Full version: "Rädda" syrenbuske
KatteLatte
Vi skall bygga uterum och kommer då att behöva ta bort en stor och gammal syrenbuske.

Den blommar med en ovanlig färg och är ffa mycket rikblommande (hela busken blir helt lila av blomklasarna), så därfär skulle jag vilja rädda delar av den till annan plats.

Jag är osäker på ifall den är ympad eller från rot; men skulle nog misstäna att den är "äkta" för att jag aldrig har fått några nya skott i annan färg.

Den verkar inte ha någon tendens till att skjuta rotskott, eller breda ut sig ohämmat den vägen.

Finns det någon som har en uppfattning om ifall det finns nån vettig chans att rädda en del av busken tillannan plats, och gärna, hur?
Fågelvägen
Visst lönar det sig att flytta syrenen!
Ni kommer väl att göra grundarbeten för uterummet och ha en grävmaskin till hands för det jobbet? I så fall kan ni låta grävmaskinsföraren gräva en ordentlig ny grop för syrenbusken och sedan flytta syrenen med en riktigt rejäl rotklump. Det borde gå bra nu på våren, innan syrenen har utslagna blad. Och vattna rikligt hela våren och sommaren! Lycka till!
Jag har sett gamla syrener flyttas, de blir lite sura - speciellt om man beskär dem kraftigt för transportens skull - men de tar sig.
Aqvakul
En vacker syren är alltid värd att räddas. Även om den far lite illa av flytten så kommer den nästan säkert att ta sig till nästa år. Tidpunkten är ju också precis rätt nu. Eftersom det är i princip omöjligt att få med alla rötter så bör den skäras tillbaka.
Cilla
Jag skulle absolut också flyttat syrenen, särskilt om blomningen var speciell.

Mina egna gamla syrener har jag dock flyttat med resultat som bara tillfredsställer den tålmodige. Idag hade jag provat att inte beskära dem alls i kronorna. Då, för ca 9 år sedan, tog jag med mycket rotklump och beskar grenverket med ca hälften samtidigt. Det tog evinnerlig tid för dem att komma igen, och de är även idag bara en skugga av vad de var innan min behandling.

Viktigt är hur den nya platsen bereds också - gör breda växtbäddar, är mitt råd. Vattna rejält de första somrarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon