olga10
Hej,

Vi har en en yta på ca. 25 kvadratmeter i en ganska brant slänt (söderläge) i vår bostadsrättsförening invid en trappa i vårt område. Vi skulle vilja plantera blommor/växter som täcker denna yta på ett bra sätt. I och med att denna yta är "allas" så gör det inget om blommorna klarar sig själva och är tåliga. Önskvärt är att blommorna har en lång blomningstid gärna över hela sommaren.

Tack på förhand:)

Sussie F-Flower
Backtimjan! Blommar hela sommaren, sprider sig bra så det räcker med 2-4 plantor på 1m2. Nästa sommar är hela ytan täckt.
elvisjö
Först några vintergröna växter, krypidegran varvat med några högre vintergröna cypresser eller enar
När det gäller perenner så skulle jag satsa på ulleternell, stjärnflocka och något prydnadsgräs. googla på årets perenn
så får du förslag på fler perenner för soliga lägen.
Försök att plantera mycket av varje sort och plantera tätt från början så blir det mindre ogräsrensning
För att det inte ska bli för enformigt skulle jag försöka lägga in några sprängstenar.
kasam
Ni skulle kanske kunna göra det till en örtrabatt - då får ju föreningens medlemmar något som doftar, smakar och är vackert. Timjan - så klart. Men även annat som hör en örtagård till... (vet ju inte hur brant det sluttar). Ja, och kanske lite smultronplantor till glädje för små och stora.
Bassam

Tack för frågan

Det finns mycket du bara välja den lämpligaste

T.E.X Timjan Kattfot Smultron- Lammöron 'silver carpet'.- backtimjan-- Kryddtimjan, backtimjan, gråtimjan, citrontimjan, kryptimjan, stortimjan, apelsintimjan --mina timjan blir inte torra och risiga även om sommaren är varm och torr. dock kan en del arter bli lite vissna på vintern och bruna.

H:Bassam
Thomas Wahlqvist
Bassam-är det dina timjan du menar, eller är det bara en slump att du skriver exakt såhär........eller????

dina timjan eller?????????



Bassam
Tack för frågan


Det är inte slump , Timjan är kryddor och nästan alla kryddor älskar sol och varm stället.

H:Bassam
Thomas Wahlqvist
Jaha, jag trodde att det var din timjan, men det var det inte?
Eller är det nån annans timjan som du skriver om som om det vore din?
Eller är du samma person som den som skrivit inlägget tidigare?
Aqvakul
Bassam!

Vad Thomas undrar är varför du har nästan ordangrant kopierat något som flaxss har skrivit i en annan liknande tråd, dessutom på ett sånt sätt så du beskriver hans växter som dina.

THOMAS SLUTSATS ÄR ATT ANTINGEN SÅ "FUSKAR" DU GENOM ATT ANVÄNDA NÅGON ANNANS TEXT, ELLER SÅ SKULLE DU OCH FLAXSS VARA SAMMA PESON (VILKET JAG INTE ALLS TROR )
Sussie F-Flower
CITAT (Aqvakul @ 04-04-2009, 22:22) *
Bassam!

Vad Thomas undrar är varför du har nästan ordangrant kopierat något som flaxss har skrivit i en annan liknande tråd, dessutom på ett sånt sätt så du beskriver hans växter som dina.

THOMAS SLUTSATS ÄR ATT ANTINGEN SÅ "FUSKAR" DU GENOM ATT ANVÄNDA NÅGON ANNANS TEXT, ELLER SÅ SKULLE DU OCH FLAXSS VARA SAMMA PESON (VILKET JAG INTE ALLS TROR )



Jag har bara varit med här i ett år men jag instämmer med/i dina ord Aqvakul.
Meriona
Ja Thomas W verkar ha ögonen med sig! Och skumt eller iallafall bekvämt verkar det som! mad.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 30-03-2009, 15:36) *
Tack för frågan

Det finns mycket du bara välja den lämpligaste

T.E.X Timjan Kattfot Smultron- Lammöron 'silver carpet'.- backtimjan-- Kryddtimjan, backtimjan, gråtimjan, citrontimjan, kryptimjan, stortimjan, apelsintimjan --mina timjan blir inte torra och risiga även om sommaren är varm och torr. dock kan en del arter bli lite vissna på vintern och bruna.

H:Bassam


Bassam vad håller du på med ?

http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...1&hl=Timjan

citat från vad jag skrev i tråden

mina timjan blir inte torra och risiga även om sommaren är varm och torr. dock kan en del arter bli lite vissna på vintern och bruna.

dock måste dom vara etablerade först innan dom tål torka. första sommaren kommer dom sloka om det är torrt.

annars finns dety många vackra arter av timjan. och man kan ju blanda dom också.

Kryddtimjan, backtimjan, gråtimjan, citrontimjan, kryptimjan, stortimjan, apelsintimjan m.m. och av alla arterna finns det flera namn sorter med olika blad och blomfärger.

mina favoriter ur prydnads syfte är grå eller kryptimjan.


jag har alla dessa timjan sorter i min trädgård, och du kanske också har dom vad vet jag. men när du kopierar min erfarenhet, min text och får det att låta som det är din text är det inte kul och smått irriterad DÅ du har gjort detta innan och då skrev jag att du skulle nämna vart texten kommer ifrån ,, vilket är ifrån mig och du har inte nämnt det. nu är inte detta någon jätte grej, men du har gjort så flera gånger innan (också min text) plus har du gjort så med andra texter där du inte skriver vart det kommer ifrån där man uppenbarligen ser att det är från någon annan du kopierat.

andra tråden, du gjorde så i och där jag också sa till dig.
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...5&hl=Timjan

för övrigt finns det flera som kan intyga att jag och Bassam inte är samma person (bland annata Markus_H och MariaS). om det nu är NÅGON som har trott det av att bassam brukar kopiera mina texter. vilket också är en anledning till att man blir irriterad.
Meriona
Det är som Flaxss skriver, det är hedrande att bli citerad, men det ska framgå!
HelenJ
CITAT (Aqvakul @ 04-04-2009, 22:22) *
Bassam!

Vad Thomas undrar är varför du har nästan ordangrant kopierat något som flaxss har skrivit i en annan liknande tråd, dessutom på ett sånt sätt så du beskriver hans växter som dina.

THOMAS SLUTSATS ÄR ATT ANTINGEN SÅ "FUSKAR" DU GENOM ATT ANVÄNDA NÅGON ANNANS TEXT, ELLER SÅ SKULLE DU OCH FLAXSS VARA SAMMA PESON (VILKET JAG INTE ALLS TROR )


För en gångs skull skrev Bassam begripligt och inte någon konstig Googleöversättning, så det kan knappast vara hans egen text då...
MariaS
Exakt detta har jag lagt märke till vid andra tillfällen! Så snart Bassam skriver på "perfekt" svenska, är det garanterat ett citat, (även jag har blivit citerad) vilket ALDRIG framgår! Med Google översättning, brukar det ju framgå att han inte heller vet vad han talar om.

Jag har vid ett flertal tillfällen PM:at Bassam om "stulna" texter och korrektheten i det han skriver, dock utan att få något gehör.

Numera försöker jag istället rätta honom i trådarna direkt, för att de som inte har några vidare kunskaper, ska slippa göra dumheter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon