Full version: plantskole grossister
pebblelake
I mitt letande efter billiga träd stötte jag på denna sida http://www.pacificcoastmaples.com/japanese...ock/cat_10.html

Som ni ser kan man bland annat köpa 50 st Acer palmatum 2-3 åriga för endast 1080 kr +frakt yahoo.gif .
Det fins även ymp material till några olika lönnar där.

Här är ett till ställe som har ett ganska stort urval på andra träd och buskar som småplantor http://www.heritageseedlings.com/catalog.htm

Efter att ha köpt ett stort antal olika lönnfröer på olika ställen väntat ibland 2 år på att en del skall gro och en del som alldrig gror ,så känns detta som en billig genväg.
Jag har tänkt mig att prova på att ympa lite lönnar,men tänkte att även om jag misslyckas med dom flesta ympar så har jag i alla fall ett gäng acer palmatum,dom är inte fula dom heller.
Med dom priserna kan man ju prova ett stort antal olika "träd" och inte behöva bli ruinerad om dom inte klarar sig.

Fins det liknande grosister i sverige? g.gif

Christer i Falköping
Visst finns det, men du får inte köpa från dem som privatperson för det mesta. Skall du få göra det handlar det om sådana mängder att det kommer bli svindyrt ändå.
Christer.
pebblelake
CITAT (Christer i Falköping @ 28-03-2009, 07:43) *
Visst finns det, men du får inte köpa från dem som privatperson för det mesta. Skall du få göra det handlar det om sådana mängder att det kommer bli svindyrt ändå.
Christer.


Har du några företagsnamn namn? Om man har ett företag borde det inte vara något problem att köpa,sen kan man ju även gå ihop några stycken och samköpa.
Christer i Falköping
Pröva med Hallbergs i Essunga, de brukar inte vara helt omöjliga. Hittar inte katalogen så något telefonnummer har jag inte nu.
Christer.
HelenJ
Splendor plant säljer inte heller till privatpersoner, men har man företag är det kanske ok.
pebblelake
Blir lite sur på det här med att dom inte säljer till privatpersoner angry.gif .Det måste ju finnas en marknad för små billiga plantor,så någon plantskola borde vilja ha mina pengar om jag köper ett större antal.Tror inte att det skulle vara svårt att hitta intreserade för ett större samköp.Tänk er att få köpa 2-3 åriga träd för 5-20 kr,vad många olika man skulle pröva!
Jan Lindgren
Hej!
Det blir nog svårt att hitta så billiga träd hos någon grossist. Deras partipriser är höga. Man får däremot stora rabatter om man köper för jättesummor. Förmodligen är det billigare att handla direkt från Holland men det är inte särskilt billigt där heller. Det brukar bli fraktfritt vid beställningar över 30.000 kr.

Ett prisexempel: Acer palmatum "Crimson Queen" buske 50-60 cm 247 kr plus moms partiprislista från 2007

Jag handlar från partiplantskolor ibland men gäller det enstaka växter är det oftast betydligt billigare att handla på en vanlig plantshop, särskilt om de har rea. Jag köpte 30 äppelträd från en odlare i höstas till ett hyfsat pris men det var ändå billigare att handla på höstrean på ÖSPAB.

Jag har ofta lite speciella önskningar när det gäller växter så oftast finns de ej hos någon svensk grossist.
MVH
Jan Lindgren
pebblelake
CITAT (Jan Lindgren @ 29-03-2009, 12:22) *
Hej!
Det blir nog svårt att hitta så billiga träd hos någon grossist. Deras partipriser är höga. Man får däremot stora rabatter om man köper för jättesummor. Förmodligen är det billigare att handla direkt från Holland men det är inte särskilt billigt där heller. Det brukar bli fraktfritt vid beställningar över 30.000 kr.

Ett prisexempel: Acer palmatum "Crimson Queen" buske 50-60 cm 247 kr plus moms partiprislista från 2007

Jag handlar från partiplantskolor ibland men gäller det enstaka växter är det oftast betydligt billigare att handla på en vanlig plantshop, särskilt om de har rea. Jag köpte 30 äppelträd från en odlare i höstas till ett hyfsat pris men det var ändå billigare att handla på höstrean på ÖSPAB.

Jag har ofta lite speciella önskningar när det gäller växter så oftast finns de ej hos någon svensk grossist.
MVH
Jan Lindgren


Vad tror du om att beställa från usa(1 länken)? dom verkar sälja som minst 25 st(rootstock)
Blir nog att testa därifrån nästa år,lite försent nu pga att man måste boka.
Annars kan man köpa från england,mer än 15 st så skulle han skicka fraktfritt.
se länk
http://cgi.ebay.co.uk/Acer-palmatum-Japane...A1%7C240%3A1318

50 kr är ju inte superbilligt ,men då kan man beställa många olika istället.

Tack för din input!
smuleborg
Importerade växter. Det var en gång, det är väl på det viset vi fått in spanska skogssnigeln (mördarsnigeln)? Och annat. Men så klart, handelsträdgårdar importerar också.
Christer i Falköping
Kan bli dyrt att importera från USA, då måste friskhetsintyg också följa med och de är ju inte gratis. Nä satsa på Tyskland och Holland istället. Visst är risken stor att man får med något man inte vill ha när man beställer växter utifrån. Almsjukan är ju ett exempel.
Christer.
smuleborg
CITAT (Christer i Falköping @ 29-03-2009, 17:22) *
Kan bli dyrt att importera från USA, då måste friskhetsintyg också följa med och de är ju inte gratis. Nä satsa på Tyskland och Holland istället. Visst är risken stor att man får med något man inte vill ha när man beställer växter utifrån. Almsjukan är ju ett exempel.
Christer.


Som kan sprida sig i den egna täppan, till grannen, till andra trädgårdar i närområdet och på sikt - nationellt. Jag spetsar till det: För att man inte förstod bättre eller kanske för att man inte ville förstå bättre, eller för att man till varje pris ville välja den (på kort sikt) billigaste lösningen. Jag spetsar som sagt till det. Jag borde kanske knipa igen. Förlåt.
pebblelake
Det verkar bli krångligare och krångligare det här,får nog skippa USA, läste genom alla import bestämmelser.
Någon i Europa då? nån som vet?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon