Jag såg en bra ide om att göra en egen kruka som jag har härmat . I mitt fall har jag använt en 5 L vattenkaraff ( vi dricker inte kranvatten, och då blir det ju karaffer man köper) som kom till bättre användning än att komma till sopen..
Som ni ser på bilderna så är det inte alls svårt, man sågar bara av själva botten, eller på den höjden man vill ha krukan, sen gör man hål i korken, så att en bit veke , eller som jag nu det här fallet tog till en remsa från en bevattningsmatta (såna som dom har i växthus) som man sätter så att den kommer ut genom korken..lite sten i botten, för att veken ska vara på plats, och sen jord som vanligt.
[attachment=32172:IMG_1132.JPG] här ser man "veken"som kommer ur korken, synd att den nästan har samma färg som jorden.. blush.gif

Man planterar och sen sätter man hela härligheten över en ytterkruka så att det blir stabilt..
[attachment=32170:IMG_1134.JPG]

Vattna ordentligt och låt det finnas vatten i krukan, för efer den första genomvattningen har jag högst sällan vattnat ovanpå..
[attachment=32169:IMG_1133.JPG][attachment=32171:IMG_1131.JPG]

Jag hade en liten Cala som jag satte i mest på skoj i höstas, och den har verkligen vuxit till sig..
Vet inte säkert, men jag har en känsla av att den har haft en väldigt jämn fuktighet, faktiskt mer än dom vanliga självbevattningskrukorna jag har...jag har inte behövt låta den torka upp ordentligt mellan påfyllningarna, för det är ju nästan ett måste med dom andra..
Jag gjorde en i en pet flaska också, men då hade jag inte kommit på att den borde stå på en stadig ytterkruka..men man lär sig..Jag hade tänkt måla den på utsidan för att solstrålarna inte skulle värma upp jorden så mycket..men sen blev det inte av..men man kan kanske hitta på andra sätt att dölja hela flaskan om man tycker att det ser fult ut.. Men det blir både billigt och praktiskt..
Innan Calan kom i krukan hade jag en murgröna, och den trivdes toppen, så mycket att den växte ut krukan totalt...