sagani
Äntligen dags att plantera och fixa till i trädgården!!!

Jag har en jättetråkig rabatt som aldrig blir någonting, ligger i skugga i princip hela dagen. Min tanke var först att bara sätta murgröna där, men sedan slog en tanke mig.
Kan man sätta murgröna i samma jord som till Rhododendron? Klarar murgrönan att växa i rhododendronjord?? Jag tänkte jordförbättra lite, men vet sedan tidigare att rhododendron trivs i den jord jag har.

Tacksam för svar!!!!!!!!!!!
Aqvakul
Min uppfattning är att de flesta växter klarar av svagt sur jord. Däremot är det mindre lyckat försöka det omvända. Jag tror säkert att du kan plantera murgröna i "rhododendronjord". Däremot är jag tveksam till om helskugga är optimalt för murgröna.
sagani
Ok, tack för svaret!!

Men då får jag tänka om... Någon som har tips på en marktäckare som klarar sur jord och i princip helskugga?? (Jag som trodde murgröna fixade allt wink.gif )
HelenJ
Som Aqvakul skriver så funkar de flesta växter i rhododendronjord. Man kan ju alltid tilläggsgödsla lite. Däremot är det viktigt om det är torrt eller fuktigt.

Dessa gillar skuggigt och normalfuktigt:

Revsuga (Ajuga reptans)
Jättedaggkåpa (Alchemilla mollis) (klarar även torrare läge)
Bergenia (klarar även torrare läge)
Sockblomma (Epipremnum) (klarar även torrare läge)
Plister (Lamium)
Skuggröna (Pachysandra terminalis)
Lungört (Pulmonaria)
Vintergröna (Vinca minor) (klarar även torrare läge)
Waldsteinia

Många av dem är otroligt lättodlade och dessutom vackra.

(Murgröna hade däremot inte funkat så bra, eftersom den vill ha mer sol.)

pibe02
Hej
Har du redan köpt Rhododendron? Nu för tiden finns det tom Rhododendron som man planterar i "vanlig" jord.
Jag köpte en förra året, och väntar nu spännt för att se hur den har klarat sig.... wink.gif
Anders zon 1
Vill höja ett litet varnande finger för murgröna i planteringar med andra växter. Bor man i zon 1 och murgrönan trivs så har den en klart invasiv tendens och kan kväva det mesta annat. Dessutom har den rejäla rötter och kan vara svår att rensa bort. Jag har problem med för mycket murgröna på en del ställen på tomten och dessutom frösår den sig överallt i rabatterna och det gäller att få bort småplantorna innan dom blivit för stora.

Tror heller inte att det är särskilt bra för rhododendronbuskarna med en massa rotkonkurrens från murgrönan om den skulle trivas och börja täcka marken. Dessutom vill ju murgröna växa uppåt och kan börja klättra i rhododendronbuskarna vilket heller inte är så bra. Så jag skulle rekommendera någon annan marktäckare. HelenJ hade flera bra förslag.
sagani
Tack för all hjälp!!!

Nu ska jag bara sätta mig o fundera lite wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon