lilla_smultron
Vi ska bygga till vårt hus, ett gammalt torp, och vill gärna behålla den fina buxbomshäcken men har insett att grävmaskinerna kommer att köra ner den, där den står idag. Vi har funderat på att flytta den tillfälligt och sedan plantera om den någon annanstans i trädgården. Men vi inser också att vi borde ha tänkt på det här lite tidigare... eller skulle det fungera att gräva upp den nu, när det fortfarande är kallt? Och hur gör vi i så fall bäst när vi väl har grävt upp den? Ska den planteras helt och hållet på ett tillfälligt ställe eller ska den förvaras på något annat sätt? Och hur länge kan den vänta på att få en permanent plats?

Vi är sååå tacksamma för svar, och hoppas verkligen att vi kan rädda häcken.
Fågelvägen
Välkommen hit, lilla smultron!
Visst är väl buxbomshäcken värd att få en chans! Är det så att ni inte kan plantera dem slutgiltigt i dethär skedet? I så fall kan ni pröva att jordslå dem:
Kanske ni kan be en grävmaskinsförare att försiktigt gräva upp buxbomen, med ordentliga rotklumpar, och placera dem i något skuggigt hörn av trädgården, gärna i en bred grop. Den sortens grävande tar inte många minuter för en skicklig grävmaskinsgubbe. Sedan kan ni bädda noggrant kring rötterna med torvmull, köpejord eller gammal kompostjord. Och vattna.
Eftersom de knappast har kommit igång med att växa ännu skulle jag gissa att de kan klara sig som jordslagna fram till midsommar. Någon annan vet säkert bättre!

Du skrev inte i vilken växtzon torpet ligger? Och buxbomens storlek??
Bassam

Tack för frågan

Du ska flytta den tillsammans med ett stort klump, bara du ska bevattna bra mera än 14 dagar efter det.

H:Bassam
lilla_smultron
Tack!

Växtzonen är Skåne, så 1 då antar jag? Storleken på buxbomen är ca 5-6 meter.

Är det helt kört att försöka gräva själv med spade? Vi kommer visserligen ha grävare på plats inom någon vecka för schaktarbeten, men jag är så rädd att de inte är tillräckligt försiktiga och förstör rötterna.
Gossen Ruda
CITAT (lilla_smultron @ 27-03-2009, 08:06) *
Tack!

Växtzonen är Skåne, så 1 då antar jag? Storleken på buxbomen är ca 5-6 meter.

Är det helt kört att försöka gräva själv med spade? Vi kommer visserligen ha grävare på plats inom någon vecka för schaktarbeten, men jag är så rädd att de inte är tillräckligt försiktiga och förstör rötterna.


En grävmaskin kan ta med en mycket större jordklump än du kan med en spade så det skall nog inte vara några problem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon