Thé
Vi planterade en ligusterhäck hösten 2007 och den har fått stå i fred ett och ett halvt år nu. Jag vet att den ska beskäras i mars, men när i mars? Vilken är själva anledningen till mars?

Ska det ske innan den börjar växa? Eller efter att den börjat vakna till liv?
MariaS
Jag vet att det står i beskärningsböckerna "beskärs vårvinter". Själv har jag dock alltid klippt min liguster efter midsommar och i början av september.

Jag tycker helt enkelt att det är lättare att beskära det mesta under JAS, för då ser man också växturvecklingen.
Thé
I så fall verkar det som om man kan beskära när som helst, vilket grannen med uppväxt häck också gör (när den börjar bli för rufsig, oavsett tid på året).

Jag tycker om att få veta orsakerna bakom olika råd, eftersom det ger större förståelse för hur saker och ting fungerar.
Åsa, mälardalen zon 2
Oftast får man en kraftigare nytillväxt ifall man beskär på vårvintern än om man beskär under JAS, vilket ofta är önskvärt då man har en ung häck.
Bassam

Tack för frågan

man beskärar på vårvinter på grun att växter är mera aktivetit och ger många nya grenar,men jag tycker beskära under J A S perioden på grund att växter har lite aktivetit så det blir mindre risk från ohyra och sjukdom.

H:Bassam
Thé
Tack för alla svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon