Oasen
Hej Allihopa!

Jag skulle vilja plantera en lågt växande buske, gärna med vackra blommor och den får inte bli för stor. Max ca 1,5 m hög och ca 1 m bred, alternativt att man kan klippa den till önskad storlek.

Den kommer att stå i rakt norrläge med huset bakom sig som kommer att skugga den största delen av dagen, men den kommer att få några solstrålar på sig på morgonen. Har någon några tips på vad som skulle kunna passa?

//Oasen
MariaS
konvaljbuske/Clethra alnifolia, lagerhägg/Prunus laurocerasus, liten rosenkvitten/Chaenomeles japonica, vidjehortensia/Hydrangea arborescens, hortensia/Hydrangea macrophylla, blå järnek/Ilex x meserveae, bredbladig kalmia/Kalmia latifolia, mahonia/Mahonia aquifolium, Yakisunami-rododendron, våralpros/Rhododendron x praecox. Är några förslag. Sen får du kolla härdighet, beroende på vilken zon du bor i.








Oasen
Tack för förslagen! Jag bor i zon II-III så det verkar vara flera av dem som nog skulle kunna fungera. Jag har läst lite snabbt om de olika buskarna och det var många som jag fastnade för! Jag skall läsa på lite närmare sedan.

Dock läste jag lite om Lagerhägg och där stod "Riktigt kalla vintrar bör man skydda det grunda rotsystemet med ett tjockt lager löv eller barkmull. Men som för många vintergröna växter så är det särskilt vårsolen som är riskabel." Varför är vårsolen riskabel?

//Oasen
Ingrid Zon3
Därför att då är rötterna i tjäle och kan inte ta upp vatten, medan då får avdunstning från bladen i värmen. Men har du så skuggigt så kanske det inte blir nåt problem.
Oasen
Ahh, då vet jag. Det lät ju synnerligen logiskt när man fick det förklarat för sig. =) Som sagt, så är det bara lite sol på morgonen som når den. På våren är ju strålarna inte jättevarma direkt på morgonen så det borde nog gå bra. Kan helt klart vara värt ett försök! =)

//Oasen
Bassam

Tack för fråga

Grönaväxter kan leva på norra sidan på ett bra sätt .

H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon