Full version: Växter intill altan?
Grimmis
Hej!

Jag skulle behöva lite tips med perenner att sätta kring min nybyggda altan.

Min egna tanke är att längs med hela altanen ha stenmjöl och kullerstenar, kanten blir 50cm ut till gräset. Den totala längden det handlar om är ca 25m.

Sen vill jag plantera lite perenner lite varstans mellan kullerstenarna. Gärna något halvhögt gräs kanske.

Jag har fått fullständig hjärnstillestånd och behöver lite hjälp nu!
HelenJ
Söderläge med mycket sol?

Min spontana tanke är lavendel, timjan och andra kryddväxter - de doftar gott och är nära till hands när man ska äta på uteplatsen. En låg bambu kanske. Miscantusgräs är vackra, blir ca 130 - 160 cm höga. Stäppsalvia och anisisop är vackra och attraherar också fjärilar = mer att titta på. Någon ros, det finns massor med sorter att välja på.
Dendera
Om det är nära huset bör det väl vara trevligt med vårblommande lökar etc
Snödroppar, scilla, hyacinter och så vidare.

Satsa även på höstblommande lökar och växter
octachoron
Purpurklätt passar bra, speciellt mot vit bakgrund (annars finns ju vita 'alba' mot mörk bakgrund).
Visserligen är ju växten tvåårig och sprider sig själv dit den vill men det tycker jag själv bara är roligt och överraskande. Passar bland halvhögt gräs där den inte blir så invasiv pga konkurrensen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon