saga
Hejsan,
Jag har fått en kastanj som är plockad i Marsvineholm (?). Den ser inte ut som fröna från våra svenska hästkastanjer så jag undrar nu är det en s.k. äkta kastanj? Ser ut som en igelkott... Kastanjen (trädet) var mycket stort och var märkt med "Linnés kastanj", vet ej om det är namnet, hittade inget på nätet iallafall.
Jag undrar nu, går den att odla i Stockholm? Hur bär jag mig då åt??? wink.gif
Hälsningar
Saga
Berith
Hittade den här sidan om Marsvinsholm och äkta kastanj - kolla längst ner på sidan!
Anders zon III
Äkta kastanj har nötter som är omgivna av ett grönt taggigt hölje. När nötterna är mogna spricker det upp.
De går bra att så ute, brukar nästan alltid gro. Tycker om ett soligt och varmt läge. Mina träd växer olika bra, de har väl olika arvsanlag. Det har blivit ätmogna frukter också! Men för det behövs flera träd eftersom de behöver korspollineras.
Verkligt fina blad och vackert växtsätt tycker jag.

Se bilder i mitt album under ´Oktober´.
Åsa, mälardalen zon 2
Äkta kastanj = Castanea sativa (det är denna man äter)



Den är härdig till zon 1 (2) så bor du i ett milt område i stockholm kan det fungera att odla äkta kastanj. Fast det är nog bra att odla växten lite skyddat i ex. växthus de första åren äldre plantor brukar klara lite hårdare klimat än små nya plantor.


Finns det mogna och friska frön i de taggiga bollarna så borde de kunna gro. Så dem direkt utomhus nu i kallbänk (har för mig att de brukar behöva gå igenom en vinter för att gro) alt. så fröna i vinter och ställ sådden i en temp på ca +0-5C i ca 3 månader och flytta sedan sådden något varmare. Skydda sådden mot gnagare.
saga
wub.gif Tack snälla för alla bra svar!//Saga
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon