas ingen värme och är marken snötäckt så tar det mycket längre tid att värma upp eftersom snön reflekterar värmen bort från jordytan igen.

Är marken snöfri går det snabbare, mörkare ytor absorberar det solljus som träffar dem och då stiger temperaturen. Det är framförallt marken som värmer upp luften, inte solljuset i sig.

Det är därför som det blir problem när polernas isar smälter och ersätts av vatten, värmen reflekteras inte bort från jorden och det blir varmare..
Red Top
Men, jag undrade ju varför den sjunker när solen går upp! Sedan fortsätter den att sjunka ju högre upp solen kommer, för att sedan börja stiga igen.

Det stämmer ju inte riktigt med vad SMHI säger.

Kom förresten på att jag inte skulle startat en ny tråd, utan givetvis lagt frågan under jag undrar blush.gif
Gunilla T
Den sjunker inte för att solen går upp utan den process i form av värmeutstrålning som pågått hela natten fortsätter tills solens strålar träffar jordytan och marken kan börja absorbera och hålla kvar värmen...
Red Top
Tack! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon