dsjohanna
Behöver tips på blommande perenner som man kan få upp via frön. Några som brukar fungera bra för nybörjare.
Bor i zon 5,6 (alldeles på gränsen tror jag)

Har aldrig provat att så perenner förut men skulle gärna vilja ha flera plantor för att fylla upp i en rabatt. Men har inte pengar att köpa flera färdiga plantor pluss att jag tycker det skulle vara kul om jag lyckades dra upp dem från frö.
EKLO
Hej,
det finns ju ett antal fröfirmor på nätet - själv har jag mest erfarenhet av impecta. Om jag var som du skulle jag sitta och drömma över perennbilder och odlingsbeskrivningar på deras hemsidor, eller ännu hellre beställa papperskatalogen och sitta och drömma över den. Där står också säkert vilka zoner olika växter funkar i, men viktigast måste ju vara att själv bli sugen på ju att försöka med just de du själv tycker verkar fina, för det finns ju verkligen nästan oändligt många.

Jag odlar grönsaker och ettåriga blommor och inte perenner, men skulle nog tro att du ska försöka komma igång direkt om du ska så perenner från frö, och att du ska skaffa dig lysrörsbelysning
Eva 33c
CITAT (dsjohanna @ 14-03-2009, 09:40) *
Behöver tips på blommande perenner som man kan få upp via frön. Några som brukar fungera bra för nybörjare.
Bor i zon 5,6 (alldeles på gränsen tror jag)

Har aldrig provat att så perenner förut men skulle gärna vilja ha flera plantor för att fylla upp i en rabatt. Men har inte pengar att köpa flera färdiga plantor pluss att jag tycker det skulle vara kul om jag lyckades dra upp dem från frö.

Att så perenner är jättekul, och du kan riskera att bli fast i "fröträsket" om du börjar rolleyes.gif
Med perenner som är "lätta att så" kanske man kan mena sådana som gror relativt fort (inom 2-3 veckor) och jämnt (så att de flesta gror samtidigt) och dessutom kan stå i vanlig rumstemperatur.
Exempel på sådana perenner som också är härdiga hos dig (jag bor i samma zon som du) kan vara:
Delphinium, riddarsporrar
Chrysanthemum maximum, jätteprästkragar
Leucanthemum superbumm trädgårdsprästkragar
Dianthus deltoides, backnejlikor
Dianthus superbus, praktnejlikor
Campanula, olika klockor som storklocka, toppklocka mfl
Heuchera, alunrot i många arter
Digitalis, fingerborgblomma och andra arter. En del tvååriga en del perenna
Malva moschata, myskmalva och även andra perenna malvor
Polemonium, blågull, i olika varianter
Verbascum, kungsljus, finns både tvååriga och perenna sorter.

Sen finns det perenner som inte gror förrän de fått en vinter. De är i och för sig inte svårare att så. Man sår i krukor och ställer ute dem helt enkelt. Sen tar man antingen in dem efter ca 6veckor (minst) eller låter de står kvar och gro med våren. Där du bor är det tillräckligt med vinter kvar för att de ska fungera i år.

Jag har en Frölista med bilder. Detta är växter som jag odlar hos mig och som jag sått från frö. Även om mycket är slut så kan du i allafall se lite bilder. Däremot har jag nog inte skrivit direkt vilka som är "lätta" att så. Men det kan du ju isåfall fråga mer om. Vill du ha några av de fröer som finns kvar mailar eller PMar du mig.

Tänk på att de flesta perenner inte blommar förrän andra sommaren. Men ibland kan man få någon enstaka blomma första året.
Bassam

Tack för frågan


Jag kan skriva till dig att alla perenner fröar som kommer idag kan klara alla Sveriges ´klimaten.

H: Bassam

Gåsis
Jag har oxå lite fröer kvar som jag hoppas på ska vara härdiga i zon sju. Trots bassams försäkringar så är det faktiskt så att somliga perenner inte vill här uppe trots snölagret. En perenn jag tycker är jättekul att så är Scabiosa caucasica. Den är härdig här, den gror varmt och den gror på fem dagar ungefär. Dessutom kan den blomma första sommaren om man sår den ganska tidigt.

Om du är intresserad kan jag sända några överblivna fröer mot porto. Såna som jag tror klarar zon sju och som gror fort och lätt inomhus.

/Åsa
dsjohanna
Tack för alla svar!!

Jag tar tacksam emot några överblivna fröer ! Kanske bra att börja lite smått och prova först.
Dagliljan
Hej,
Även jag rekommenderar att beställa från Impecta. Där står vilka zoner som växterna tål.
Det är kul att färgbestämma och planera. En del perenner behöver pysslas om under första året och en del kan direktsås men täckas under vinterna. Har själv blandad erfarenhet av frösådd, ibland går det fint och ofta lite sämre. Men det är extra roligt när man har dragit upp något från frö och det finns inga genvägar. Man får pröva och pröva.
Lycka till
Dagliljan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon