Sara i Malmö
Vi har denna spaljé på ena sidan av vårt uterum.
Spaljén ligger i sydost läge, med sol stora delar av dagen. (fotot är taget vid 16.30-tiden i dag 11 mars). Vad kan jag sätta där?

[attachment=31841:spaljerabatt.jpg]

Vi har flyttat in i vinter, och de förra ägarna verkar ha gjort en "rabatt" men det står inget in den, och ingenting verkar vara på väg upp heller, förutom ogräs, så jag funderade på att göra något redan den här säsongen fast att jag först tänkt vänta till nästa sommar.

Jag bor i Malmö, vilket jag antar är växtzon 1.

Uppskattar alla tips och hjälp.

/Sara i Malmö
Platinum
Vinranka eller klätterros kanske?
Alexander-VG-zon3
du kan ju prova Trumpetranka - den bör klarar sig bra i den milda zonen, trivs i syd/ost lägen och gillar sol och värme. får på sen sommaren röda/orange trumpetblommor. googla på namnet Campsis radicans.

andra saker du kan ha där är ju Kiwi (behövs hona och hane för att få frukt om du inte skaffar en självfertil sort). får vackra vita blommor och får sedan frukter. Actinidia spp

Blåregn - växer kraftigt och blir stort med tiden, får blåa klasar på sommaren och sedan ibland en återblommning på sen sommaren.

ett annat lite annorlunda alt är fikon, det är en buske men den går att spaljera upp då dom får ''mjuka'' och långa årsskott. köper du sorter som är härdiga och tåliga så får du också frukter på dom.



Sara i Malmö
Tack för tips. smile.gif

Är alla växterna övervintrande, och måste man isåfall göra något med dem?
Läste lite om Blåregn på wikipedia och vad jag har förstått behöver man täcka över den. Vad med de andra?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Sara i Malmö @ 11-03-2009, 22:12) *
Tack för tips. smile.gif

Är alla växterna övervintrande, och måste man isåfall göra något med dem?
Läste lite om Blåregn på wikipedia och vad jag har förstått behöver man täcka över den. Vad med de andra?


INGEN av dessa växter behöver du täcka på vintern där du bor. och alla övervintrar ute.

om vintern blir väldigt kall så kommer kan några frysa i topparna, men det är bara att klippa veck det döda på våren. samtliga av dom växter jag skrev upp övervintrar i min trädgård zon 1-2 norr om Kristianstad utan skydd.
Krolliljan
Man skulle också kunna skippa spaljen och sätta ngn buske där och samtidigt "fylla upp" hörnet lite, typ en liten pärlbuske. smile.gif
Sara i Malmö
CITAT (flaxss @ 11-03-2009, 23:55) *
INGEN av dessa växter behöver du täcka på vintern där du bor. och alla övervintrar ute.

om vintern blir väldigt kall så kommer kan några frysa i topparna, men det är bara att klippa veck det döda på våren. samtliga av dom växter jag skrev upp övervintrar i min trädgård zon 1-2 norr om Kristianstad utan skydd.

Vad bra! Då ska jag kolla på lite mer bilder och diskutera med maken, så vi kan komma fram till något. smile.gif

Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon