verdeverde
Jag köpte en butternut squash alltså en orangegul grönsak som i formen ser ut som ett stort päron verkligen en delikatess. Smörig och nästan köttig i smaken. Nu tog jag fröna och undrar har någon prövat att odla denna? Alla tips tages tacksamt emot!
Verdeverde
Eva 33c
Butternut är en slags vintersquash, kallas ibland också för myskpumpa. den tillhör en annan art än den "vanliga" vintersquashen. Curcubita moschata.
Den odlas som vanlig squash, kruxet är att den vill ha varmare temperaturer och behöver längre tid för att utvecklas än vintersquashen. Så odlingsresultate kan vara lite osäkert. Det finns sorter som är tidigare än andra. Har du tagit frö ur en köpe frukt så vet du ju inte sorten, inte heller om det varit en F1 hybrid. Men det är ju kul att testa, går det så går det!
Jag ska prova den i år, köpte en sort med namnet "Butternut Sprinter" vilket jag tycker tyder på att den ska vara lite snabbare. Annars är det nog dömt att misslyckas hos mig som har svårt att få den vanliga vintersquashen klar innan frosten tar den...
verdeverde
Tack Eva 33c för råd...ja jag bor ju i Stockholm så det kanske kan funka.....
Åsa, mälardalen zon 2
+squash korsar sig hejvilt med sina släktingar så tyvärr blir sällan fröavkommorna samma som frukten man tog fröerna ifrån (vid fröodling har man sorterna separerade med långa säkerhetsavstånd för att förhindra korspollinering)

De brukar vara svårt att hinna få butternutsorter helt mogna även i södra delen av sverige.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon